Martyna Wojciechowska, Wojciech Cejrowski i Beata Pawlikowska - podróżnicy nowego typu. Ideologiczna konstrukcja reprezentacji rzeczywistości w publikacjach i programach telewizyjnych o tematyce turystycznej i podróżniczej.

master
dc.abstract.en-pl
dc.abstract.plTurystyka zaczyna odgrywać w polskim życiu społecznym coraz ważniejszą rolę. Przemysł turystyczny intensywnie się rozwija oferując wyjazdy dostosowane do niemalże wszystkich potrzeb – indywidualne, grupowe, ekstremalne, związane z zakupami, przyrodą, zwiedzaniem etc. Przemysł medialny nie pozostaje w tyle, powstają więc nowe programy telewizyjne, strony internetowe, programy radiowe, czasopisma, książki… Są nawet potentaci tacy, jak National Geographic. Podróże i turystyka to tematy coraz bardziej obecne w mediach. Między turystyką a mediami tworzą się więc silne zależności. Gdy jednak mowa o przekazach o takiej tematyce powstaje problem, na ile rzeczywistość jest przez nie ukazywana obiektywnie, a na ile jest to konstrukcja. Główna hipoteza niniejszej pracy zakłada, że media turystyczno-podróżnicze konstruują rzeczywistość zamiast bezstronnie ją odzwierciedlać. Autorka przeanalizowała, w jaki sposób popularne przekazy medialne budują cztery ważne elementy rzeczywistości: ideę podróżowania, świat, podróżnika (twórcę przekazy, prowadzącego) oraz Innego (czyli tubylca). Celem tej pracy było więc przede wszystkim pokazanie i analiza reprezentacji tworzonych przez wybrane przekazy medialne o tematyce turystyczno-podróżniczej. W tym celu przeanalizowano program Martyny Wojciechowskiej Kobieta na krańcu świata, programy Wojciecha Cejrowskiego Boso przez świat/Wojciech Cejrowski. Boso oraz książki Beaty Pawlikowskiej. Te trzy osoby zostały nazwane podróżnikami nowego typu (czyli osobowościami medialnymi, cele brytami, których główna działalność to właśnie podróże). Program Martyny Wojciechowskiej okazał się przesiąknięty współczuciem dla bohaterek, można było także wywnioskować, iż promował ideę kobiecej dominacji. Gdyby kobiety rządziły światem, wyglądałby on znacznie lepiej. Wojciechowska okazała się natomiast „dobrą, białą Panią” niosącą pomoc, chcącą zrozumieć lecz wykazującą cechy postawy kolonialisty. Dla Wojciecha Cejrowskiego programy to tylko narzędzie do promocji własnych poglądów i własnego sposobu postrzegania świata. W jego programach rzeczywistość jest skrajnie subiektywizowana, przesiąknięta autoprezentacją i promocją prowadzącego oraz jego światopoglądu. Książki Beaty Pawlikowskiej wyrażają z kolei ideę podróżowania jako odkrywania siebie oraz swojej duchowości. Świat, podróż, Inny – to tylko narzędzia prowadzące do samorealizacji. Przekazy te promują więc zaabsorbowanie sobą, a nie otaczającą rzeczywistością. Wszystkie trzy przeanalizowane grupy przekazów medialnych odzwierciedlały egocentryzm postaci medialnej je tworzącej – podróżnika nowego typu. Wszystkie konstruowały także rzeczywistość, budowały jej reprezentacje złożone z pewnych konstruktów ideologicznych, a więc narzucały sposób jej odbioru widzom lub czytelnikom.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorLisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991 pl
dc.contributor.authorKęsek, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerLisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991 pl
dc.contributor.reviewerKajtoch, Wojciech - 128593 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T09:08:23Z
dc.date.available2020-07-24T09:08:23Z
dc.date.submitted2012-07-11pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-67732-80299pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/181133
dc.languagepolpl
dc.subject.en-pl
dc.subject.plideologia, reprezentacja, podróże, turystyka, podróżnikpl
dc.titleMartyna Wojciechowska, Wojciech Cejrowski i Beata Pawlikowska - podróżnicy nowego typu. Ideologiczna konstrukcja reprezentacji rzeczywistości w publikacjach i programach telewizyjnych o tematyce turystycznej i podróżniczej.pl
dc.title.alternative-pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
-
dc.abstract.plpl
Turystyka zaczyna odgrywać w polskim życiu społecznym coraz ważniejszą rolę. Przemysł turystyczny intensywnie się rozwija oferując wyjazdy dostosowane do niemalże wszystkich potrzeb – indywidualne, grupowe, ekstremalne, związane z zakupami, przyrodą, zwiedzaniem etc. Przemysł medialny nie pozostaje w tyle, powstają więc nowe programy telewizyjne, strony internetowe, programy radiowe, czasopisma, książki… Są nawet potentaci tacy, jak National Geographic. Podróże i turystyka to tematy coraz bardziej obecne w mediach. Między turystyką a mediami tworzą się więc silne zależności. Gdy jednak mowa o przekazach o takiej tematyce powstaje problem, na ile rzeczywistość jest przez nie ukazywana obiektywnie, a na ile jest to konstrukcja. Główna hipoteza niniejszej pracy zakłada, że media turystyczno-podróżnicze konstruują rzeczywistość zamiast bezstronnie ją odzwierciedlać. Autorka przeanalizowała, w jaki sposób popularne przekazy medialne budują cztery ważne elementy rzeczywistości: ideę podróżowania, świat, podróżnika (twórcę przekazy, prowadzącego) oraz Innego (czyli tubylca). Celem tej pracy było więc przede wszystkim pokazanie i analiza reprezentacji tworzonych przez wybrane przekazy medialne o tematyce turystyczno-podróżniczej. W tym celu przeanalizowano program Martyny Wojciechowskiej Kobieta na krańcu świata, programy Wojciecha Cejrowskiego Boso przez świat/Wojciech Cejrowski. Boso oraz książki Beaty Pawlikowskiej. Te trzy osoby zostały nazwane podróżnikami nowego typu (czyli osobowościami medialnymi, cele brytami, których główna działalność to właśnie podróże). Program Martyny Wojciechowskiej okazał się przesiąknięty współczuciem dla bohaterek, można było także wywnioskować, iż promował ideę kobiecej dominacji. Gdyby kobiety rządziły światem, wyglądałby on znacznie lepiej. Wojciechowska okazała się natomiast „dobrą, białą Panią” niosącą pomoc, chcącą zrozumieć lecz wykazującą cechy postawy kolonialisty. Dla Wojciecha Cejrowskiego programy to tylko narzędzie do promocji własnych poglądów i własnego sposobu postrzegania świata. W jego programach rzeczywistość jest skrajnie subiektywizowana, przesiąknięta autoprezentacją i promocją prowadzącego oraz jego światopoglądu. Książki Beaty Pawlikowskiej wyrażają z kolei ideę podróżowania jako odkrywania siebie oraz swojej duchowości. Świat, podróż, Inny – to tylko narzędzia prowadzące do samorealizacji. Przekazy te promują więc zaabsorbowanie sobą, a nie otaczającą rzeczywistością. Wszystkie trzy przeanalizowane grupy przekazów medialnych odzwierciedlały egocentryzm postaci medialnej je tworzącej – podróżnika nowego typu. Wszystkie konstruowały także rzeczywistość, budowały jej reprezentacje złożone z pewnych konstruktów ideologicznych, a więc narzucały sposób jej odbioru widzom lub czytelnikom.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Lisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991
dc.contributor.authorpl
Kęsek, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Lisowska-Magdziarz, Małgorzata - 129991
dc.contributor.reviewerpl
Kajtoch, Wojciech - 128593
dc.date.accessioned
2020-07-24T09:08:23Z
dc.date.available
2020-07-24T09:08:23Z
dc.date.submittedpl
2012-07-11
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-67732-80299
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/181133
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
-
dc.subject.plpl
ideologia, reprezentacja, podróże, turystyka, podróżnik
dc.titlepl
Martyna Wojciechowska, Wojciech Cejrowski i Beata Pawlikowska - podróżnicy nowego typu. Ideologiczna konstrukcja reprezentacji rzeczywistości w publikacjach i programach telewizyjnych o tematyce turystycznej i podróżniczej.
dc.title.alternativepl
-
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
840
Views per month
Views per city
Warsaw
46
Krakow
19
Lodz
18
Wroclaw
16
Katowice
12
Poznan
10
Lublin
9
Gdansk
8
Bydgoszcz
3
Bytom
3

No access

No Thumbnail Available