Obraz mężczyzny w kinematografii polskiej od 2007 do 2011 roku

master
dc.abstract.enThe aim of my work is to describe the masculinity models in culture and society based on Polish cinematography from 2007 to 2011 and to trace the process of change in male roles. The thesis of this paper is the fact that after the cultural and social crisis of masculinity, it is time to go out of this crisis. In my analysis, I want to present new types of masculinity and to show that the crisis of masculinity is coming to an end, and it is the begging of a new man. I will try my best to present and prove its validity by using the cultural material of the film. I treat films as a text of culture, which is litmus paper of the processes that take place in society. The films that were selected have been created in the 1990s, depicting men of that period, who had to find themselves in an unknown situations - in a new world full of new rules, where certain systems already exist, where their friendships, relationships are being tested. The classification presented by Małgorzata Bogunia-Borowska covers the years 1989 - 2009. After that time, there was no typology of changing masculine types in Polish cinematography. This requires special attention, as the media is more and more concerned with the subject of masculinity.pl
dc.abstract.plPrzemiany społeczne stały się inspiracją dla twórców filmowych, którzy, poprzez kreowanie nowych postaw i wzorców, starali się opisać nową rzeczywistość. Analiza współczesnych filmów dostarcza informację na temat nowego społeczeństwa. Pomimo dużego wpływu kultury zachodniej na społeczeństwo mężczyzna zajmował i nadal zajmuje ważne miejsce w kinematografii polskiej. Badania nad współczesną kulturą, w tym nad sztuką filmową, przynoszą szereg ważnych informacji dla socjologa i kulturoznawcy. W Polsce można było zaobserwować powstawanie nowych modeli kobiety i mężczyzny. Wielu socjologów podjęło się zbadania wizerunku mężczyzn na podstawie filmów i seriali wyprodukowanych po 1989 roku, co pozwoliło zauważyć kluczowe zmiany w męskiej tożsamości. Kino polskie po latach cenzury i narzucanych wzorców wreszcie po transformacji ustrojowej mogło rozwinąć skrzydła. Polscy badacze dokonali wyróżnienia typologii męskich, które swoje odzwierciedlenie znajdują w kinematografii polskiej. Krzysztof Arcimowicz oraz Małgorzata Bogunia-Borowska dokonali typologii na podstawie filmów polskich, a Zbyszko Melosik analizując reklamy. Wybór dzieł, które zostały poddane analizie przez badaczy, nie był przypadkowy. Filmy, które zostały wybrane, były tworzone przede wszystkim w latach 90-tych, przedstawiały mężczyzn z tego właśnie okresu, którzy muszą się odnaleźć w nieznanej dotąd sytuacji – nowy świat, w którym obowiązują nowe zasady, porządki, gdzie pewne układy już przestają istnieć a na próbę zostają wyprowadzone przyjaźnie, związki. Klasyfikacja, która została przedstawiona przez Małgorzatę Bogunię-Borowską obejmuje lata od 1989 – 2009 roku. Po tym czasie nie pojawiła się żadna typologia przedstawiająca zmieniające się typy męskości w kinematografii polskiej. Wymaga to szczególnej uwagi, gdyż w mediach coraz częściej porusza się tematykę męskości. Prezentowany w inny sposób niż dawniej - temat ten jest otwarty na nowości i negocjacje. Już uwolniony od norm, według których musiał funkcjonować w społeczeństwie. Mężczyzna może przyjmować rolę społeczną według swoich preferencji. Typologia badaczy wymagała uaktualnienia – kontynuacji bądź zaprezentowania nowych typów. Pragnęłam w swojej pracy zanalizować postacie męskie prezentowane w polskiej kinematografii. Posłużyła temu analiza czterech filmów, które wyprodukowane zostały w latach 2007-2011. Wybór dzieł był nieprzypadkowy, gdyż jest uzupełnieniem i kontynuacją typologii męskości uwzględnionej przez Małgorzatę Bogunię-Borowską. Celem mojej pracy jest opis modeli męskości w kulturze i społeczeństwie na podstawie polskiej kinematografii oraz prześledzenie procesu zmiany w zakresie ról męskich. Tezą niniejszej pracy jest fakt, iż po kulturalnym i społecznym kryzysie męskości nadchodzi czas wychodzenia z tego kryzysu. W mojej analizie pragnę przedstawić nowe typy męskości i wykazać, że kryzys męskości dobiega końca, a w jego miesjce nadchodzi czas nowego mężczyzny. Postaram się moją tezę zaprezentować i udowodnić jej słuszność poprzez wykorzystanie materiału kulturowego, jakim jest film. Dzieło filmowe traktuję jako tekst kultury, który jest papierkiem lakmusowym toczących się w społeczeństwie procesów.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBogunia-Borowska, Małgorzata - 127388 pl
dc.contributor.authorSułkowska, Karolinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerBogunia-Borowska, Małgorzata - 127388 pl
dc.contributor.reviewerMatuszek, Krzysztof - 130408 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T13:11:02Z
dc.date.available2020-07-27T13:11:02Z
dc.date.submitted2017-10-31pl
dc.fieldofstudysocjologiapl
dc.fieldofstudykomunikowanie we współczesnym społeczeństwiepl
dc.identifier.apddiploma-120224-145956pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/225172
dc.languagepolpl
dc.subject.enmen, crisis of masculinity, modern woman, modern men, globalization,pl
dc.subject.plkryzys męskości, mężczyzna, zmiany w społeczeństwie po 1989 roku, nowoczesny mężczyzna, analiza filmowa, nowoczesna kobieta, współczesna kobieta, współczesny mężczyzna, bohater, inteligent, globalizacja,pl
dc.titleObraz mężczyzny w kinematografii polskiej od 2007 do 2011 rokupl
dc.title.alternativeA portrait of a man in Polish cinematography from 2007 to 2011pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of my work is to describe the masculinity models in culture and society based on Polish cinematography from 2007 to 2011 and to trace the process of change in male roles. The thesis of this paper is the fact that after the cultural and social crisis of masculinity, it is time to go out of this crisis. In my analysis, I want to present new types of masculinity and to show that the crisis of masculinity is coming to an end, and it is the begging of a new man. I will try my best to present and prove its validity by using the cultural material of the film. I treat films as a text of culture, which is litmus paper of the processes that take place in society. The films that were selected have been created in the 1990s, depicting men of that period, who had to find themselves in an unknown situations - in a new world full of new rules, where certain systems already exist, where their friendships, relationships are being tested. The classification presented by Małgorzata Bogunia-Borowska covers the years 1989 - 2009. After that time, there was no typology of changing masculine types in Polish cinematography. This requires special attention, as the media is more and more concerned with the subject of masculinity.
dc.abstract.plpl
Przemiany społeczne stały się inspiracją dla twórców filmowych, którzy, poprzez kreowanie nowych postaw i wzorców, starali się opisać nową rzeczywistość. Analiza współczesnych filmów dostarcza informację na temat nowego społeczeństwa. Pomimo dużego wpływu kultury zachodniej na społeczeństwo mężczyzna zajmował i nadal zajmuje ważne miejsce w kinematografii polskiej. Badania nad współczesną kulturą, w tym nad sztuką filmową, przynoszą szereg ważnych informacji dla socjologa i kulturoznawcy. W Polsce można było zaobserwować powstawanie nowych modeli kobiety i mężczyzny. Wielu socjologów podjęło się zbadania wizerunku mężczyzn na podstawie filmów i seriali wyprodukowanych po 1989 roku, co pozwoliło zauważyć kluczowe zmiany w męskiej tożsamości. Kino polskie po latach cenzury i narzucanych wzorców wreszcie po transformacji ustrojowej mogło rozwinąć skrzydła. Polscy badacze dokonali wyróżnienia typologii męskich, które swoje odzwierciedlenie znajdują w kinematografii polskiej. Krzysztof Arcimowicz oraz Małgorzata Bogunia-Borowska dokonali typologii na podstawie filmów polskich, a Zbyszko Melosik analizując reklamy. Wybór dzieł, które zostały poddane analizie przez badaczy, nie był przypadkowy. Filmy, które zostały wybrane, były tworzone przede wszystkim w latach 90-tych, przedstawiały mężczyzn z tego właśnie okresu, którzy muszą się odnaleźć w nieznanej dotąd sytuacji – nowy świat, w którym obowiązują nowe zasady, porządki, gdzie pewne układy już przestają istnieć a na próbę zostają wyprowadzone przyjaźnie, związki. Klasyfikacja, która została przedstawiona przez Małgorzatę Bogunię-Borowską obejmuje lata od 1989 – 2009 roku. Po tym czasie nie pojawiła się żadna typologia przedstawiająca zmieniające się typy męskości w kinematografii polskiej. Wymaga to szczególnej uwagi, gdyż w mediach coraz częściej porusza się tematykę męskości. Prezentowany w inny sposób niż dawniej - temat ten jest otwarty na nowości i negocjacje. Już uwolniony od norm, według których musiał funkcjonować w społeczeństwie. Mężczyzna może przyjmować rolę społeczną według swoich preferencji. Typologia badaczy wymagała uaktualnienia – kontynuacji bądź zaprezentowania nowych typów. Pragnęłam w swojej pracy zanalizować postacie męskie prezentowane w polskiej kinematografii. Posłużyła temu analiza czterech filmów, które wyprodukowane zostały w latach 2007-2011. Wybór dzieł był nieprzypadkowy, gdyż jest uzupełnieniem i kontynuacją typologii męskości uwzględnionej przez Małgorzatę Bogunię-Borowską. Celem mojej pracy jest opis modeli męskości w kulturze i społeczeństwie na podstawie polskiej kinematografii oraz prześledzenie procesu zmiany w zakresie ról męskich. Tezą niniejszej pracy jest fakt, iż po kulturalnym i społecznym kryzysie męskości nadchodzi czas wychodzenia z tego kryzysu. W mojej analizie pragnę przedstawić nowe typy męskości i wykazać, że kryzys męskości dobiega końca, a w jego miesjce nadchodzi czas nowego mężczyzny. Postaram się moją tezę zaprezentować i udowodnić jej słuszność poprzez wykorzystanie materiału kulturowego, jakim jest film. Dzieło filmowe traktuję jako tekst kultury, który jest papierkiem lakmusowym toczących się w społeczeństwie procesów.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Bogunia-Borowska, Małgorzata - 127388
dc.contributor.authorpl
Sułkowska, Karolina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Bogunia-Borowska, Małgorzata - 127388
dc.contributor.reviewerpl
Matuszek, Krzysztof - 130408
dc.date.accessioned
2020-07-27T13:11:02Z
dc.date.available
2020-07-27T13:11:02Z
dc.date.submittedpl
2017-10-31
dc.fieldofstudypl
socjologia
dc.fieldofstudypl
komunikowanie we współczesnym społeczeństwie
dc.identifier.apdpl
diploma-120224-145956
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/225172
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
men, crisis of masculinity, modern woman, modern men, globalization,
dc.subject.plpl
kryzys męskości, mężczyzna, zmiany w społeczeństwie po 1989 roku, nowoczesny mężczyzna, analiza filmowa, nowoczesna kobieta, współczesna kobieta, współczesny mężczyzna, bohater, inteligent, globalizacja,
dc.titlepl
Obraz mężczyzny w kinematografii polskiej od 2007 do 2011 roku
dc.title.alternativepl
A portrait of a man in Polish cinematography from 2007 to 2011
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
56
Views per month
Views per city
Krakow
13
Poznan
8
Warsaw
8
Lodz
4
Dublin
3
Bydgoszcz
2
Milton Keynes
2
Mircze
2
Wroclaw
2
Bristol
1

No access

No Thumbnail Available