Rosja wobec wymiaru wschodniego Europejskiej Polityki Sąsiedztwa Unii Europejskiej w latach 2004-2022

2023
book
monography
dc.abstract.plRozwój współpracy między Unią Europejską (UE) a sześcioma republikami poradzieckimi (Armenią, Azerbejdżanem, Białorusią, Gruzją, Mołdawią i Ukrainą) w ciągu ostatnich dwóch dekad ewaluował od zasad i mechanizmów ustanowionych w ramach Europejskiej Polityki Sąsiedztwa (EPS) do instrumentów i procesów zainicjowanych wraz z zainaugurowaniem programu Partnerstwa Wschodniego. Od samego początku jednak udział krajów partnerskich w obu powyższych unijnych propozycjach współpracy charakteryzował się dużym zróżnicowaniem. Jeżeli Białoruś nie była zainteresowana partycypowaniem w nich, a stanowisko Armenii i Azerbejdżanu było ambiwalentne, to trzy państwa (Gruzja, Mołdawia i Ukraina) skorzystały z pełni możliwości unijnej oferty współpracy. W szczególności, podpisały one z Unią Europejską umowy stowarzyszeniowe obejmujące pogłębione i kompleksowe strefy wolnego handlu, zobowiązując się jednocześnie do przeprowadzenia wewnętrznych reform politycznych, gospodarczych i społecznych. Z kolei w 2022 r. przed nimi została otwarta perspektywa członkostwa w UE. W reakcji na zbliżenie Gruzji, Mołdawii i Ukrainy z UE Federacja Rosyjska, traktując obszar poradziecki jako własną strefę wpływów, zastosowała wobec tych krajów takie instrumenty, jak naciski polityczne i gospodarczo-energetyczne, embargo handlowe oraz siłę militarną. Władze rosyjskie z jednej strony podkreślały suwerenne prawo każdego państwa do rozwoju stosunków z różnymi partnerami, natomiast z drugiej strony starały się ograniczyć obecność struktur zachodnich na obszarze poradzieckim. W związku z tym stanowisko Moskwy wobec EPS i Partnerstwa Wschodniego było krytyczne, chociaż początkowo unijna polityka sąsiedztwa była traktowana jako "naturalne dążenie" UE do ustanowienia "perspektywicznej strategii stosunków z państwami ją otaczającymi". Niemniej jednak z czasem EPS, a później także jej wschodni wymiar w postaci Partnerstwa Wschodniego, Rosja zaczęła postrzegać jako zagrożenie dla własnych interesów narodowych, uznając, iż ich celem jest oderwanie wspomnianych republik poradzieckich od Federacji Rosyjskiej, a tym samym osłabienie jej pozycji w stosunkach międzynarodowych. Po 2013 r. stanowisko to uległo znacznemu zaostrzeniu. Negatywne podejście Rosji do rozwoju wschodniego wymiaru EPS przejawiało się w podkreślaniu, że celem Partnerstwa Wschodniego jest faktyczne podporządkowanie państw partnerskich polityce UE, ich włączenie w unijną wyłączną strefę interesów, przekształcenie w unijny dodatek gospodarczy, zwracając jednocześnie uwagę na negatywny wpływ umów stowarzyszeniowych na gospodarki państw poradzieckich. W reakcji na agresję Rosji na Ukrainę wiele państw i organizacji międzynarodowych podjęło wysiłki na rzecz przywrócenia międzynarodowego pokoju i stabilności. Miały one charakter zarówno środków dyplomatycznych, jak i sankcji finansowych i gospodarczych. O ile w latach 2014-2021 ich skuteczność była dość niska, co pozwalało Rosji w dalszym ciągu pomyślnie realizować strategię polegającą na pogłębianiu podziałów między państwami członkowskimi UE i rozszerzaniu własnej strefy wpływów, zmierzając tym samym do odgrywania roli światowego mocarstwa; to po rozpoczęciu przez Kreml pełnowymiarowej inwazji na Ukrainę odpowiedź Zachodu była bardziej zdecydowana, co przyczyniło się do niepowodzenia dotychczasowych działań Moskwy, gdyż kraje, takie jak Ukraina, Gruzja i Mołdawia, w większym stopniu są zainteresowane zbliżeniem z UE i NATO, natomiast pozycja Rosji jest podważana nie tylko przez Zachód, lecz także przez jej partnerów strategicznych. Niemniej jednak działania podejmowane przez UE wciąż charakteryzują się pewną ostrożnością, która związana jest przede wszystkim z trudnością wypracowania spójnego i jednolitego stanowiska w zakresie przyjęcia znacznie zaostrzonych restrykcji. W głównej mierze wynika to z powiązań gospodarczych, a w szczególności energetycznych, poszczególnych krajów europejskich z Rosją.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowychpl
dc.contributor.authorTkachuk, Olesia - 169250 pl
dc.date.accessioned2023-05-30T13:32:33Z
dc.date.available2023-05-30T13:32:33Z
dc.date.issued2023pl
dc.description.additionalBibliogr. s. 289-353. Indekspl
dc.description.physical363pl
dc.description.publication24,8pl
dc.description.seriesSocietas - Księgarnia Akademicka
dc.description.seriesnumber140
dc.identifier.eisbn978-83-8138-875-7pl
dc.identifier.isbn978-83-8138-874-0pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311863
dc.languagepolpl
dc.pubinfoKraków : Księgarnia Akademickapl
dc.publisher.ministerialKsięgarnia Akademickapl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceBez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.enEuropean Unionpl
dc.subject.enRussiapl
dc.subject.enEuropean Neighborhood Policypl
dc.subject.enEastern Partnershippl
dc.subject.enUkrainepl
dc.subject.enwarpl
dc.subject.plUnia Europejskapl
dc.subject.plRosjapl
dc.subject.plEuropejska Polityka Sąsiedztwapl
dc.subject.plPartnerstwo Wschodniepl
dc.subject.plUkrainapl
dc.subject.plwojnapl
dc.subtypeMonographypl
dc.titleRosja wobec wymiaru wschodniego Europejskiej Polityki Sąsiedztwa Unii Europejskiej w latach 2004-2022pl
dc.title.alternativeRussia's position towards the Eastern Dimension of the European Union's European Neighbourhood Policy in 2004-2022pl
dc.typeBookpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
Rozwój współpracy między Unią Europejską (UE) a sześcioma republikami poradzieckimi (Armenią, Azerbejdżanem, Białorusią, Gruzją, Mołdawią i Ukrainą) w ciągu ostatnich dwóch dekad ewaluował od zasad i mechanizmów ustanowionych w ramach Europejskiej Polityki Sąsiedztwa (EPS) do instrumentów i procesów zainicjowanych wraz z zainaugurowaniem programu Partnerstwa Wschodniego. Od samego początku jednak udział krajów partnerskich w obu powyższych unijnych propozycjach współpracy charakteryzował się dużym zróżnicowaniem. Jeżeli Białoruś nie była zainteresowana partycypowaniem w nich, a stanowisko Armenii i Azerbejdżanu było ambiwalentne, to trzy państwa (Gruzja, Mołdawia i Ukraina) skorzystały z pełni możliwości unijnej oferty współpracy. W szczególności, podpisały one z Unią Europejską umowy stowarzyszeniowe obejmujące pogłębione i kompleksowe strefy wolnego handlu, zobowiązując się jednocześnie do przeprowadzenia wewnętrznych reform politycznych, gospodarczych i społecznych. Z kolei w 2022 r. przed nimi została otwarta perspektywa członkostwa w UE. W reakcji na zbliżenie Gruzji, Mołdawii i Ukrainy z UE Federacja Rosyjska, traktując obszar poradziecki jako własną strefę wpływów, zastosowała wobec tych krajów takie instrumenty, jak naciski polityczne i gospodarczo-energetyczne, embargo handlowe oraz siłę militarną. Władze rosyjskie z jednej strony podkreślały suwerenne prawo każdego państwa do rozwoju stosunków z różnymi partnerami, natomiast z drugiej strony starały się ograniczyć obecność struktur zachodnich na obszarze poradzieckim. W związku z tym stanowisko Moskwy wobec EPS i Partnerstwa Wschodniego było krytyczne, chociaż początkowo unijna polityka sąsiedztwa była traktowana jako "naturalne dążenie" UE do ustanowienia "perspektywicznej strategii stosunków z państwami ją otaczającymi". Niemniej jednak z czasem EPS, a później także jej wschodni wymiar w