Destygmatyzacja społeczności LGBT w serwisach społecznościowych na przykładzie profili Kampanii Przeciw Homofobii, Grupy Stonewall i Miłość nie wyklucza

licenciate
dc.abstract.enThe subject of the thesis are methods of counteracting the social stigma of LGBT people in society, undertaken by Polish LGBT community NGOSes in the space of social media. To define the problem of the LGBT’s social stigma, the author uses the knowledge about the stereotype from Walter Lippmann’s and Adam Shaff’s publications, but also looks at the issue of the stigma itself, stigmatization and ways of destigmatization, presented by Elżbieta Czykwin. The author presents a space of social media where he conducts research on the phenomenon of the destigmatization, he also shows the prospects of counteracting social stigmatization in the above-mentioned space, and then proceeds to the analysis of selected material from the profiles of three Polish LGBT NGOSes: Kampania Przeciw Homofobii, Grupa Stonewall and Miłość Nie wyklucza. Based on the selected material, the author divides content generated by the above-mentioned NGOSes into three categories: informing about their own activities, informing about the political and social situation, and education and social campaigns. The author analyses the material in terms of persuasion shaped by visual, textual, and symbolic means. In line with the purpose of this study, such an analysis is aimed to answer the question of how NGOSes in Poland counteract the stigmatization of LGBT society.pl
dc.abstract.plPrzedmiotem pracy licencjackiej są sposoby przeciwdziałania stygmatyzacji społecznej osób LGBT w społeczeństwie, podejmowane przez polskie organizacje pozarządowe działające na rzecz tej społeczności w przestrzeni serwisów społecznościowych. Aby zdefiniować problem samego stygmatu społecznego, który posiadają osoby LGBT, autor w swojej pracy czerpie z wiedzy na temat stereotypu pochodzącej od Waltera Lippmanna oraz Adama Shaffa, ale również przygląda się zagadnieniu samego stygmatu, stygmatyzacji i sposobów przeciwdziałania jej, przedstawionym przez Elżbietę Czykwin. Następnie autor przedstawia przestrzeń, w której dokonuje badań zjawiska destygmatyzacji, czyli mediów społecznościowych, a dokładniej serwisów społecznościowych, które definiuje w swojej pracy. Przedstawia również perspektywy przeciwdziałania stygmatyzacji społecznej w wyżej wymienionej przestrzeni, by następnie przejść do analizy wybranego materiału pochodzącego z profili trzech polskich organizacji LGBT: Kampanii Przeciw Homofobii, Grupy Stonewall oraz Miłość Nie Wyklucza. Na podstawie wybranego materiału autor proponuje własny podział treści generowanych przez wyżej wymienione organizacje na trzy kategorie: informowanie o działaniach własnych, informowanie o sytuacji polityczno–społecznej oraz edukację i kampanie społeczne. Przygląda się każdej z nich pod kątem środków perswazyjnych, wprowadzonych za pomocą środków wizualnych, tekstowych i symbolicznych, co zgodnie z celem pracy ma dać odpowiedź na pytanie, w jaki sposób organizacje społeczne w Polsce przeciwdziałają stygmatyzacji osób LGBT.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorPstrąg, Jakubpl
dc.contributor.authorMikołajczyk, Bartłomiejpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerPstrąg, Jakubpl
dc.contributor.reviewerChudzik, Annapl
dc.date.accessioned2021-06-16T21:33:02Z
dc.date.available2021-06-16T21:33:02Z
dc.date.submitted2021-06-16pl
dc.fieldofstudykomunikacja w praktyce społecznejpl
dc.identifier.apddiploma-150938-261960pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274353
dc.languagepolpl
dc.subject.enstereotype, stigma, social stigmatization, destigmatization, social media, NGOS, LGBTpl
dc.subject.plstereotyp, stygmat, stygmatyzacja społeczna, destygmatyzacja, media społecznościowe, organizacje społeczne, LGBTpl
dc.titleDestygmatyzacja społeczności LGBT w serwisach społecznościowych na przykładzie profili Kampanii Przeciw Homofobii, Grupy Stonewall i Miłość nie wykluczapl
dc.title.alternativeDestigmatization of the LGBT community on social media based on the following examples: the profiles of Kampania Przeciw Homofobii, Grupa Stonewall and Miłość nie wykluczapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of the thesis are methods of counteracting the social stigma of LGBT people in society, undertaken by Polish LGBT community NGOSes in the space of social media. To define the problem of the LGBT’s social stigma, the author uses the knowledge about the stereotype from Walter Lippmann’s and Adam Shaff’s publications, but also looks at the issue of the stigma itself, stigmatization and ways of destigmatization, presented by Elżbieta Czykwin. The author presents a space of social media where he conducts research on the phenomenon of the destigmatization, he also shows the prospects of counteracting social stigmatization in the above-mentioned space, and then proceeds to the analysis of selected material from the profiles of three Polish LGBT NGOSes: Kampania Przeciw Homofobii, Grupa Stonewall and Miłość Nie wyklucza. Based on the selected material, the author divides content generated by the above-mentioned NGOSes into three categories: informing about their own activities, informing about the political and social situation, and education and social campaigns. The author analyses the material in terms of persuasion shaped by visual, textual, and symbolic means. In line with the purpose of this study, such an analysis is aimed to answer the question of how NGOSes in Poland counteract the stigmatization of LGBT society.
dc.abstract.plpl
Przedmiotem pracy licencjackiej są sposoby przeciwdziałania stygmatyzacji społecznej osób LGBT w społeczeństwie, podejmowane przez polskie organizacje pozarządowe działające na rzecz tej społeczności w przestrzeni serwisów społecznościowych. Aby zdefiniować problem samego stygmatu społecznego, który posiadają osoby LGBT, autor w swojej pracy czerpie z wiedzy na temat stereotypu pochodzącej od Waltera Lippmanna oraz Adama Shaffa, ale również przygląda się zagadnieniu samego stygmatu, stygmatyzacji i sposobów przeciwdziałania jej, przedstawionym przez Elżbietę Czykwin. Następnie autor przedstawia przestrzeń, w której dokonuje badań zjawiska destygmatyzacji, czyli mediów społecznościowych, a dokładniej serwisów społecznościowych, które definiuje w swojej pracy. Przedstawia również perspektywy przeciwdziałania stygmatyzacji społecznej w wyżej wymienionej przestrzeni, by następnie przejść do analizy wybranego materiału pochodzącego z profili trzech polskich organizacji LGBT: Kampanii Przeciw Homofobii, Grupy Stonewall oraz Miłość Nie Wyklucza. Na podstawie wybranego materiału autor proponuje własny podział treści generowanych przez wyżej wymienione organizacje na trzy kategorie: informowanie o działaniach własnych, informowanie o sytuacji polityczno–społecznej oraz edukację i kampanie społeczne. Przygląda się każdej z nich pod kątem środków perswazyjnych, wprowadzonych za pomocą środków wizualnych, tekstowych i symbolicznych, co zgodnie z celem pracy ma dać odpowiedź na pytanie, w jaki sposób organizacje społeczne w Polsce przeciwdziałają stygmatyzacji osób LGBT.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Pstrąg, Jakub
dc.contributor.authorpl
Mikołajczyk, Bartłomiej
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Pstrąg, Jakub
dc.contributor.reviewerpl
Chudzik, Anna
dc.date.accessioned
2021-06-16T21:33:02Z
dc.date.available
2021-06-16T21:33:02Z
dc.date.submittedpl
2021-06-16
dc.fieldofstudypl
komunikacja w praktyce społecznej
dc.identifier.apdpl
diploma-150938-261960
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/274353
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
stereotype, stigma, social stigmatization, destigmatization, social media, NGOS, LGBT
dc.subject.plpl
stereotyp, stygmat, stygmatyzacja społeczna, destygmatyzacja, media społecznościowe, organizacje społeczne, LGBT
dc.titlepl
Destygmatyzacja społeczności LGBT w serwisach społecznościowych na przykładzie profili Kampanii Przeciw Homofobii, Grupy Stonewall i Miłość nie wyklucza
dc.title.alternativepl
Destigmatization of the LGBT community on social media based on the following examples: the profiles of Kampania Przeciw Homofobii, Grupa Stonewall and Miłość nie wyklucza
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available