Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Marketing polityczny na przykładzie wybranych kampanii prezydenckich – na przykładzie ich zwycięzców i głównych konkurentów w Polsce w latach 1995-2020
kampanie prezydenckie – marketing polityczny – profil kandydata – reklama wyborcza – rola mediów w kampanii prezydenckiej
candidate profile – electoral advertising – political marketing – presidential campaigns – role of media in presidential campaign
Od trzech dekad cyklicznie przeprowadzano w Polsce wybory prezydenckie. Celem pracy stało się porównanie kampanii prezydenckich prowadzonych przez zwycięzców oraz ich głównych oponentów w latach 1990-2020. Wykazano, że kandydaci nie różnili się zasadniczo pod względem profili i zachowań, ponieważ cechowali się na ogół zbliżonymi kompetencjami politycznymi, osobistymi, osobowościowymi. Ich relacje z mediami były złożone, cechowały się zależnością, przychylnością lub wrogością i chęcią wykorzystania ich do własnych celów politycznych. Medializacja wyborów spowodowała, że kampanie prezydenckie zwycięzców i ich głównych rywali zostały dostosowane do potrzeb mediów i oczekiwań odbiorców, co spowodowało ograniczenie roli programów wyborczych, standaryzację i brak oryginalności reklamy wyborczej oraz skupienie się na atakach na kontrkandydatów także w czasie debat wyborczych. W latach 1990-2020 przebieg kampanii prezydenckich okazał się trudny do przewidzenia, ponieważ o ich sukcesie czy porażce mogły zadecydować podobne uwarunkowania.
Presidential elections have been periodically held in Poland for three decades. The aim of this study was to compare the presidential campaigns conducted by the winners and their main opponents in Poland between years 1990 and 2020. It was shown that the candidates did not differ significantly in terms of their profiles and behaviors, as they were generally characterized by similar political, personal, and personality competencies. Their relations with the media were complex, characterized by dependence, favoritism or hostility and the desire to use them for their own political purposes. The medialization of elections resulted in the presidential campaigns of the winners and their main rivals being tailored to the needs of the media and the expectations of the audience, which resulted in limiting the role of election programs, standardization and lack of originality of election advertising, and focusing on attacks on the counter-candidates also during the election debates. In years 1990-2020 the course of presidential campaigns proved to be difficult to predict, as their success or failure could be determined by similar conditions.
dc.abstract.en | Presidential elections have been periodically held in Poland for three decades. The aim of this study was to compare the presidential campaigns conducted by the winners and their main opponents in Poland between years 1990 and 2020. It was shown that the candidates did not differ significantly in terms of their profiles and behaviors, as they were generally characterized by similar political, personal, and personality competencies. Their relations with the media were complex, characterized by dependence, favoritism or hostility and the desire to use them for their own political purposes. The medialization of elections resulted in the presidential campaigns of the winners and their main rivals being tailored to the needs of the media and the expectations of the audience, which resulted in limiting the role of election programs, standardization and lack of originality of election advertising, and focusing on attacks on the counter-candidates also during the election debates. In years 1990-2020 the course of presidential campaigns proved to be difficult to predict, as their success or failure could be determined by similar conditions. | pl |
dc.abstract.pl | Od trzech dekad cyklicznie przeprowadzano w Polsce wybory prezydenckie. Celem pracy stało się porównanie kampanii prezydenckich prowadzonych przez zwycięzców oraz ich głównych oponentów w latach 1990-2020. Wykazano, że kandydaci nie różnili się zasadniczo pod względem profili i zachowań, ponieważ cechowali się na ogół zbliżonymi kompetencjami politycznymi, osobistymi, osobowościowymi. Ich relacje z mediami były złożone, cechowały się zależnością, przychylnością lub wrogością i chęcią wykorzystania ich do własnych celów politycznych. Medializacja wyborów spowodowała, że kampanie prezydenckie zwycięzców i ich głównych rywali zostały dostosowane do potrzeb mediów i oczekiwań odbiorców, co spowodowało ograniczenie roli programów wyborczych, standaryzację i brak oryginalności reklamy wyborczej oraz skupienie się na atakach na kontrkandydatów także w czasie debat wyborczych. W latach 1990-2020 przebieg kampanii prezydenckich okazał się trudny do przewidzenia, ponieważ o ich sukcesie czy porażce mogły zadecydować podobne uwarunkowania. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Klima, Janina - 128843 | pl |
dc.contributor.author | Achi, Leila | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Klima, Janina - 128843 | pl |
dc.contributor.reviewer | Stańczyk, Izabela - 186012 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-04T21:43:13Z | |
dc.date.available | 2022-07-04T21:43:13Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-01 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie - psychologia w zarządzaniu | pl |
dc.identifier.apd | diploma-156335-251843 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/294326 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | candidate profile – electoral advertising – political marketing – presidential campaigns – role of media in presidential campaign | pl |
dc.subject.pl | kampanie prezydenckie – marketing polityczny – profil kandydata – reklama wyborcza – rola mediów w kampanii prezydenckiej | pl |
dc.title | Marketing polityczny na przykładzie wybranych kampanii prezydenckich – na przykładzie ich zwycięzców i głównych konkurentów w Polsce w latach 1995-2020 | pl |
dc.title.alternative | Political marketing on the example of chosen presidential campaigns – on the example of their winners and main competitors in Poland in years 1995-2020 | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |