Nagardżuny "Hymn o Ostatecznym (Paramārtha-stava)", czyli słów kilka o cienkiej granicy między filozoficzną analizą a religijną praktyką

2023
journal article
article
dc.abstract.enParamarthāstava is the fourth hymn in a set of four Nagarjuna’s hymns called Catuḥstava. It differs from the other hymns in this set in its narrative. In the three earlier hymns, especially in the first and third one, Nāgārjuna presents the Buddha as the spokesman of Madhyamaka philosophy. In the fourth hymn, the Buddha is presented as an object of worship arising from an attitude of religious devotion (bhakti). Nāgārjuna praises the Buddha using apophatic epithets. At the end, however, there is a positive denomination. Nāgārjuna states that the Buddha has reached the state of the fundament of the dharmas (dharmadhātu). The distinctiveness of this hymn attracted the attention of scholars. The most revealing interpretation was presented by Drasko Mitrikeski. He concluded that in this hymn Nāgārjuna proposes a meditation practice based on the meditation scheme of recollection of the Buddha (buddhānusmṛti), which is an alternative practice to analytical meditation presented in philosophical treatises. In this text, I agree with the statement that the structure of Paramarthāstawa can be modeled on the pattern of recollection of the Buddha. However, I reject the belief that for Nagarjuna this is an alternative practice and equivalent to analytical meditation. After examining the hymn, I find that for Nāgārjuna, the fine line between philosophical analysis and religious practice is humor.
dc.abstract.plParamarthastawa jest czwartym hymnem z zestawu czterech hymnów Nagardżuny zwanego Czatuhstawa. Od pozostałych hymnów tego zbioru różni się swoją narracją. W trzech wcześniejszych hymnach, a zwłaszcza w pierwszym i trzecim, Nagardżuna przedstawia Buddę jako rzecznika filozofii madhjamaki. W czwartym hymnie Budda przedstawiony jest jako obiekt czci wyrastającej z postawy religijnego oddania (bhakti). Nagardżuna sławi Buddę określając go apofatycznymi epitetami. Na końcu jednak pojawia się określenie pozytywne. Nagardżuna stwierdza, że Budda osiągnął podstawę dharm (dharma-dhātu). Odmienność tego hymnu przykuła uwagę badaczy. Najbardziej odkrywczą interpretację przedstawił Drasko Mitrikeski. Uznał on, że w hymnie tym Nagardżuna proponuje alternatywną wobec medytacji analitycznej prezentowanej w traktatach filozoficznych praktykę medytacyjną opartą na schemacie medytacji rozpamiętywania Buddy (buddhānusmṛti). W niniejszym tekście zgadzam się z twierdzeniem, że struktura Paramarthastawy może być wzorowana na schemacie medytacji rozpamiętywania Buddy, odrzucam jednak przekonanie, że jest to dla Nagardżuny praktyka alternatywna i równorzędna wobec medytacji analitycznej. Po przebadaniu hymnu uznaję, że dla Nagardżuny cienką granicą między filozoficzną analizą a religijną praktyką jest humor.
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu
dc.contributor.authorJakubczak, Krzysztof - 128416
dc.date.accession2024-07-23
dc.date.accessioned2024-07-23T15:57:57Z
dc.date.available2024-07-23T15:57:57Z
dc.date.issued2023
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.physical257-272
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume68
dc.identifier.doi10.37240/AHFiMS.2023.68.17
dc.identifier.issn0066-6874
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/389224
dc.identifier.weblinkhttps://www.ahf.ifispan.pl/pl/68-kjakubczak
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enNāgārjuna
dc.subject.enMadhyamaka
dc.subject.enCatuḥstava
dc.subject.enParamārthastava
dc.subject.enphilosophy
dc.subject.enreligion
dc.subject.enjoke
dc.subject.plNagardżuna
dc.subject.plmadhjamaka
dc.subject.plCzatuhstawa
dc.subject.plParamarthastawa
dc.subject.plfilozofia
dc.subject.plreligia
dc.subject.plżart
dc.subtypeArticle
dc.titleNagardżuny "Hymn o Ostatecznym (Paramārtha-stava)", czyli słów kilka o cienkiej granicy między filozoficzną analizą a religijną praktyką
dc.title.alternativeNāgārjuna's "Hymn to the Ultimate (Paramārthastava)", or a few words about a fine line between philosophical analysis and devotional practice
dc.title.journalArchiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Paramarthāstava is the fourth hymn in a set of four Nagarjuna’s hymns called Catuḥstava. It differs from the other hymns in this set in its narrative. In the three earlier hymns, especially in the first and third one, Nāgārjuna presents the Buddha as the spokesman of Madhyamaka philosophy. In the fourth hymn, the Buddha is presented as an object of worship arising from an attitude of religious devotion (bhakti). Nāgārjuna praises the Buddha using apophatic epithets. At the end, however, there is a positive denomination. Nāgārjuna states that the Buddha has reached the state of the fundament of the dharmas (dharmadhātu). The distinctiveness of this hymn attracted the attention of scholars. The most revealing interpretation was presented by Drasko Mitrikeski. He concluded that in this hymn Nāgārjuna proposes a meditation practice based on the meditation scheme of recollection of the Buddha (buddhānusmṛti), which is an alternative practice to analytical meditation presented in philosophical treatises. In this text, I agree with the statement that the structure of Paramarthāstawa can be modeled on the pattern of recollection of the Buddha. However, I reject the belief that for Nagarjuna this is an alternative practice and equivalent to analytical meditation. After examining the hymn, I find that for Nāgārjuna, the fine line between philosophical analysis and religious practice is humor.
dc.abstract.pl
Paramarthastawa jest czwartym hymnem z zestawu czterech hymnów Nagardżuny zwanego Czatuhstawa. Od pozostałych hymnów tego zbioru różni się swoją narracją. W trzech wcześniejszych hymnach, a zwłaszcza w pierwszym i trzecim, Nagardżuna przedstawia Buddę jako rzecznika filozofii madhjamaki. W czwartym hymnie Budda przedstawiony jest jako obiekt czci wyrastającej z postawy religijnego oddania (bhakti). Nagardżuna sławi Buddę określając go apofatycznymi epitetami. Na końcu jednak pojawia się określenie pozytywne. Nagardżuna stwierdza, że Budda osiągnął podstawę dharm (dharma-dhātu). Odmienność tego hymnu przykuła uwagę badaczy. Najbardziej odkrywczą interpretację przedstawił Drasko Mitrikeski. Uznał on, że w hymnie tym Nagardżuna proponuje alternatywną wobec medytacji analitycznej prezentowanej w traktatach filozoficznych praktykę medytacyjną opartą na schemacie medytacji rozpamiętywania Buddy (buddhānusmṛti). W niniejszym tekście zgadzam się z twierdzeniem, że struktura Paramarthastawy może być wzorowana na schemacie medytacji rozpamiętywania Buddy, odrzucam jednak przekonanie, że jest to dla Nagardżuny praktyka alternatywna i równorzędna wobec medytacji analitycznej. Po przebadaniu hymnu uznaję, że dla Nagardżuny cienką granicą między filozoficzną analizą a religijną praktyką jest humor.
dc.affiliation
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych : Instytut Bliskiego i Dalekiego Wschodu
dc.contributor.author
Jakubczak, Krzysztof - 128416
dc.date.accession
2024-07-23
dc.date.accessioned
2024-07-23T15:57:57Z
dc.date.available
2024-07-23T15:57:57Z
dc.date.issued
2023
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.physical
257-272
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
68
dc.identifier.doi
10.37240/AHFiMS.2023.68.17
dc.identifier.issn
0066-6874
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/389224
dc.identifier.weblink
https://www.ahf.ifispan.pl/pl/68-kjakubczak
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
Nāgārjuna
dc.subject.en
Madhyamaka
dc.subject.en
Catuḥstava
dc.subject.en
Paramārthastava
dc.subject.en
philosophy
dc.subject.en
religion
dc.subject.en
joke
dc.subject.pl
Nagardżuna
dc.subject.pl
madhjamaka
dc.subject.pl
Czatuhstawa
dc.subject.pl
Paramarthastawa
dc.subject.pl
filozofia
dc.subject.pl
religia
dc.subject.pl
żart
dc.subtype
Article
dc.title
Nagardżuny "Hymn o Ostatecznym (Paramārtha-stava)", czyli słów kilka o cienkiej granicy między filozoficzną analizą a religijną praktyką
dc.title.alternative
Nāgārjuna's "Hymn to the Ultimate (Paramārthastava)", or a few words about a fine line between philosophical analysis and devotional practice
dc.title.journal
Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
31
Views per month
Views per city
Niepołomice
6
Krakow
5
Warsaw
3
Bydgoszcz
1
Człuchów
1
Jarosław
1
Piaseczno
1
Poznan
1
Skawina
1
Sydney
1
Downloads
JAKUBCZAK_Nagardżuny Hymn o Ostatecznym.pdf
1

No access

No Thumbnail Available