Nieformalne użycie i nauka języka przez studentów języka polskiego jako obcego przebywających w Polsce

master
dc.abstract.enThe present work constitutes a part of the current research into incidental learning which is concerned with knowledge acquired outside the classroom environment. There is a need to conduct research concerning informal learning owing to the fact that the phenomenon is rarely discussed in the Polish literature; more attention is paid to the language acquisition in formal conditions. The main focus of the work has been placed on how foreign students stand opportunities to acquire the Polish language outside the classroom environment. Hence, I try to present how their Polish speaking social network look like and how often and to what extent they take advantage of Polish speaking traditional media and state-of-the-art technology. A questionnaire, which constitutes a research instrument, was carried out among 50 people. The data I collected underwent quality and quantity analysis. A conclusion which has been drawn is that the students take an active part in the social and cultural life of Polish speaking environment. They also eagerly use Polish speaking media. The results I put forward might be useful for people who design teaching and learning environments, especially with the use of cutting-edge technologies.pl
dc.abstract.otherNiniejsza praca wpisuje się w nurt badań nad uczeniem się incydentalnym, czyli wiedzą zdobywaną poza środowiskiem klasowym. Istnieje potrzeba badań dotyczących nieformalnego uczenia się, gdyż w polskojęzycznej literaturze temat ten jest rzadko obecny, a więcej uwagi poświęca się akwizycji języka w warunkach formalnych. Praca skupia się na tym, jak studenci-cudzoziemcy wykorzystują okazje do przyswajania języka polskiego poza środowiskiem klasowym. Stąd też próbuję przedstawić, jak wyglądają ich polskojęzyczne sieci społeczne, a także jak często i w jakim zakresie korzystają z polskojęzycznych tradycyjnych mediów i nowoczesnych technologii. Jako instrumentu badawczego użyłam ankiety, która została przeprowadzona wśród 50 osób. Zebrane dane zostały poddane analizie jakościowej i ilościowej. Wnioski pokazują, iż studenci aktywnie uczestniczą w życiu społecznym i kulturalnym w polskojęzycznym środowisku, a także chętnie korzystają z mediów w języku polskim. Uzyskane wyniki mogą być przydatne dla osób zajmujących się projektowaniem środowisk uczenia się i nauczania, szczególnie przy wykorzystywaniu nowoczesnych technologii.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorDębski, Robert - 174580 pl
dc.contributor.authorBochnak, Edytapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerJanowska, Iwona - 128471 pl
dc.contributor.reviewerDębski, Robert - 174580 pl
dc.date.accessioned2020-07-15T18:01:02Z
dc.date.available2020-07-15T18:01:02Z
dc.date.submitted2011-07-14pl
dc.fieldofstudynauczanie języka wspomagane komputerowopl
dc.identifier.apddiploma-58724-61694pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/172667
dc.subject.eninformal learning, Polish speaking social network, motivation,pl
dc.subject.otheruczenie się nieformalne, polskojęzyczne sieci społeczne, motywacja,pl
dc.titleNieformalne użycie i nauka języka przez studentów języka polskiego jako obcego przebywających w Polscepl
dc.title.alternativeInformal language use and acquisition by students of Polish as a foreign language residing in Polandpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The present work constitutes a part of the current research into incidental learning which is concerned with knowledge acquired outside the classroom environment. There is a need to conduct research concerning informal learning owing to the fact that the phenomenon is rarely discussed in the Polish literature; more attention is paid to the language acquisition in formal conditions. The main focus of the work has been placed on how foreign students stand opportunities to acquire the Polish language outside the classroom environment. Hence, I try to present how their Polish speaking social network look like and how often and to what extent they take advantage of Polish speaking traditional media and state-of-the-art technology. A questionnaire, which constitutes a research instrument, was carried out among 50 people. The data I collected underwent quality and quantity analysis. A conclusion which has been drawn is that the students take an active part in the social and cultural life of Polish speaking environment. They also eagerly use Polish speaking media. The results I put forward might be useful for people who design teaching and learning environments, especially with the use of cutting-edge technologies.
dc.abstract.otherpl
Niniejsza praca wpisuje się w nurt badań nad uczeniem się incydentalnym, czyli wiedzą zdobywaną poza środowiskiem klasowym. Istnieje potrzeba badań dotyczących nieformalnego uczenia się, gdyż w polskojęzycznej literaturze temat ten jest rzadko obecny, a więcej uwagi poświęca się akwizycji języka w warunkach formalnych. Praca skupia się na tym, jak studenci-cudzoziemcy wykorzystują okazje do przyswajania języka polskiego poza środowiskiem klasowym. Stąd też próbuję przedstawić, jak wyglądają ich polskojęzyczne sieci społeczne, a także jak często i w jakim zakresie korzystają z polskojęzycznych tradycyjnych mediów i nowoczesnych technologii. Jako instrumentu badawczego użyłam ankiety, która została przeprowadzona wśród 50 osób. Zebrane dane zostały poddane analizie jakościowej i ilościowej. Wnioski pokazują, iż studenci aktywnie uczestniczą w życiu społecznym i kulturalnym w polskojęzycznym środowisku, a także chętnie korzystają z mediów w języku polskim. Uzyskane wyniki mogą być przydatne dla osób zajmujących się projektowaniem środowisk uczenia się i nauczania, szczególnie przy wykorzystywaniu nowoczesnych technologii.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Dębski, Robert - 174580
dc.contributor.authorpl
Bochnak, Edyta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Janowska, Iwona - 128471
dc.contributor.reviewerpl
Dębski, Robert - 174580
dc.date.accessioned
2020-07-15T18:01:02Z
dc.date.available
2020-07-15T18:01:02Z
dc.date.submittedpl
2011-07-14
dc.fieldofstudypl
nauczanie języka wspomagane komputerowo
dc.identifier.apdpl
diploma-58724-61694
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/172667
dc.subject.enpl
informal learning, Polish speaking social network, motivation,
dc.subject.otherpl
uczenie się nieformalne, polskojęzyczne sieci społeczne, motywacja,
dc.titlepl
Nieformalne użycie i nauka języka przez studentów języka polskiego jako obcego przebywających w Polsce
dc.title.alternativepl
Informal language use and acquisition by students of Polish as a foreign language residing in Poland
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
6
Views per month
Views per city
Bogotá
2
Wroclaw
2
Cinquefrondi
1
Dublin
1

No access

No Thumbnail Available