Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zjawisko przemocy w szkole podstawowej w opinii uczniów i nauczycieli.
Phenomenon of violence at school in the opinion at students and teachers.
przemoc, agresja, środowisko szkolne, szkoła podstawowa
violence, aggression, school environment, primary school
Przedmiotem badań jest zjawisko przemocy w szkole podstawowej w opinii uczniów i nauczycieli. Celem jest zdiagnozowanie zachowań przemocowych wśród uczniów i ich formy radzenia sobie z problemem przez badanych. W oparciu o tak sformułowany przedmiot i cel badań postawiono następujące problemy badawcze:Jakie są przejawy występowania przemocy wśród uczniów szkoły podstawowej? Jakie cechy określają uczniów przejawiających agresję i przemoc?Jak przedstawia się sylwetka uczniów stających się ofiarą przemocy w szkole?W jakich sytuacjach uczniowie przejawiają zachowania agresywne?Jakie działania podejmowane są przez nauczycieli w sytuacji występowania przemocy w szkole?Jak nauczyciele i uczniowie rozumieją zjawisko przemocy?W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego (technika ankiety). Badaniem objęto 100 uczniów klasy 5 i 6 szkoły podstawowej oraz 70 nauczycieli. Analiza wyników przeprowadzonych badań wyraźnie pokazuje, iż przemoc i agresja w szkole podstawowej to zjawisko powszechne. Uczniowie najczęściej chcąc pokazać swoją pozycję w grupie dokuczają swoim rówieśnikom. Zachowania agresywne wciąż nabierają nowych form, a zjawisko występowania aktów przemocy w środowisku szkolnym rośnie. W opinii nauczycieli do przemocy dochodzi głównie w sytuacjach konfliktu między uczniami, zaczynając od niewinnych zaczepek kończąc na poważnych działaniach agresywnych. Badania wykazały, iż w szkole nauczyciele wdrażają programy zapobiegawcze dotyczące agresji i przemocy uczniów w ramach godzin wychowawczych oraz poprzez spotkania z pedagogiem.
The subject of this work is the phenomenon of violetce at school in the opinion of students and teachers. The goal is to diagnoze violent behavior among students and ways of doping with it. Research problems. What are the manifestations of violence among primary school students?What features characterize of students showing aggression and violence?What is the profile of students becoming victims of violence at school? In what situations do students present aggressive behavior?What actions are taken by teachers when there is violence at school?How do teachers and students understand the phenomenon of violence?The diagnostic survey metod. Naturally given an appropriate questionnaire each group of respondents was. The research for the master's thesis was carried out In the environment of both 5th and 6th grade students as well as primary school teachers. The study covered a total of 100 students and 70 teachers and was conducted with the use of. The analysis of the conducted research clearly shows that violence and aggression in primary schools to the are a common phenomenon. The research reveals the students who most often want to show their position in the group tease their peers. Aggressive behavior continues to take on new forms, and the phenomenon seems to grow in the school environment. In the teachers Violetce occurs when students start conflicts and up in serious aggresive behaviour opinion. According to the survey teachers implement aaggression and violence preventive plans during their educational activites as well as through meetings with the school pedagogue.
dc.abstract.en | The subject of this work is the phenomenon of violetce at school in the opinion of students and teachers. The goal is to diagnoze violent behavior among students and ways of doping with it. Research problems. What are the manifestations of violence among primary school students?What features characterize of students showing aggression and violence?What is the profile of students becoming victims of violence at school? In what situations do students present aggressive behavior?What actions are taken by teachers when there is violence at school?How do teachers and students understand the phenomenon of violence?The diagnostic survey metod. Naturally given an appropriate questionnaire each group of respondents was. The research for the master's thesis was carried out In the environment of both 5th and 6th grade students as well as primary school teachers. The study covered a total of 100 students and 70 teachers and was conducted with the use of. The analysis of the conducted research clearly shows that violence and aggression in primary schools to the are a common phenomenon. The research reveals the students who most often want to show their position in the group tease their peers. Aggressive behavior continues to take on new forms, and the phenomenon seems to grow in the school environment. In the teachers Violetce occurs when students start conflicts and up in serious aggresive behaviour opinion. According to the survey teachers implement aaggression and violence preventive plans during their educational activites as well as through meetings with the school pedagogue. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem badań jest zjawisko przemocy w szkole podstawowej w opinii uczniów i nauczycieli. Celem jest zdiagnozowanie zachowań przemocowych wśród uczniów i ich formy radzenia sobie z problemem przez badanych. W oparciu o tak sformułowany przedmiot i cel badań postawiono następujące problemy badawcze:Jakie są przejawy występowania przemocy wśród uczniów szkoły podstawowej? Jakie cechy określają uczniów przejawiających agresję i przemoc?Jak przedstawia się sylwetka uczniów stających się ofiarą przemocy w szkole?W jakich sytuacjach uczniowie przejawiają zachowania agresywne?Jakie działania podejmowane są przez nauczycieli w sytuacji występowania przemocy w szkole?Jak nauczyciele i uczniowie rozumieją zjawisko przemocy?W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego (technika ankiety). Badaniem objęto 100 uczniów klasy 5 i 6 szkoły podstawowej oraz 70 nauczycieli. Analiza wyników przeprowadzonych badań wyraźnie pokazuje, iż przemoc i agresja w szkole podstawowej to zjawisko powszechne. Uczniowie najczęściej chcąc pokazać swoją pozycję w grupie dokuczają swoim rówieśnikom. Zachowania agresywne wciąż nabierają nowych form, a zjawisko występowania aktów przemocy w środowisku szkolnym rośnie. W opinii nauczycieli do przemocy dochodzi głównie w sytuacjach konfliktu między uczniami, zaczynając od niewinnych zaczepek kończąc na poważnych działaniach agresywnych. Badania wykazały, iż w szkole nauczyciele wdrażają programy zapobiegawcze dotyczące agresji i przemocy uczniów w ramach godzin wychowawczych oraz poprzez spotkania z pedagogiem. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Polak, Krzysztof - 131488 | pl |
dc.contributor.author | Kasiak, Dominika | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Polak, Krzysztof - 131488 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sztuka, Mariusz - 132259 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T00:40:29Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T00:40:29Z | |
dc.date.submitted | 2019-06-26 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika resocjalizacyjna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-133450-249567 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/235752 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | violence, aggression, school environment, primary school | pl |
dc.subject.pl | przemoc, agresja, środowisko szkolne, szkoła podstawowa | pl |
dc.title | Zjawisko przemocy w szkole podstawowej w opinii uczniów i nauczycieli. | pl |
dc.title.alternative | Phenomenon of violence at school in the opinion at students and teachers. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |