Ochrona praw konsumentów w warunkach współczesnego handlu elektronicznego

master
dc.abstract.enThis master thesis has been devoted to the ways in which Polish legislator protects the consumer against the risks conneted with e-commerce.In Chapter I, basic definitions related to the electronic commerce are discussed. It shows similarities and differences in the definition of e-commerce presented in Polish and EU legislation. In addition, the most important legal issues related to the on-line shopping are identified. Finally, statistical data from last years have been cited to show the growing role of e-commerce.Chapter II is devoted to the legal status of the consumer. The most important definitions of the consumer included in the literature, Polish and EU legal acts are mentioned here. Moreover, it discusses the most important consumer rights and obligations of traders in traditional trade and in e-commerce under national law.The third chapter aims to show how the rights of on-line consumers are enforced in Polish law. It describes the most important institutions providing consumer assistance in the field of e-commerce. Finally, there is made an analysis of the selected decisions on the protection of consumer rights in e-commerce.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca poświęcona została sposobom, za pomocą których ustawodawca chroni konsumenta przed czyhającymi na niego w sieci zagrożeniami związanymi z korzystaniem przez niego z instrumentów handlu elektronicznego.W rozdziale I omówione zostały podstawowe definicje związane z pojęciem handlu elektronicznego. Ukazane zostały w nim podobieństwa i różnice w definiowaniu handlu dokonywanego za pośrednictwem internetu w świetle aktów prawa polskiego oraz unijnego. Ponadto, wskazano tam najważniejsze problemy prawne, jakie wiążą się z zakupami on-line. Na koniec przytoczono dane statystyczne z ostatnich kilkunastu lat w celu ukazania rosnącej roli handlu elektronicznego.Rozdział II poświęcony został statusowi prawnemu konsumenta. Przytoczone tam zostały najważniejsze definicje konsumenta zawarte w literaturze przedmiotu, podstawowych aktach prawnych Polski oraz dyrektywach Unii Europejskiej. Co więcej, omówione zostały w nim najważniejsze prawa konsumentów oraz związane z nimi obowiązki przedsiębiorców w handlu tradycyjnym oraz w handlu elektronicznym na gruncie przepisów krajowych.Trzeci rozdział ma na celu ukazanie, w jaki sposób prawa konsumentów dokonujących transakcji on-line zagwarantowane w obowiązujących przepisach, są egzekwowane w świetle polskiego prawa. Opisane w nim zostały najważniejsze instytucje świadczące pomoc konsumentom w związku z handlem elektronicznym, ze szczególnym naciskiem na znaczącą rolę odgrywaną przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jako ostatnia dokonana została analiza wybranych rozstrzygnięć UOKiK oraz SOKiK w sprawie ochrony praw konsumentów w branży omawianego w niniejszym dziele handlu elektronicznego.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWalaszek-Pyzioł, Anna - 132513 pl
dc.contributor.authorKuźniak, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerWalaszek-Pyzioł, Anna - 132513 pl
dc.contributor.reviewerDługosz, Tomasz - 127731 pl
dc.contributor.reviewerDługosz, Tomaszpl
dc.date.accessioned2020-07-27T09:41:01Z
dc.date.available2020-07-27T09:41:01Z
dc.date.submitted2017-09-07pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-117117-161427pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222356
dc.languagepolpl
dc.subject.enprotection of consumer rights, e-commerce, the office of Competition and Consumer Protection, consumer rights, duties of the trader, consumer, entrepreneur, internetpl
dc.subject.plochrona praw konsumenta, handel elektroniczny, urząd ochrony konkurencji i konsumentów, prawa konsumenta, obowiązki sprzedawcy, konsument, przedsiębiorca, internetpl
dc.titleOchrona praw konsumentów w warunkach współczesnego handlu elektronicznegopl
dc.title.alternativeProtection of consumer rights in nowadays' e-commercepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This master thesis has been devoted to the ways in which Polish legislator protects the consumer against the risks conneted with e-commerce.In Chapter I, basic definitions related to the electronic commerce are discussed. It shows similarities and differences in the definition of e-commerce presented in Polish and EU legislation. In addition, the most important legal issues related to the on-line shopping are identified. Finally, statistical data from last years have been cited to show the growing role of e-commerce.Chapter II is devoted to the legal status of the consumer. The most important definitions of the consumer included in the literature, Polish and EU legal acts are mentioned here. Moreover, it discusses the most important consumer rights and obligations of traders in traditional trade and in e-commerce under national law.The third chapter aims to show how the rights of on-line consumers are enforced in Polish law. It describes the most important institutions providing consumer assistance in the field of e-commerce. Finally, there is made an analysis of the selected decisions on the protection of consumer rights in e-commerce.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca poświęcona została sposobom, za pomocą których ustawodawca chroni konsumenta przed czyhającymi na niego w sieci zagrożeniami związanymi z korzystaniem przez niego z instrumentów handlu elektronicznego.W rozdziale I omówione zostały podstawowe definicje związane z pojęciem handlu elektronicznego. Ukazane zostały w nim podobieństwa i różnice w definiowaniu handlu dokonywanego za pośrednictwem internetu w świetle aktów prawa polskiego oraz unijnego. Ponadto, wskazano tam najważniejsze problemy prawne, jakie wiążą się z zakupami on-line. Na koniec przytoczono dane statystyczne z ostatnich kilkunastu lat w celu ukazania rosnącej roli handlu elektronicznego.Rozdział II poświęcony został statusowi prawnemu konsumenta. Przytoczone tam zostały najważniejsze definicje konsumenta zawarte w literaturze przedmiotu, podstawowych aktach prawnych Polski oraz dyrektywach Unii Europejskiej. Co więcej, omówione zostały w nim najważniejsze prawa konsumentów oraz związane z nimi obowiązki przedsiębiorców w handlu tradycyjnym oraz w handlu elektronicznym na gruncie przepisów krajowych.Trzeci rozdział ma na celu ukazanie, w jaki sposób prawa konsumentów dokonujących transakcji on-line zagwarantowane w obowiązujących przepisach, są egzekwowane w świetle polskiego prawa. Opisane w nim zostały najważniejsze instytucje świadczące pomoc konsumentom w związku z handlem elektronicznym, ze szczególnym naciskiem na znaczącą rolę odgrywaną przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jako ostatnia dokonana została analiza wybranych rozstrzygnięć UOKiK oraz SOKiK w sprawie ochrony praw konsumentów w branży omawianego w niniejszym dziele handlu elektronicznego.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Walaszek-Pyzioł, Anna - 132513
dc.contributor.authorpl
Kuźniak, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Walaszek-Pyzioł, Anna - 132513
dc.contributor.reviewerpl
Długosz, Tomasz - 127731
dc.contributor.reviewerpl
Długosz, Tomasz
dc.date.accessioned
2020-07-27T09:41:01Z
dc.date.available
2020-07-27T09:41:01Z
dc.date.submittedpl
2017-09-07
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-117117-161427
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222356
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
protection of consumer rights, e-commerce, the office of Competition and Consumer Protection, consumer rights, duties of the trader, consumer, entrepreneur, internet
dc.subject.plpl
ochrona praw konsumenta, handel elektroniczny, urząd ochrony konkurencji i konsumentów, prawa konsumenta, obowiązki sprzedawcy, konsument, przedsiębiorca, internet
dc.titlepl
Ochrona praw konsumentów w warunkach współczesnego handlu elektronicznego
dc.title.alternativepl
Protection of consumer rights in nowadays' e-commerce
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available