Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Strategie marketingowe organizacji religijnych w Czechach w sytuacji zmiany legislatywy państwowej. Studium przypadku
Marketing strategies of religious organizations in the Czech Republic in the situation of a change in the state legislature. Case study
zarządzanie zmianą, strategie marketingowe, organizacje non-profit, kościoły, Czechy
change management, marketing strategies, non-profit organizations, churches, Czech Republic
Celem pracy jest opis zagadnień teoretycznych z zakresu strategii marketingowych jako odpowiedzi na zmieniające się warunki funkcjonowania organizacji. Podjęto się analizy szczególnego przypadku – organizacji religijnej u progu zmian organizacyjnych wynikających ze zmian legislatywy państwowej. W poszukiwaniach badawczych skoncentrowano się na Śląskim Kościele Ewangelickim Augsburskiego Wyznania (ŚKEAW). W ramach badań szukano odpowiedzi na dwa pytania: Jaki jest stosunek zborów ŚKEAW do wprowadzania zmian organizacyjnych? Czy i jaką strategię marketingową realizują zbory ŚKEAW oraz jakie zmiany w jej zakresie wprowadzają w związku z nową sytuacją prawną? Na podstawie zebranych danych zmiany w ŚKEAW opisano jako – inkrementalne, sytuacyjne/pojawiające się dostrajanie. Stwierdzono, że respondenci nie uważają zmian zachodzących w otoczeniu zborów za istotne dla ich funkcjonowania. Reakcja na wejście w życie ustawy o wyrównaniu majątkowym z kościołami i organizacjami religijnymi była wolna i negatywna (związana z obawami i strachem), ale z biegiem czasu postawy pastorów zmieniły się. Ze strony członków zborów nadal odczuwalna jest nieufność wobec Centrali kościoła. Widać też wśród nich opór wobec stosowania marketingu oraz strategii marketingowych. Strategię marketingową ŚKEAW można określić jako strategię zorientowaną na programy (według taksonomii Vokurki i McDaniela).
The aim of thesis is to present theoretical issues in the field of marketing strategies as a response to the changing conditions of the organization’s functioning. A special case of religious organizations in the situation of organizational changes emerging from modifications in the state legislature was analysed. The focus was on a specific case of the Silesian Evangelical Church of the Augsburg Confession (SECAC). The aim of thesis is to find an answer to the questions: What is the perception of SECAC churches regarding to the introduction of organizational changes? If and which marketing strategy is implemented by SECAC congregations and which changes in it’s scope are introduced in connection with the new legal situation. Based on the collected data, the types of introduced changes was described as – incremental, contingent/emergent fine-tuning. It was found that the respondents do not consider external changes to have significant meaning to the functioning of churches. Reactions to the emerging challenge connected to the consequences brought by Act about property settlement with churches and religious organizations were initially rather slow and negative (related to fear), but attitude of pastors changed over time. Some members of the SECAC still do not believe the Church Headquarters. There is also resistance to the use of marketing and marketing strategies among them. The SECAC marketing strategy can be defined as a program-oriented strategy (according to taxonomy created by Vokurka and McDaniel).
dc.abstract.en | The aim of thesis is to present theoretical issues in the field of marketing strategies as a response to the changing conditions of the organization’s functioning. A special case of religious organizations in the situation of organizational changes emerging from modifications in the state legislature was analysed. The focus was on a specific case of the Silesian Evangelical Church of the Augsburg Confession (SECAC). The aim of thesis is to find an answer to the questions: What is the perception of SECAC churches regarding to the introduction of organizational changes? If and which marketing strategy is implemented by SECAC congregations and which changes in it’s scope are introduced in connection with the new legal situation. Based on the collected data, the types of introduced changes was described as – incremental, contingent/emergent fine-tuning. It was found that the respondents do not consider external changes to have significant meaning to the functioning of churches. Reactions to the emerging challenge connected to the consequences brought by Act about property settlement with churches and religious organizations were initially rather slow and negative (related to fear), but attitude of pastors changed over time. Some members of the SECAC still do not believe the Church Headquarters. There is also resistance to the use of marketing and marketing strategies among them. The SECAC marketing strategy can be defined as a program-oriented strategy (according to taxonomy created by Vokurka and McDaniel). | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest opis zagadnień teoretycznych z zakresu strategii marketingowych jako odpowiedzi na zmieniające się warunki funkcjonowania organizacji. Podjęto się analizy szczególnego przypadku – organizacji religijnej u progu zmian organizacyjnych wynikających ze zmian legislatywy państwowej. W poszukiwaniach badawczych skoncentrowano się na Śląskim Kościele Ewangelickim Augsburskiego Wyznania (ŚKEAW). W ramach badań szukano odpowiedzi na dwa pytania: Jaki jest stosunek zborów ŚKEAW do wprowadzania zmian organizacyjnych? Czy i jaką strategię marketingową realizują zbory ŚKEAW oraz jakie zmiany w jej zakresie wprowadzają w związku z nową sytuacją prawną? Na podstawie zebranych danych zmiany w ŚKEAW opisano jako – inkrementalne, sytuacyjne/pojawiające się dostrajanie. Stwierdzono, że respondenci nie uważają zmian zachodzących w otoczeniu zborów za istotne dla ich funkcjonowania. Reakcja na wejście w życie ustawy o wyrównaniu majątkowym z kościołami i organizacjami religijnymi była wolna i negatywna (związana z obawami i strachem), ale z biegiem czasu postawy pastorów zmieniły się. Ze strony członków zborów nadal odczuwalna jest nieufność wobec Centrali kościoła. Widać też wśród nich opór wobec stosowania marketingu oraz strategii marketingowych. Strategię marketingową ŚKEAW można określić jako strategię zorientowaną na programy (według taksonomii Vokurki i McDaniela). | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Budzanowska-Drzewiecka, Małgorzata - 174223 | pl |
dc.contributor.author | Gaurová, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Budzanowska-Drzewiecka, Małgorzata - 174223 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jedynak, Piotr - 128512 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T23:34:27Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T23:34:27Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie | pl |
dc.fieldofstudy | finanse i controlling | pl |
dc.identifier.apd | diploma-132235-198653 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/234731 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | change management, marketing strategies, non-profit organizations, churches, Czech Republic | pl |
dc.subject.pl | zarządzanie zmianą, strategie marketingowe, organizacje non-profit, kościoły, Czechy | pl |
dc.title | Strategie marketingowe organizacji religijnych w Czechach w sytuacji zmiany legislatywy państwowej. Studium przypadku | pl |
dc.title.alternative | Marketing strategies of religious organizations in the Czech Republic in the situation of a change in the state legislature. Case study | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |