Misja czy komercja : ewolucja programu Telewizji Polskiej SA

2013
journal article
article
dc.abstract.enThe purpose of the article is to analyse missionary tasks carried out by TVP SA. The author inclines towards a conclusion that for many years this television has been set an unworkable task of executing a public mission using means specific to commercial broadcasters. This leads to the fact that TVP SA focuses mainly on productions guaranteeing high ratings and thus interest of advertisers. Programmes which execute the mission of a public broadcaster are pushed out of prime time or end up on thematic channels. They give way to banal and easy-watching productions to which some elements of the mission can only be attributed with extremely good will. Market conditions are the reason why Polish public television performs its statutory tasks to a lesser and lesser extent, while fighting for audience. Even consecutive chairmen of TVP SA have doubts whether such actions are advisable and see the chance for reconstructing missionary functions of public broadcaster mainly in a statutory allocation of funds for executing the public mission by TVP SA.
dc.abstract.plCelem artykułu jest analiza zadań misyjnych realizowanych przez TVP SA. Autor skłania się do wniosku, że od wielu już lat stawia się przed tą telewizją niewykonalne zadanie realizacji misji publicznej przy użyciu środków właściwych nadawcom komercyjnym. Prowadzi to do tego, że TVP SA koncentruje się przede wszystkim na produkcjach zapewniających wysoką oglądalność, a zatem zainteresowanie reklamodawców. Programy, w których realizowana jest misja nadawcy publicznego, spychane są poza tzw. 'prime time' lub też trafiają do kanałów tematycznych. Ustępują miejsca banalnym i łatwym w odbiorze produkcjom, którym jedynie przy maksymalnie dobrej woli można przypisać pewne elementy misji. Uwarunkowania rynkowe powodują, że walcząc o audytorium, polska telewizja publiczna realizuje swe ustawowe zadania w coraz mniejszym stopniu. Nawet kolejni prezesi TVP SA mają jednak wątpliwości co do słuszności takich działań, a szansę odbudowania misyjnych funkcji nadawcy publicznego upatrują przede wszystkim w ustawowym zagwarantowaniu środków na realizację misji publicznej przez TVP SA.
dc.contributor.authorMielczarek, Tomasz
dc.date.accessioned2024-11-22T10:52:07Z
dc.date.available2024-11-22T10:52:07Z
dc.date.issued2013
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.number4 (216)
dc.description.physical461-476
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume56
dc.identifier.doi10.4467/2299-6362PZ.13.024.1543
dc.identifier.eissn2299-6362
dc.identifier.issn0555-0025
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/473627
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enTelewizja Polska SA
dc.subject.entasks of a public broadcaster
dc.subject.encommercialisation
dc.subject.plTelewizja Polska SA
dc.subject.plmisja nadawcy publicznego
dc.subject.plkomercjalizacja
dc.subtypeArticle
dc.titleMisja czy komercja : ewolucja programu Telewizji Polskiej SA
dc.title.alternativeMission or commercialism : the evolution of programme of Telewizja Polska SA
dc.title.journalMedia Research Issues
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The purpose of the article is to analyse missionary tasks carried out by TVP SA. The author inclines towards a conclusion that for many years this television has been set an unworkable task of executing a public mission using means specific to commercial broadcasters. This leads to the fact that TVP SA focuses mainly on productions guaranteeing high ratings and thus interest of advertisers. Programmes which execute the mission of a public broadcaster are pushed out of prime time or end up on thematic channels. They give way to banal and easy-watching productions to which some elements of the mission can only be attributed with extremely good will. Market conditions are the reason why Polish public television performs its statutory tasks to a lesser and lesser extent, while fighting for audience. Even consecutive chairmen of TVP SA have doubts whether such actions are advisable and see the chance for reconstructing missionary functions of public broadcaster mainly in a statutory allocation of funds for executing the public mission by TVP SA.
dc.abstract.pl
Celem artykułu jest analiza zadań misyjnych realizowanych przez TVP SA. Autor skłania się do wniosku, że od wielu już lat stawia się przed tą telewizją niewykonalne zadanie realizacji misji publicznej przy użyciu środków właściwych nadawcom komercyjnym. Prowadzi to do tego, że TVP SA koncentruje się przede wszystkim na produkcjach zapewniających wysoką oglądalność, a zatem zainteresowanie reklamodawców. Programy, w których realizowana jest misja nadawcy publicznego, spychane są poza tzw. 'prime time' lub też trafiają do kanałów tematycznych. Ustępują miejsca banalnym i łatwym w odbiorze produkcjom, którym jedynie przy maksymalnie dobrej woli można przypisać pewne elementy misji. Uwarunkowania rynkowe powodują, że walcząc o audytorium, polska telewizja publiczna realizuje swe ustawowe zadania w coraz mniejszym stopniu. Nawet kolejni prezesi TVP SA mają jednak wątpliwości co do słuszności takich działań, a szansę odbudowania misyjnych funkcji nadawcy publicznego upatrują przede wszystkim w ustawowym zagwarantowaniu środków na realizację misji publicznej przez TVP SA.
dc.contributor.author
Mielczarek, Tomasz
dc.date.accessioned
2024-11-22T10:52:07Z
dc.date.available
2024-11-22T10:52:07Z
dc.date.issued
2013
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.number
4 (216)
dc.description.physical
461-476
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
56
dc.identifier.doi
10.4467/2299-6362PZ.13.024.1543
dc.identifier.eissn
2299-6362
dc.identifier.issn
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/473627
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
Telewizja Polska SA
dc.subject.en
tasks of a public broadcaster
dc.subject.en
commercialisation
dc.subject.pl
Telewizja Polska SA
dc.subject.pl
misja nadawcy publicznego
dc.subject.pl
komercjalizacja
dc.subtype
Article
dc.title
Misja czy komercja : ewolucja programu Telewizji Polskiej SA
dc.title.alternative
Mission or commercialism : the evolution of programme of Telewizja Polska SA
dc.title.journal
Media Research Issues
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Krakow
4
Warsaw
1
Wroclaw
1
Downloads
mielczarek_misja_czy_komercja_2013.pdf
37