Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zasadność dążenia do uniwersalizmu w ekonomii na przykładzie szkoły neoklasycznej i jej wpływ na późniejszy dyskurs ekonomiczny
The appropriateness of pursuing universalism in economics on the example of the neoclassical school and its influence on further economic discourse
metodologia – szkoła neoklasyczna – uniwersalizm
methodology – neoclassical school – universalism
Szkoła neoklasyczna w ekonomii, która powstała pod koniec XIX wieku, wprowadziła szereg nowych rozwiązań do dyscypliny. Jej przedstawiciele pozostawili po sobie bogaty dorobek naukowy, który wykorzystywany jest do dzisiaj. Mimo niezaprzeczalnej wartości wkładu ekonomistów neoklasycznych, zauważyć można, że szkoła ta wniosła do nauki pewne specyficzne spojrzenie na metodologię. Spojrzenie to, które w pracy określa się mianem uniwersalizmu, zorientowane jest m. in. na abstrakcyjne teoretyzowanie i zwracanie się w stronę bardziej formalnych narzędzi. Istnieją podstawy by twierdzić, że popularność szkoły neoklasycznej przyczyniła się do dominacji tego spojrzenia i ograniczania potencjału dyscypliny.
Neoclassical economic school, which was established in the late 19 century, implemented various contents into the discipline. Its representatives created a vast collection of academic achievements, which is still used today. The value of neoclassical economists’ input into the discipline is undeniable. However, it can be noted that discussed school implemented a specific outlook on methodology. This outlook, which shall be referred to as universalism in the paper, revolves around abstract theorizing and the use of formal tools. There is a room to argue that popularity of neoclassical school has contributed to the dominance of such approach and that it constrains the potential of economics.
dc.abstract.en | Neoclassical economic school, which was established in the late 19 century, implemented various contents into the discipline. Its representatives created a vast collection of academic achievements, which is still used today. The value of neoclassical economists’ input into the discipline is undeniable. However, it can be noted that discussed school implemented a specific outlook on methodology. This outlook, which shall be referred to as universalism in the paper, revolves around abstract theorizing and the use of formal tools. There is a room to argue that popularity of neoclassical school has contributed to the dominance of such approach and that it constrains the potential of economics. | pl |
dc.abstract.pl | Szkoła neoklasyczna w ekonomii, która powstała pod koniec XIX wieku, wprowadziła szereg nowych rozwiązań do dyscypliny. Jej przedstawiciele pozostawili po sobie bogaty dorobek naukowy, który wykorzystywany jest do dzisiaj. Mimo niezaprzeczalnej wartości wkładu ekonomistów neoklasycznych, zauważyć można, że szkoła ta wniosła do nauki pewne specyficzne spojrzenie na metodologię. Spojrzenie to, które w pracy określa się mianem uniwersalizmu, zorientowane jest m. in. na abstrakcyjne teoretyzowanie i zwracanie się w stronę bardziej formalnych narzędzi. Istnieją podstawy by twierdzić, że popularność szkoły neoklasycznej przyczyniła się do dominacji tego spojrzenia i ograniczania potencjału dyscypliny. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Ząbkowicz, Anna - 132880 | pl |
dc.contributor.author | Racławski, Mateusz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Grodzicki, Maciej | pl |
dc.contributor.reviewer | Ząbkowicz, Anna - 132880 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T15:28:28Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T15:28:28Z | |
dc.date.submitted | 2018-06-22 | pl |
dc.fieldofstudy | rachunkowość i zarządzanie finansami | pl |
dc.identifier.apd | diploma-122875-178170 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227284 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | methodology – neoclassical school – universalism | pl |
dc.subject.pl | metodologia – szkoła neoklasyczna – uniwersalizm | pl |
dc.title | Zasadność dążenia do uniwersalizmu w ekonomii na przykładzie szkoły neoklasycznej i jej wpływ na późniejszy dyskurs ekonomiczny | pl |
dc.title.alternative | The appropriateness of pursuing universalism in economics on the example of the neoclassical school and its influence on further economic discourse | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |