Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rola menedżera w instytucji publicznej na przykładzie wybranych placówek kulturalnych w Polsce
A role of a manager in the public institution by the selected examples of cultural outposts in Poland.
Menedżer, publiczna instytucja kultury, nauka zarządzania, misja
manager, public cultural institution, management knowledge, mission
W swojej pracy dyplomowej zaprezentowałam sylwetkę menedżera w publicznej instytucji kultury w Polsce. Głównym celem i zadaniem, jakie ma do spełnienia jest realizacja procesów zarządzania. Są to cztery podstawowe funkcje, należą do nich planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie. Jednak poza sferą zarządzania, ważne w pracy menedżera w instytucji jest twórcze tworzenie kultury. Jego działanie polega, przede wszystkim na ochronie dziedzictwa kulturowego oraz na upowszechnianiu sztuki, której jest reprezentantem. Celem pracy było sprawdzenie czy menedżer w instytucji kultury, w ogóle występuje i czy jest potrzebny. W tym celu przeprowadziłam wywiady z dyrektorami dwóch muzeów: z Muzeum Sztuki w Łodzi oraz z Muzeum Historycznym Miasta Krakowa. Praca składa się z czterech części. W pierwszej z nich skupiłam się na zarządzaniu w jej naukowym wymiarze. Zastosowałam podział na prekursorów teorii zarządzania, na szkoły: klasyczną (w tym podział na naukowe i administracyjne zarządzanie), behawioralną oraz ilościową. Wyodrębniłam również style i techniki zarządzania. Omówiłam również kwestie dotyczące zarządzania w odniesieni do kultury, jej humanistyczny aspekt. Odniosłam się ponadto do zarządzania wiedzą oraz twórczością, do ich powiązań oraz ścisłej zależności. Zawarłam też taki element jak kierowanie. Druga część opisuje organizacje, to jak one działają i z jakim mierzą się problemami. Odniosłam się również do kontekstu tworzenia misji w instytucjach, gdyż jest to najistotniejsza zasada dla dobrego i sprawnego jej funkcjonowania. Zaprezentowałam różne podejścia do tej sprawy. Opisałam również muzeum jako szczególny rodzaj instytucji. Zobrazowałam początki muzeów na świecie oraz to jak przebiegało przekształcanie ich z prywatnych do publicznych instytucji. Zajęłam się problemem jaki dotyka współcześni muzea, jakie mają obowiązki i cele do spełnienia. Jak otoczenie wpływa bądź nie, na tworzenie oferty kulturalnej. Oraz jak muzea kształtują potrzeby kulturalne wśród swoich odbiorców. W kolejnym rozdziale zajęłam się menedżerem, jakie pełni funkcje w instytucjach kultury, jakie cechy charakteru są niezbędne do zostania dobrym przywódcą. Jaka jest definicja naukowa menedżera kultury. Zajęłam się bardzo istotnym dylematem o tym czy menedżer instytucji kultury powinien być bardziej ekonomistą czy artystą. Oraz tym jak bardzo ważne jest by był równocześnie przywódcą i liderem. Kto na takim stanowisku lepiej wypełni swoje zadania i będzie umiał połączyć dwa aspekty zarządzania taką placówką. Odpowiedzi na te pytania udało mi się uzyskać dzięki wywiadom. Menedżer to bardzo interesujący a zarazem skomplikowany zawód. Menedżer pracujący w instytucjach kultury musi umieć pogodzić wiele dziedzin z różnych obszarów gospodarki, w tym finansów i prawa. Chcąc kierować nowoczesną organizacją musi opanować powiązania pomiędzy odbiorcami kultury a ofertą kulturalną a artystami, których sztukę prezentuje. Wszystkie te aspekty muszą z sobą współgrać, wtedy można stwierdzić, że instytucja jest dobrze zarządzana.
A manager of a public institution in Poland is presented in the thesis. A main aim and task of the person are to fulfill four main functions: planning, organizing, motivating and controlling. However, apart from the management realm, he is obliged to take care of a creative development of culture. His actions are focused on protection of the cultural heritage and as well as promulgating art which he is a representative of. My research has been done to check necessity of a manager in a cultural institution. The museum of Art in Łódż and Historical Museum of Cracow were the places where I did my interviews.The thesis consists of four parts. The first one concerns management as a scientific issue. I used a division of forerunners of the theory of management into classes: classical(including scientific and administrative management), behavioral and quantitative. Moreover, I extracted styles and techniques of management. Not only is the role of management in relation to culture shown but I also presented a humanistic aspect. In addition, I pertain to the management of knowledge and creativity, their connections and precise dependence. The second part describes organizations, their prosperity and problems they have to encounter. I mentioned that an idea of forming a mission has an important meaning for its proper and efficient work. I showed different attitudes to the issue. I focused on a museum as a special kind of institution. I described a history of museums in the world and a process of their remoulding from private to public areas. I gave my attention to current problems, duties and aims of museums. I follow a role of a community in shaping their cultural offer and how museums shape cultural needs of their consumers. In the next chapter I introduced the role of manager and his necessary character features to become a good leader. I included a scientific definition of a manager of culture. I considered if a manager of culture should be an economist or an artist and the importance of him being a leader and a boss. I am interested who is the best for such a post. I obtained the answers during the interviews. Being the cultural manager requires creativity and making difficult decisions. He needs to know a vast range of economic issues including finance and law . The good manager should know how to combine consumers needs, cultural offer and artists, whose art he represents. If all the aspects harmonize then it can be said that the institution is well managed.
dc.abstract.en | A manager of a public institution in Poland is presented in the thesis. A main aim and task of the person are to fulfill four main functions: planning, organizing, motivating and controlling. However, apart from the management realm, he is obliged to take care of a creative development of culture. His actions are focused on protection of the cultural heritage and as well as promulgating art which he is a representative of. My research has been done to check necessity of a manager in a cultural institution. The museum of Art in Łódż and Historical Museum of Cracow were the places where I did my interviews.The thesis consists of four parts. The first one concerns management as a scientific issue. I used a division of forerunners of the theory of management into classes: classical(including scientific and administrative management), behavioral and quantitative. Moreover, I extracted styles and techniques of management. Not only is the role of management in relation to culture shown but I also presented a humanistic aspect. In addition, I pertain to the management of knowledge and creativity, their connections and precise dependence. The second part describes organizations, their prosperity and problems they have to encounter. I mentioned that an idea of forming a mission has an important meaning for its proper and efficient work. I showed different attitudes to the issue. I focused on a museum as a special kind of institution. I described a history of museums in the world and a process of their remoulding from private to public areas. I gave my attention to current problems, duties and aims of museums. I follow a role of a community in shaping their cultural offer and how museums shape cultural needs of their consumers. In the next chapter I introduced the role of manager and his necessary character features to become a good leader. I included a scientific definition of a manager of culture. I considered if a manager of culture should be an economist or an artist and the importance of him being a leader and a boss. I am interested who is the best for such a post. I obtained the answers during the interviews. Being the cultural manager requires creativity and making difficult decisions. He needs to know a vast range of economic issues including finance and law . The good manager should know how to combine consumers needs, cultural offer and artists, whose art he represents. If all the aspects harmonize then it can be said that the institution is well managed. | pl |
dc.abstract.pl | W swojej pracy dyplomowej zaprezentowałam sylwetkę menedżera w publicznej instytucji kultury w Polsce. Głównym celem i zadaniem, jakie ma do spełnienia jest realizacja procesów zarządzania. Są to cztery podstawowe funkcje, należą do nich planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie. Jednak poza sferą zarządzania, ważne w pracy menedżera w instytucji jest twórcze tworzenie kultury. Jego działanie polega, przede wszystkim na ochronie dziedzictwa kulturowego oraz na upowszechnianiu sztuki, której jest reprezentantem. Celem pracy było sprawdzenie czy menedżer w instytucji kultury, w ogóle występuje i czy jest potrzebny. W tym celu przeprowadziłam wywiady z dyrektorami dwóch muzeów: z Muzeum Sztuki w Łodzi oraz z Muzeum Historycznym Miasta Krakowa. Praca składa się z czterech części. W pierwszej z nich skupiłam się na zarządzaniu w jej naukowym wymiarze. Zastosowałam podział na prekursorów teorii zarządzania, na szkoły: klasyczną (w tym podział na naukowe i administracyjne zarządzanie), behawioralną oraz ilościową. Wyodrębniłam również style i techniki zarządzania. Omówiłam również kwestie dotyczące zarządzania w odniesieni do kultury, jej humanistyczny aspekt. Odniosłam się ponadto do zarządzania wiedzą oraz twórczością, do ich powiązań oraz ścisłej zależności. Zawarłam też taki element jak kierowanie. Druga część opisuje organizacje, to jak one działają i z jakim mierzą się problemami. Odniosłam się również do kontekstu tworzenia misji w instytucjach, gdyż jest to najistotniejsza zasada dla dobrego i sprawnego jej funkcjonowania. Zaprezentowałam różne podejścia do tej sprawy. Opisałam również muzeum jako szczególny rodzaj instytucji. Zobrazowałam początki muzeów na świecie oraz to jak przebiegało przekształcanie ich z prywatnych do publicznych instytucji. Zajęłam się problemem jaki dotyka współcześni muzea, jakie mają obowiązki i cele do spełnienia. Jak otoczenie wpływa bądź nie, na tworzenie oferty kulturalnej. Oraz jak muzea kształtują potrzeby kulturalne wśród swoich odbiorców. W kolejnym rozdziale zajęłam się menedżerem, jakie pełni funkcje w instytucjach kultury, jakie cechy charakteru są niezbędne do zostania dobrym przywódcą. Jaka jest definicja naukowa menedżera kultury. Zajęłam się bardzo istotnym dylematem o tym czy menedżer instytucji kultury powinien być bardziej ekonomistą czy artystą. Oraz tym jak bardzo ważne jest by był równocześnie przywódcą i liderem. Kto na takim stanowisku lepiej wypełni swoje zadania i będzie umiał połączyć dwa aspekty zarządzania taką placówką. Odpowiedzi na te pytania udało mi się uzyskać dzięki wywiadom. Menedżer to bardzo interesujący a zarazem skomplikowany zawód. Menedżer pracujący w instytucjach kultury musi umieć pogodzić wiele dziedzin z różnych obszarów gospodarki, w tym finansów i prawa. Chcąc kierować nowoczesną organizacją musi opanować powiązania pomiędzy odbiorcami kultury a ofertą kulturalną a artystami, których sztukę prezentuje. Wszystkie te aspekty muszą z sobą współgrać, wtedy można stwierdzić, że instytucja jest dobrze zarządzana. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gaweł, Łukasz - 128023 | pl |
dc.contributor.author | Januszewska, Beata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Góral, Anna | pl |
dc.contributor.reviewer | Gaweł, Łukasz - 128023 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T12:44:21Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T12:44:21Z | |
dc.date.submitted | 2017-10-11 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie kulturą i mediami | pl |
dc.identifier.apd | diploma-119982-167411 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224945 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | manager, public cultural institution, management knowledge, mission | pl |
dc.subject.pl | Menedżer, publiczna instytucja kultury, nauka zarządzania, misja | pl |
dc.title | Rola menedżera w instytucji publicznej na przykładzie wybranych placówek kulturalnych w Polsce | pl |
dc.title.alternative | A role of a manager in the public institution by the selected examples of cultural outposts in Poland. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |