Globalisation in the perspective of Polish media landscape : case studies of NK.pl vs. Facebook and Allegro vs. Amazon

2024
journal article
article
dc.abstract.enThe author focuses on presenting the phenomenon of globalisation in the context of Polish social media and e-commerce markets. The main objective is to find correlations between the deactivation of the Polish social network NK.pl (Nasza-klasa.pl; eng. Our-class.pl) vs. the development of globalisation, as well as the maintenance of the leading position by the online sales platform Allegro vs. the partial “failure” of the examined phenomenon. The considerations, embedded in broader theoretical inquiries, are conducted on the basis of case studies, a literature review, and desk research. The paper refers to the Polish online media environment. The author focuses on the cases of NK.pl vs. Facebook and Allegro vs. Amazon. The results indicate that globalisation is not “universal” in the media sphere in Poland. The author characterises the factors that influence the scope of impact of global solutions in the local market. In the paper, the author also draws attention to the importance of preserving brand identity, following the expectations and habits of the audience group and promoting culture, all of which can contribute to maintaining a robust position in the industry. The article is significant due to the continuous development of globalisation processes and the search by local companies for strategies to compete with global giants.
dc.abstract.plAutorka skupia się na przedstawieniu zjawiska globalizacji w ujęciu rynku mediów społecznościowych oraz rynku e-commerce w Polsce. Głównym celem jest znalezienie korelacji między wyłączeniem polskiego serwisu społecznościowego NK.pl (Nasza-Klasa.pl) a rozwojem globalizacji oraz utrzymywaniem wiodącej pozycji przez platformę sprzedaży online Allegro a częściową „porażką” omawianego zjawiska. Rozważania, osadzone w szerszych dociekaniach teoretycznych, prowadzone są w oparciu o studia przypadków, przegląd literatury oraz analizę danych zastanych. W pracy odwołano się do polskiego środowiska mediów internetowych. Autorka skupia się na przypadkach NK.pl a Facebook oraz Allegro a Amazon. Wyniki wskazują, że globalizacja nie jest „uniwersalna” w sferze mediów w Polsce. Autorka charakteryzuje czynniki, które mają wpływ na zakres oddziaływania globalnych rozwiązań na lokalnym rynku. W pracy zwraca również uwagę na istotę zachowania tożsamości marki, podążanie za oczekiwaniami i przyzwyczajeniami grupy odbiorczej oraz kwestię promowania kultury, które mogą mieć wpływ na utrzymanie silnej pozycji w branży. Artykuł jest ważny z uwagi na nieustanny rozwój procesów globalizacyjnych oraz poszukiwania przez firmy o charakterze lokalnym strategii umożliwiających konkurowanie z globalnymi gigantami.
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorDurmaj, Małgorzata - 416209
dc.date.accession2025-07-07
dc.date.accessioned2025-07-07T10:11:37Z
dc.date.available2025-07-07T10:11:37Z
dc.date.createdat2025-07-03T08:36:36Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 187-193
dc.description.physical174-193
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume7 (1)
dc.identifier.doi10.51480/compress.2024.7-1.647
dc.identifier.eissn2545-2320
dc.identifier.projectDRC AIpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/555158
dc.identifier.weblinkhttps://journals.ptks.pl/compress/article/view/647
dc.identifier.weblinkhttps://journals.ptks.pl/compress/article/view/647/pdf
dc.languageeng
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY-SA
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.englobalisation
dc.subject.enNK.pl
dc.subject.enFacebook
dc.subject.enAllegro
dc.subject.enAmazon
dc.subject.plglobalizacja
dc.subject.plNK.pl
dc.subject.plFacebook
dc.subject.plAllegro
dc.subject.plAmazon
dc.subtypeArticle
dc.titleGlobalisation in the perspective of Polish media landscape : case studies of NK.pl vs. Facebook and Allegro vs. Amazon
dc.title.alternativeGlobalizacja w perspektywie polskiego środowiska medialnego : studia przypadków NK.pl a Facebook i Allegro a Amazon
dc.title.journalCom.press
dc.title.volumeMedia i komunikacja społeczna
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
The author focuses on presenting the phenomenon of globalisation in the context of Polish social media and e-commerce markets. The main objective is to find correlations between the deactivation of the Polish social network NK.pl (Nasza-klasa.pl; eng. Our-class.pl) vs. the development of globalisation, as well as the maintenance of the leading position by the online sales platform Allegro vs. the partial “failure” of the examined phenomenon. The considerations, embedded in broader theoretical inquiries, are conducted on the basis of case studies, a literature review, and desk research. The paper refers to the Polish online media environment. The author focuses on the cases of NK.pl vs. Facebook and Allegro vs. Amazon. The results indicate that globalisation is not “universal” in the media sphere in Poland. The author characterises the factors that influence the scope of impact of global solutions in the local market. In the paper, the author also draws attention to the importance of preserving brand identity, following the expectations and habits of the audience group and promoting culture, all of which can contribute to maintaining a robust position in the industry. The article is significant due to the continuous development of globalisation processes and the search by local companies for strategies to compete with global giants.
