Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Język domowy w różnojęzycznej rodzinie egzogamicznej – studium przypadku.
Home language in a plurilingual exogamous family: a case study
dwujęzyczność, różnojęzyczność, język domowy, studium przypadku, kompetencje językowe, język portugalski, język angielski, język polski, rodzina egzogamiczna
bilingualism, plurilingualism, home language, case study, language competences, Portuguese language, English language, Polish language, exogamous family
Praca stanowi studium przypadku rodziny egzogamicznej mieszkającej w Polsce. Rodzinę stanowi Katia (pół-Portugalka, pół-Angielka) i Jacek (Polak) oraz troje ich dzieci. Zbadany został język, za pomocą którego komunikują się członkowie rodziny, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób, przyczyny i skutki używania przez Katię języka polskiego (który nie jest jej ojczystym).Celem pracy jest opis języka domowego w danej rodzinie, zdiagnozowanie problemów i zaproponowanie rozwiązań.Choć badania nad dwujęzycznością posiadają bogatą bibliografię, także polską, brakuje jednak badań nad różnojęzycznością w Polsce.Technikami badawczymi użytymi do stworzenia tej pracy były wywiady z członkami rodziny, tabele samooceny, obserwacja uczestnicząca oraz nagrania.W procesie tworzenia pracy udało się zaproponować sposoby polepszenia rozwoju znajomości języka portugalskiego u dzieci, a także pogłębić u rodziców świadomość wartości, jaką niesie ze sobą różno-, czy nawet wielojęzyczność.
This master's thesis is a case study of an exogamous family living in Poland, that consists of Katia (half-Portuguese, half-English), Jacek (a Pole) and their three children. The subject of the study is the language used by the family members to communicate with each other with particular reference to the way, causes and effects of Katia's usag of the Polish language (which is not her native language).The aim of the thesis is a description of a home language in a given family, diagnosis of the problems and presentation of the possible solutions.Although the research on bilingualism has a rich bibliography, also in Poland, there is a lack of research on plurilingualism in Poland.The technics applied to make the research for this thesis are interviews with the family members, the charts of self-evaluation, participant observation and recordings.Along the research, the ways were given to ameliore the children's Portuguese language competences' developement. Also parents' awareness of the value of pluri- or even multilingualism was raised.
dc.abstract.en | This master's thesis is a case study of an exogamous family living in Poland, that consists of Katia (half-Portuguese, half-English), Jacek (a Pole) and their three children. The subject of the study is the language used by the family members to communicate with each other with particular reference to the way, causes and effects of Katia's usag of the Polish language (which is not her native language).The aim of the thesis is a description of a home language in a given family, diagnosis of the problems and presentation of the possible solutions.Although the research on bilingualism has a rich bibliography, also in Poland, there is a lack of research on plurilingualism in Poland.The technics applied to make the research for this thesis are interviews with the family members, the charts of self-evaluation, participant observation and recordings.Along the research, the ways were given to ameliore the children's Portuguese language competences' developement. Also parents' awareness of the value of pluri- or even multilingualism was raised. | pl |
dc.abstract.pl | Praca stanowi studium przypadku rodziny egzogamicznej mieszkającej w Polsce. Rodzinę stanowi Katia (pół-Portugalka, pół-Angielka) i Jacek (Polak) oraz troje ich dzieci. Zbadany został język, za pomocą którego komunikują się członkowie rodziny, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób, przyczyny i skutki używania przez Katię języka polskiego (który nie jest jej ojczystym).Celem pracy jest opis języka domowego w danej rodzinie, zdiagnozowanie problemów i zaproponowanie rozwiązań.Choć badania nad dwujęzycznością posiadają bogatą bibliografię, także polską, brakuje jednak badań nad różnojęzycznością w Polsce.Technikami badawczymi użytymi do stworzenia tej pracy były wywiady z członkami rodziny, tabele samooceny, obserwacja uczestnicząca oraz nagrania.W procesie tworzenia pracy udało się zaproponować sposoby polepszenia rozwoju znajomości języka portugalskiego u dzieci, a także pogłębić u rodziców świadomość wartości, jaką niesie ze sobą różno-, czy nawet wielojęzyczność. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Lipińska, Ewa | pl |
dc.contributor.author | Piwakowska, Julia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Lipińska, Ewa | pl |
dc.contributor.reviewer | Seretny, Anna - 131831 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T21:06:31Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T21:06:31Z | |
dc.date.submitted | 2018-10-17 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego | pl |
dc.identifier.apd | diploma-128726-128720 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232459 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | bilingualism, plurilingualism, home language, case study, language competences, Portuguese language, English language, Polish language, exogamous family | pl |
dc.subject.pl | dwujęzyczność, różnojęzyczność, język domowy, studium przypadku, kompetencje językowe, język portugalski, język angielski, język polski, rodzina egzogamiczna | pl |
dc.title | Język domowy w różnojęzycznej rodzinie egzogamicznej – studium przypadku. | pl |
dc.title.alternative | Home language in a plurilingual exogamous family: a case study | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |