Ikonografia pawi w sztuce starożytnej i wczesnochrześcijańskiej

master
dc.abstract.enThe subject and purpose of this thesis is the systematic presentation of contexts in which the images of a peacock appear in ancient and early Christian art, completed with literary texts of those periods. It is supposed to provide a picture of their diversity and variability in time as well as struggle to answer the question about the relations between the use of peacock images and expression of Christian ideas. The author of the thesis also undertakes an effort to characterize the evolution of meaning imposed upon symbols in the first centuries of Christianity.The considerations are based upon numerous examples of artistic representations of peacocks found in the area covered by Christian expansion until 7th century.The main part of the thesis is the catalogue of historical pieces of art preceded by a map carefully created as an innovative tool for the sake of statistics and clarity.pl
dc.abstract.plTematem i celem pracy jest systematyczna prezentacja kontekstów występowania wizerunku pawia w sztuce starożytnej i wczesnochrześcijańskiej, uzupełniona powstałymi wtedy tekstami literackimi. Ma to zobrazować ich różnorodność i zmienność w czasie oraz służyć próbie odpowiedzi na pytanie o charakter związków łączących przedstawienia pawi z wyrażaniem treści chrześcijańskich. Rozważania oparte są na przykładzie artystycznych reprezentacji pawia do VII wieku występujących na obszarze objętym do tego czasu ekspansją chrześcijaństwa. Dodatkowym celem pracy jest próba charakterystyki ewolucji znaczeń nadawanych symbolom w pierwszych wiekach chrześcijaństwa na przykładzie omawianego motywu. Główną częścią pracy jest katalog zabytków w układzie tematycznym, w którym przeprowadzono ikonograficzną analizę reprezentatywnych przedstawień. Na podstawie omawianego motywu zasygnalizowane zostały pytania na stałe związane z badaniami ikonograficznymi i interpretowaniem dzieł sztuki późnej starożytności, przede wszystkim: jak rozdzielić wymowę pogańską od chrześcijańskiej, w jaki sposób odróżnić element dekoracyjny od niosącego głębsze treści znaczeniowe oraz na ile możliwa jest analiza nie całego programu, a motywu, niebędącego najczęściej samodzielnym tematem kompozycji. Dodatkowo motyw pawia zestawiony został z przedstawieniami mitycznego feniksa. Określenie możliwości badawczych jest więc wstępem do prezentacji kontekstów występowania obu ptaków i próby interpretacji ich wzajemnych, skomplikowanych zależności. Łączący symbolikę tych ptaków temat odrodzenia rozumiany jest w pracy zgodnie z teorią archetypów Carla Gustava Junga, która w badaniach ikonograficznych jest szczególnie pociągająca dzięki możliwości przypisania ludziom różnych kultur i czasów uniwersalnego zestawu nieświadomych odniesień.pl
dc.affiliationOśrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorRodzińska-Chorąży, Teresa - 131663 pl
dc.contributor.authorFiedurek, Małgorzatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/SDOMISHpl
dc.contributor.reviewerRodzińska-Chorąży, Teresa - 131663 pl
dc.contributor.reviewerSkrzyniarz, Sławomir - 131916 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T11:42:50Z
dc.date.available2020-07-27T11:42:50Z
dc.date.submitted2017-10-12pl
dc.fieldofstudyhistoria sztuki w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznychpl
dc.identifier.apddiploma-119167-96145pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224185
dc.languagepolpl
dc.subject.enearly Christian art, peacock, iconography, Iuno, immortalitypl
dc.subject.plsztuka wczesnochrześcijańska, paw, ikonografia, Junona, nieśmiertelnośćpl
dc.titleIkonografia pawi w sztuce starożytnej i wczesnochrześcijańskiejpl