postaci Partnerstwa Wschodniego, Rosja zaczęła postrzegać jako zagrożenie dla własnych interesów narodowych, uznając, iż ich celem jest oderwanie wspomnianych republik poradzieckich od Federacji Rosyjskiej, a tym samym osłabienie jej pozycji w stosunkach międzynarodowych. Po 2013 r. stanowisko to uległo znacznemu zaostrzeniu. Negatywne podejście Rosji do rozwoju wschodniego wymiaru EPS przejawiało się w podkreślaniu, że celem Partnerstwa Wschodniego jest faktyczne podporządkowanie państw partnerskich polityce UE, ich włączenie w unijną wyłączną strefę interesów, przekształcenie w unijny dodatek gospodarczy, zwracając jednocześnie uwagę na negatywny wpływ umów stowarzyszeniowych na gospodarki państw poradzieckich. W reakcji na agresję Rosji na Ukrainę wiele państw i organizacji międzynarodowych podjęło wysiłki na rzecz przywrócenia międzynarodowego pokoju i stabilności. Miały one charakter zarówno środków dyplomatycznych, jak i sankcji finansowych i gospodarczych. O ile w latach 2014-2021 ich skuteczność była dość niska, co pozwalało Rosji w dalszym ciągu pomyślnie realizować strategię polegającą na pogłębianiu podziałów między państwami członkowskimi UE i rozszerzaniu własnej strefy wpływów, zmierzając tym samym do odgrywania roli światowego mocarstwa; to po rozpoczęciu przez Kreml pełnowymiarowej inwazji na Ukrainę odpowiedź Zachodu była bardziej zdecydowana, co przyczyniło się do niepowodzenia dotychczasowych działań Moskwy, gdyż kraje, takie jak Ukraina, Gruzja i Mołdawia, w większym stopniu są zainteresowane zbliżeniem z UE i NATO, natomiast pozycja Rosji jest podważana nie tylko przez Zachód, lecz także przez jej partnerów strategicznych. Niemniej jednak działania podejmowane przez UE wciąż charakteryzują się pewną ostrożnością, która związana jest przede wszystkim z trudnością wypracowania spójnego i jednolitego stanowiska w zakresie przyjęcia znacznie zaostrzonych restrykcji. W głównej mierze wynika to z powiązań gospodarczych, a w szczególności energetycznych, poszczególnych krajów europejskich z Rosją.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych
dc.contributor.authorpl
Tkachuk, Olesia - 169250
dc.date.accessioned
2023-05-30T13:32:33Z
dc.date.available
2023-05-30T13:32:33Z
dc.date.issuedpl
2023
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 289-353. Indeks
dc.description.physicalpl
363
dc.description.publicationpl
24,8
dc.description.series
Societas - Księgarnia Akademicka
dc.description.seriesnumber
140
dc.identifier.eisbnpl
978-83-8138-875-7
dc.identifier.isbnpl
978-83-8138-874-0
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/311863
dc.languagepl
pol
dc.pubinfopl
Kraków : Księgarnia Akademicka
dc.publisher.ministerialpl
Księgarnia Akademicka
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Bez licencji otwartego dostępu
dc.rights.uri*
dc.subject.enpl
European Union
dc.subject.enpl
Russia
dc.subject.enpl
European Neighborhood Policy
dc.subject.enpl
Eastern Partnership
dc.subject.enpl
Ukraine
dc.subject.enpl
war
dc.subject.plpl
Unia Europejska
dc.subject.plpl
Rosja
dc.subject.plpl
Europejska Polityka Sąsiedztwa
dc.subject.plpl
Partnerstwo Wschodnie
dc.subject.plpl
Ukraina
dc.subject.plpl
wojna
dc.subtypepl
Monography
dc.titlepl
Rosja wobec wymiaru wschodniego Europejskiej Polityki Sąsiedztwa Unii Europejskiej w latach 2004-2022
dc.title.alternativepl
Russia's position towards the Eastern Dimension of the European Union's European Neighbourhood Policy in 2004-2022
dc.typepl
Book
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
53
Views per month
Views per city
Warsaw
13
Krakow
5
Vilnius
3
Vyshneve
3
Lodz
2
Bialystok
1
Bydgoszcz
1
Kyiv
1
Oborniki
1
Poznan
1

No access

No Thumbnail Available