Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ochrona praw konsumentów w warunkach współczesnego handlu elektronicznego
Protection of consumer rights in nowadays' e-commerce
ochrona praw konsumenta, handel elektroniczny, urząd ochrony konkurencji i konsumentów, prawa konsumenta, obowiązki sprzedawcy, konsument, przedsiębiorca, internet
protection of consumer rights, e-commerce, the office of Competition and Consumer Protection, consumer rights, duties of the trader, consumer, entrepreneur, internet
Niniejsza praca poświęcona została sposobom, za pomocą których ustawodawca chroni konsumenta przed czyhającymi na niego w sieci zagrożeniami związanymi z korzystaniem przez niego z instrumentów handlu elektronicznego.W rozdziale I omówione zostały podstawowe definicje związane z pojęciem handlu elektronicznego. Ukazane zostały w nim podobieństwa i różnice w definiowaniu handlu dokonywanego za pośrednictwem internetu w świetle aktów prawa polskiego oraz unijnego. Ponadto, wskazano tam najważniejsze problemy prawne, jakie wiążą się z zakupami on-line. Na koniec przytoczono dane statystyczne z ostatnich kilkunastu lat w celu ukazania rosnącej roli handlu elektronicznego.Rozdział II poświęcony został statusowi prawnemu konsumenta. Przytoczone tam zostały najważniejsze definicje konsumenta zawarte w literaturze przedmiotu, podstawowych aktach prawnych Polski oraz dyrektywach Unii Europejskiej. Co więcej, omówione zostały w nim najważniejsze prawa konsumentów oraz związane z nimi obowiązki przedsiębiorców w handlu tradycyjnym oraz w handlu elektronicznym na gruncie przepisów krajowych.Trzeci rozdział ma na celu ukazanie, w jaki sposób prawa konsumentów dokonujących transakcji on-line zagwarantowane w obowiązujących przepisach, są egzekwowane w świetle polskiego prawa. Opisane w nim zostały najważniejsze instytucje świadczące pomoc konsumentom w związku z handlem elektronicznym, ze szczególnym naciskiem na znaczącą rolę odgrywaną przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jako ostatnia dokonana została analiza wybranych rozstrzygnięć UOKiK oraz SOKiK w sprawie ochrony praw konsumentów w branży omawianego w niniejszym dziele handlu elektronicznego.
This master thesis has been devoted to the ways in which Polish legislator protects the consumer against the risks conneted with e-commerce.In Chapter I, basic definitions related to the electronic commerce are discussed. It shows similarities and differences in the definition of e-commerce presented in Polish and EU legislation. In addition, the most important legal issues related to the on-line shopping are identified. Finally, statistical data from last years have been cited to show the growing role of e-commerce.Chapter II is devoted to the legal status of the consumer. The most important definitions of the consumer included in the literature, Polish and EU legal acts are mentioned here. Moreover, it discusses the most important consumer rights and obligations of traders in traditional trade and in e-commerce under national law.The third chapter aims to show how the rights of on-line consumers are enforced in Polish law. It describes the most important institutions providing consumer assistance in the field of e-commerce. Finally, there is made an analysis of the selected decisions on the protection of consumer rights in e-commerce.
dc.abstract.en | This master thesis has been devoted to the ways in which Polish legislator protects the consumer against the risks conneted with e-commerce.In Chapter I, basic definitions related to the electronic commerce are discussed. It shows similarities and differences in the definition of e-commerce presented in Polish and EU legislation. In addition, the most important legal issues related to the on-line shopping are identified. Finally, statistical data from last years have been cited to show the growing role of e-commerce.Chapter II is devoted to the legal status of the consumer. The most important definitions of the consumer included in the literature, Polish and EU legal acts are mentioned here. Moreover, it discusses the most important consumer rights and obligations of traders in traditional trade and in e-commerce under national law.The third chapter aims to show how the rights of on-line consumers are enforced in Polish law. It describes the most important institutions providing consumer assistance in the field of e-commerce. Finally, there is made an analysis of the selected decisions on the protection of consumer rights in e-commerce. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca poświęcona została sposobom, za pomocą których ustawodawca chroni konsumenta przed czyhającymi na niego w sieci zagrożeniami związanymi z korzystaniem przez niego z instrumentów handlu elektronicznego.W rozdziale I omówione zostały podstawowe definicje związane z pojęciem handlu elektronicznego. Ukazane zostały w nim podobieństwa i różnice w definiowaniu handlu dokonywanego za pośrednictwem internetu w świetle aktów prawa polskiego oraz unijnego. Ponadto, wskazano tam najważniejsze problemy prawne, jakie wiążą się z zakupami on-line. Na koniec przytoczono dane statystyczne z ostatnich kilkunastu lat w celu ukazania rosnącej roli handlu elektronicznego.Rozdział II poświęcony został statusowi prawnemu konsumenta. Przytoczone tam zostały najważniejsze definicje konsumenta zawarte w literaturze przedmiotu, podstawowych aktach prawnych Polski oraz dyrektywach Unii Europejskiej. Co więcej, omówione zostały w nim najważniejsze prawa konsumentów oraz związane z nimi obowiązki przedsiębiorców w handlu tradycyjnym oraz w handlu elektronicznym na gruncie przepisów krajowych.Trzeci rozdział ma na celu ukazanie, w jaki sposób prawa konsumentów dokonujących transakcji on-line zagwarantowane w obowiązujących przepisach, są egzekwowane w świetle polskiego prawa. Opisane w nim zostały najważniejsze instytucje świadczące pomoc konsumentom w związku z handlem elektronicznym, ze szczególnym naciskiem na znaczącą rolę odgrywaną przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jako ostatnia dokonana została analiza wybranych rozstrzygnięć UOKiK oraz SOKiK w sprawie ochrony praw konsumentów w branży omawianego w niniejszym dziele handlu elektronicznego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Walaszek-Pyzioł, Anna - 132513 | pl |
dc.contributor.author | Kuźniak, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Walaszek-Pyzioł, Anna - 132513 | pl |
dc.contributor.reviewer | Długosz, Tomasz - 127731 | pl |
dc.contributor.reviewer | Długosz, Tomasz | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T09:41:01Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T09:41:01Z | |
dc.date.submitted | 2017-09-07 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-117117-161427 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222356 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | protection of consumer rights, e-commerce, the office of Competition and Consumer Protection, consumer rights, duties of the trader, consumer, entrepreneur, internet | pl |
dc.subject.pl | ochrona praw konsumenta, handel elektroniczny, urząd ochrony konkurencji i konsumentów, prawa konsumenta, obowiązki sprzedawcy, konsument, przedsiębiorca, internet | pl |
dc.title | Ochrona praw konsumentów w warunkach współczesnego handlu elektronicznego | pl |
dc.title.alternative | Protection of consumer rights in nowadays' e-commerce | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |