Zasadność dążenia do uniwersalizmu w ekonomii na przykładzie szkoły neoklasycznej i jej wpływ na późniejszy dyskurs ekonomiczny

master
dc.abstract.enNeoclassical economic school, which was established in the late 19 century, implemented various contents into the discipline. Its representatives created a vast collection of academic achievements, which is still used today. The value of neoclassical economists’ input into the discipline is undeniable. However, it can be noted that discussed school implemented a specific outlook on methodology. This outlook, which shall be referred to as universalism in the paper, revolves around abstract theorizing and the use of formal tools. There is a room to argue that popularity of neoclassical school has contributed to the dominance of such approach and that it constrains the potential of economics.pl
dc.abstract.plSzkoła neoklasyczna w ekonomii, która powstała pod koniec XIX wieku, wprowadziła szereg nowych rozwiązań do dyscypliny. Jej przedstawiciele pozostawili po sobie bogaty dorobek naukowy, który wykorzystywany jest do dzisiaj. Mimo niezaprzeczalnej wartości wkładu ekonomistów neoklasycznych, zauważyć można, że szkoła ta wniosła do nauki pewne specyficzne spojrzenie na metodologię. Spojrzenie to, które w pracy określa się mianem uniwersalizmu, zorientowane jest m. in. na abstrakcyjne teoretyzowanie i zwracanie się w stronę bardziej formalnych narzędzi. Istnieją podstawy by twierdzić, że popularność szkoły neoklasycznej przyczyniła się do dominacji tego spojrzenia i ograniczania potencjału dyscypliny.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorZąbkowicz, Anna - 132880 pl
dc.contributor.authorRacławski, Mateuszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerGrodzicki, Maciejpl
dc.contributor.reviewerZąbkowicz, Anna - 132880 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T15:28:28Z
dc.date.available2020-07-27T15:28:28Z
dc.date.submitted2018-06-22pl
dc.fieldofstudyrachunkowość i zarządzanie finansamipl
dc.identifier.apddiploma-122875-178170pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227284
dc.languagepolpl
dc.subject.enmethodology – neoclassical school – universalismpl
dc.subject.plmetodologia – szkoła neoklasyczna – uniwersalizmpl
dc.titleZasadność dążenia do uniwersalizmu w ekonomii na przykładzie szkoły neoklasycznej i jej wpływ na późniejszy dyskurs ekonomicznypl
dc.title.alternativeThe appropriateness of pursuing universalism in economics on the example of the neoclassical school and its influence on further economic discoursepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Neoclassical economic school, which was established in the late 19 century, implemented various contents into the discipline. Its representatives created a vast collection of academic achievements, which is still used today. The value of neoclassical economists’ input into the discipline is undeniable. However, it can be noted that discussed school implemented a specific outlook on methodology. This outlook, which shall be referred to as universalism in the paper, revolves around abstract theorizing and the use of formal tools. There is a room to argue that popularity of neoclassical school has contributed to the dominance of such approach and that it constrains the potential of economics.
dc.abstract.plpl
Szkoła neoklasyczna w ekonomii, która powstała pod koniec XIX wieku, wprowadziła szereg nowych rozwiązań do dyscypliny. Jej przedstawiciele pozostawili po sobie bogaty dorobek naukowy, który wykorzystywany jest do dzisiaj. Mimo niezaprzeczalnej wartości wkładu ekonomistów neoklasycznych, zauważyć można, że szkoła ta wniosła do nauki pewne specyficzne spojrzenie na metodologię. Spojrzenie to, które w pracy określa się mianem uniwersalizmu, zorientowane jest m. in. na abstrakcyjne teoretyzowanie i zwracanie się w stronę bardziej formalnych narzędzi. Istnieją podstawy by twierdzić, że popularność szkoły neoklasycznej przyczyniła się do dominacji tego spojrzenia i ograniczania potencjału dyscypliny.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Ząbkowicz, Anna - 132880
dc.contributor.authorpl
Racławski, Mateusz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Grodzicki, Maciej
dc.contributor.reviewerpl
Ząbkowicz, Anna - 132880
dc.date.accessioned
2020-07-27T15:28:28Z
dc.date.available
2020-07-27T15:28:28Z
dc.date.submittedpl
2018-06-22
dc.fieldofstudypl
rachunkowość i zarządzanie finansami
dc.identifier.apdpl
diploma-122875-178170
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/227284
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
methodology – neoclassical school – universalism
dc.subject.plpl
metodologia – szkoła neoklasyczna – uniwersalizm
dc.titlepl
Zasadność dążenia do uniwersalizmu w ekonomii na przykładzie szkoły neoklasycznej i jej wpływ na późniejszy dyskurs ekonomiczny
dc.title.alternativepl
The appropriateness of pursuing universalism in economics on the example of the neoclassical school and its influence on further economic discourse
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available