Muzyka a dyplomacja kulturowa, czyli kilka słów o budowaniu marki "hiszpańskości" i muzyce Manuela de Falli (na przykładzie baletu "El Amor brujo")

2024
journal article
article
dc.abstract.enManuel de Falla's (1876-1946) oeuvre was already discussed in terms of national Spanish music and specific Spanish values during the composer's lifetime. Following de Falla's death, some of his compositions, most notably the ballet "El Amor brujo" (1915), which refers to the culture of Gitanos and the phenomenon of flamenco, began to function as emblematically Spanish works, i.e. representative of contemporary Spanish music. As a result of the cultural diplomacy implemented by the Francoist government, flamenco was endorsed internationally as a hallmark of Spanishness. Works referring to flamenco, such as de Falla's "El Amor brujo", were thus also intensively promoted: numerous film productions referring to flamenco alluding to de Falla's ballet in the plot and in the musical layer, significantly contributed to the international success of this work.
dc.affiliationWydział Historyczny : Instytut Muzykologii
dc.contributor.authorPiotrowska, Anna - 131412
dc.date.accession2025-02-14
dc.date.accessioned2025-02-14T11:26:43Z
dc.date.available2025-02-14T11:26:43Z
dc.date.createdat2025-02-07T11:19:44Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 25-27
dc.description.number1 (15)
dc.description.physical13-27
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume8
dc.identifier.doi10.12797/RM.01.2024.15.01
dc.identifier.eissn2544-2546
dc.identifier.issn2544-2139
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/548616
dc.identifier.weblinkhttps://journals.akademicka.pl/relacje/article/view/5859
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.simpleviewWolny dostęp
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enManuel de Falla
dc.subject.encultural diplomacy
dc.subject.enSpanishness
dc.subject.enEl Amor brujo (ballet)
dc.subject.enEl Amor brujo (film)
dc.subject.plManuel de Falla
dc.subject.pldyplomacja kulturowa
dc.subject.plhiszpańskość
dc.subject.plEl Amor brujo (balet)
dc.subject.plEl Amor brujo (film)
dc.subtypeArticle
dc.titleMuzyka a dyplomacja kulturowa, czyli kilka słów o budowaniu marki "hiszpańskości" i muzyce Manuela de Falli (na przykładzie baletu "El Amor brujo")
dc.title.alternativeMusic and cultural diplomacy, or a few words about building the brand of 'Spanishness' and the music of Manuel de Falla (on the example of his ballet "El Amor brujo")
dc.title.journalRelacje Międzykulturowe – Intercultural Relations
dc.title.volumeOblicza iberyjskości w twórczości artystycznej
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Manuel de Falla's (1876-1946) oeuvre was already discussed in terms of national Spanish music and specific Spanish values during the composer's lifetime. Following de Falla's death, some of his compositions, most notably the ballet "El Amor brujo" (1915), which refers to the culture of Gitanos and the phenomenon of flamenco, began to function as emblematically Spanish works, i.e. representative of contemporary Spanish music. As a result of the cultural diplomacy implemented by the Francoist government, flamenco was endorsed internationally as a hallmark of Spanishness. Works referring to flamenco, such as de Falla's "El Amor brujo", were thus also intensively promoted: numerous film productions referring to flamenco alluding to de Falla's ballet in the plot and in the musical layer, significantly contributed to the international success of this work.
dc.affiliation
Wydział Historyczny : Instytut Muzykologii
dc.contributor.author
Piotrowska, Anna - 131412
dc.date.accession
2025-02-14
dc.date.accessioned
2025-02-14T11:26:43Z
dc.date.available
2025-02-14T11:26:43Z
dc.date.createdaten
2025-02-07T11:19:44Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 25-27
dc.description.number
1 (15)
dc.description.physical
13-27
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
8
dc.identifier.doi
10.12797/RM.01.2024.15.01
dc.identifier.eissn
2544-2546
dc.identifier.issn
2544-2139
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/548616
dc.identifier.weblink
https://journals.akademicka.pl/relacje/article/view/5859
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.simpleview
Wolny dostęp
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
Manuel de Falla
dc.subject.en
cultural diplomacy
dc.subject.en
Spanishness
dc.subject.en
El Amor brujo (ballet)
dc.subject.en
El Amor brujo (film)
dc.subject.pl
Manuel de Falla
dc.subject.pl
dyplomacja kulturowa
dc.subject.pl
hiszpańskość
dc.subject.pl
El Amor brujo (balet)
dc.subject.pl
El Amor brujo (film)
dc.subtype
Article
dc.title
Muzyka a dyplomacja kulturowa, czyli kilka słów o budowaniu marki "hiszpańskości" i muzyce Manuela de Falli (na przykładzie baletu "El Amor brujo")
dc.title.alternative
Music and cultural diplomacy, or a few words about building the brand of 'Spanishness' and the music of Manuel de Falla (on the example of his ballet "El Amor brujo")
dc.title.journal
Relacje Międzykulturowe – Intercultural Relations
dc.title.volume
Oblicza iberyjskości w twórczości artystycznej
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
18
Views per month
Views per city
Niepołomice
4
Chorzów
1
Zielona Góra
1
Downloads
piotrowska_muzyka_a_dyplomacja_kulturowa_2024.pdf
12