dc.title.alternativeThe Iconography of a Peacock in Ancient and Early Christian Artpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject and purpose of this thesis is the systematic presentation of contexts in which the images of a peacock appear in ancient and early Christian art, completed with literary texts of those periods. It is supposed to provide a picture of their diversity and variability in time as well as struggle to answer the question about the relations between the use of peacock images and expression of Christian ideas. The author of the thesis also undertakes an effort to characterize the evolution of meaning imposed upon symbols in the first centuries of Christianity.The considerations are based upon numerous examples of artistic representations of peacocks found in the area covered by Christian expansion until 7th century.The main part of the thesis is the catalogue of historical pieces of art preceded by a map carefully created as an innovative tool for the sake of statistics and clarity.
dc.abstract.plpl
Tematem i celem pracy jest systematyczna prezentacja kontekstów występowania wizerunku pawia w sztuce starożytnej i wczesnochrześcijańskiej, uzupełniona powstałymi wtedy tekstami literackimi. Ma to zobrazować ich różnorodność i zmienność w czasie oraz służyć próbie odpowiedzi na pytanie o charakter związków łączących przedstawienia pawi z wyrażaniem treści chrześcijańskich. Rozważania oparte są na przykładzie artystycznych reprezentacji pawia do VII wieku występujących na obszarze objętym do tego czasu ekspansją chrześcijaństwa. Dodatkowym celem pracy jest próba charakterystyki ewolucji znaczeń nadawanych symbolom w pierwszych wiekach chrześcijaństwa na przykładzie omawianego motywu. Główną częścią pracy jest katalog zabytków w układzie tematycznym, w którym przeprowadzono ikonograficzną analizę reprezentatywnych przedstawień. Na podstawie omawianego motywu zasygnalizowane zostały pytania na stałe związane z badaniami ikonograficznymi i interpretowaniem dzieł sztuki późnej starożytności, przede wszystkim: jak rozdzielić wymowę pogańską od chrześcijańskiej, w jaki sposób odróżnić element dekoracyjny od niosącego głębsze treści znaczeniowe oraz na ile możliwa jest analiza nie całego programu, a motywu, niebędącego najczęściej samodzielnym tematem kompozycji. Dodatkowo motyw pawia zestawiony został z przedstawieniami mitycznego feniksa. Określenie możliwości badawczych jest więc wstępem do prezentacji kontekstów występowania obu ptaków i próby interpretacji ich wzajemnych, skomplikowanych zależności. Łączący symbolikę tych ptaków temat odrodzenia rozumiany jest w pracy zgodnie z teorią archetypów Carla Gustava Junga, która w badaniach ikonograficznych jest szczególnie pociągająca dzięki możliwości przypisania ludziom różnych kultur i czasów uniwersalnego zestawu nieświadomych odniesień.
dc.affiliationpl
Ośrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Rodzińska-Chorąży, Teresa - 131663
dc.contributor.authorpl
Fiedurek, Małgorzata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/SDOMISH
dc.contributor.reviewerpl
Rodzińska-Chorąży, Teresa - 131663
dc.contributor.reviewerpl
Skrzyniarz, Sławomir - 131916
dc.date.accessioned
2020-07-27T11:42:50Z
dc.date.available
2020-07-27T11:42:50Z
dc.date.submittedpl
2017-10-12
dc.fieldofstudypl
historia sztuki w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych
dc.identifier.apdpl
diploma-119167-96145
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/224185
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
early Christian art, peacock, iconography, Iuno, immortality
dc.subject.plpl
sztuka wczesnochrześcijańska, paw, ikonografia, Junona, nieśmiertelność
dc.titlepl
Ikonografia pawi w sztuce starożytnej i wczesnochrześcijańskiej
dc.title.alternativepl
The Iconography of a Peacock in Ancient and Early Christian Art
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
90
Views per month
Views per city
Tel Aviv
10
Warsaw
9
Hebron
8
Krakow
8
Bielsko-Biala
6
Opole
6
Wroclaw
3
Clonee
2
Katowice
2
Koszalin
2

No access

No Thumbnail Available