dc.abstract.pl
Autorka skupia się na przedstawieniu zjawiska globalizacji w ujęciu rynku mediów społecznościowych oraz rynku e-commerce w Polsce. Głównym celem jest znalezienie korelacji między wyłączeniem polskiego serwisu społecznościowego NK.pl (Nasza-Klasa.pl) a rozwojem globalizacji oraz utrzymywaniem wiodącej pozycji przez platformę sprzedaży online Allegro a częściową „porażką” omawianego zjawiska. Rozważania, osadzone w szerszych dociekaniach teoretycznych, prowadzone są w oparciu o studia przypadków, przegląd literatury oraz analizę danych zastanych. W pracy odwołano się do polskiego środowiska mediów internetowych. Autorka skupia się na przypadkach NK.pl a Facebook oraz Allegro a Amazon. Wyniki wskazują, że globalizacja nie jest „uniwersalna” w sferze mediów w Polsce. Autorka charakteryzuje czynniki, które mają wpływ na zakres oddziaływania globalnych rozwiązań na lokalnym rynku. W pracy zwraca również uwagę na istotę zachowania tożsamości marki, podążanie za oczekiwaniami i przyzwyczajeniami grupy odbiorczej oraz kwestię promowania kultury, które mogą mieć wpływ na utrzymanie silnej pozycji w branży. Artykuł jest ważny z uwagi na nieustanny rozwój procesów globalizacyjnych oraz poszukiwania przez firmy o charakterze lokalnym strategii umożliwiających konkurowanie z globalnymi gigantami.
dc.affiliation
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.author
Durmaj, Małgorzata - 416209
dc.date.accession
2025-07-07
dc.date.accessioned
2025-07-07T10:11:37Z
dc.date.available
2025-07-07T10:11:37Z
dc.date.createdaten
2025-07-03T08:36:36Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 187-193
dc.description.physical
174-193
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
7 (1)
dc.identifier.doi
10.51480/compress.2024.7-1.647
dc.identifier.eissn
2545-2320
dc.identifier.projectpl
DRC AI
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/555158
dc.identifier.weblink
https://journals.ptks.pl/compress/article/view/647
dc.identifier.weblink
https://journals.ptks.pl/compress/article/view/647/pdf
dc.language
eng
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-SA
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
globalisation
dc.subject.en
NK.pl
dc.subject.en
Facebook
dc.subject.en
Allegro
dc.subject.en
Amazon
dc.subject.pl
globalizacja
dc.subject.pl
NK.pl
dc.subject.pl
Facebook
dc.subject.pl
Allegro
dc.subject.pl
Amazon
dc.subtype
Article
dc.title
Globalisation in the perspective of Polish media landscape : case studies of NK.pl vs. Facebook and Allegro vs. Amazon
dc.title.alternative
Globalizacja w perspektywie polskiego środowiska medialnego : studia przypadków NK.pl a Facebook i Allegro a Amazon
dc.title.journal
Com.press
dc.title.volume
Media i komunikacja społeczna
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
79
Views per month
Views per city
Krakow
35
Warsaw
20
Brzesko
14
Downloads
durmaj_globalisation_in_the_perspective_of_polish_2024.pdf
5
durmaj_globalisation_in_the_perspective_of_polish_2024.pdf
5