Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rola szkolnego mundurka w procesie kształtowania tożsamości i wzorców społecznych we współczesnej Japonii.
The role of school uniform in the process of creating identity and social patterns in contemporary Japan.
Japoński szkolny mundurek
Japanese school uniform
Ujednolicony strój podlegający zasadom był obecny w Japonii od względnie dawnych czasów, jednak odzież, która może być zakwalifikowana jako mundur pojawiła się w XIX wieku dzięki wpływom zachodnim. Mundury szkolne, a w szczególności mundurki dziewczęce, na których skupia się ta praca, ulegały wielu przemianom. Poza skojarzeniami ze zdyscyplinowaniem i solidarnością, szkolne mundurki od zawsze wzbudzały skojarzenia z dziewczęcą niewinnością, młodością i wolnością. Wraz z upływem lat konotacje mundurka urozmaiciły się między innymi ze względu na jego fetyszyzację, co przyczyniło się do powstania problemów w japońskim społeczeństwie takich jak prostytucja uczennic. Szkolny mundurek odgrywa również istotną rolę we współczesnej kulturze popularnej. Zasięg kategorii, do których przeniknął wizerunek japońskiego szkolnego mundurka jest szeroki. W pracy scharakteryzowane jest kilka z nich, szczególnie oddających entuzjastyczną postawę Japończyków do dziewczęcego szkolnego ubioru.
Uniform dress that is subject to specific rules has been present in Japan for a relatively long time, however, clothing that can be classified as a uniform appeared in the 19th century due to the influence of the West. Japanese school uniforms, especially female school uniforms, on which the focus is put on, have undergone numerous changes. In addition to discipline and solidarity, school uniforms have always been associated with girly innocence, youth and freedom. Over the years connotations of the Japanese school uniform have been replaced with opposite associations as the schoolgirl uniform started to be fetishized by men, and therefore problems such as compensated dating arose. Female school uniform also plays an important role in the contemporary popular culture of Japan. The range of categories that feature the image of schoolgirl uniform is incredibly wide. A few of the aspects, that captures the enthusiastic attitude of the Japanese towards the school uniform is depicted in the thesis.
dc.abstract.en | Uniform dress that is subject to specific rules has been present in Japan for a relatively long time, however, clothing that can be classified as a uniform appeared in the 19th century due to the influence of the West. Japanese school uniforms, especially female school uniforms, on which the focus is put on, have undergone numerous changes. In addition to discipline and solidarity, school uniforms have always been associated with girly innocence, youth and freedom. Over the years connotations of the Japanese school uniform have been replaced with opposite associations as the schoolgirl uniform started to be fetishized by men, and therefore problems such as compensated dating arose. Female school uniform also plays an important role in the contemporary popular culture of Japan. The range of categories that feature the image of schoolgirl uniform is incredibly wide. A few of the aspects, that captures the enthusiastic attitude of the Japanese towards the school uniform is depicted in the thesis. | pl |
dc.abstract.pl | Ujednolicony strój podlegający zasadom był obecny w Japonii od względnie dawnych czasów, jednak odzież, która może być zakwalifikowana jako mundur pojawiła się w XIX wieku dzięki wpływom zachodnim. Mundury szkolne, a w szczególności mundurki dziewczęce, na których skupia się ta praca, ulegały wielu przemianom. Poza skojarzeniami ze zdyscyplinowaniem i solidarnością, szkolne mundurki od zawsze wzbudzały skojarzenia z dziewczęcą niewinnością, młodością i wolnością. Wraz z upływem lat konotacje mundurka urozmaiciły się między innymi ze względu na jego fetyszyzację, co przyczyniło się do powstania problemów w japońskim społeczeństwie takich jak prostytucja uczennic. Szkolny mundurek odgrywa również istotną rolę we współczesnej kulturze popularnej. Zasięg kategorii, do których przeniknął wizerunek japońskiego szkolnego mundurka jest szeroki. W pracy scharakteryzowane jest kilka z nich, szczególnie oddających entuzjastyczną postawę Japończyków do dziewczęcego szkolnego ubioru. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kamińska, Ewa - 128610 | pl |
dc.contributor.author | Ikeda, Monika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Guzik, Joanna | pl |
dc.contributor.reviewer | Kamińska, Ewa - 128610 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T05:42:31Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T05:42:31Z | |
dc.date.submitted | 2017-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | studia dalekowschodnie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-113265-182249 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/218746 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Japanese school uniform | pl |
dc.subject.pl | Japoński szkolny mundurek | pl |
dc.title | Rola szkolnego mundurka w procesie kształtowania tożsamości i wzorców społecznych we współczesnej Japonii. | pl |
dc.title.alternative | The role of school uniform in the process of creating identity and social patterns in contemporary Japan. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |