Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Analiza i ocena elementów graficznego interfejsu użytkownika we współczesnych grach wideo
Analysis and evaluation of graphical user interface elements in contemporary video games
GUI, graficzny interfejs użytkownika, gry wideo
GUI, graphical user interface, video games
Praca zawiera analizę na temat wykorzystania graficznych interfejsów użytkownika we współczesnych grach wideo, a także zagadnienia dotyczące samego projektowania GUI w kontekście gier wideo. W ramach pracy stworzono dziewięć ekranów z interfejsami graficznymi dla gry RPG, gry wyścigowej i gry survival horror.We wstępie przedstawiono plan całej pracy oraz wspomniano o rozwoju elementów graficznych interfejsu użytkownika wraz z ewolucją gier wideo.W pierwszym rozdziale wyjaśniono pojęcie graficznego interfejsu użytkownika. Omówiono zasady Gestalt, czyli warunki, które powinny być spełnione w dobrze zaprojektowanym GUI. Przedstawiono cztery główne rodzaje graficznych interfejsów graficznych w grach wideo wraz z przykładami ich zastosowania we współczesnych grach wideo.Drugi rozdział zawiera przegląd graficznych interfejsów użytkownika w istniejących grach wideo. Poruszono temat różnic w GUI między grami desktopowymi, a mobilnymi. Omówiono ewolucję interfejsów w grach wideo na przestrzeni dekad, skupiając się na zaprezentowaniu unikalnych rozwiązań zastosowanych w grach wideo z ostatnich lat. Dokonano analizy różnic w elementach GUI w trzech wybranych gatunkach gier wideo - RPG, wyścigowych i survival horror.Trzeci rozdział poświęcono projektowi dziewięciu ekranów interfejsu graficznego dla trzech wyżej wymienionych gatunków gier. Dla każdego gatunku stworzono po trzy widoki - ekran rozgrywki, ekran menu i ekran pauzy, uwzględniając przytoczone wcześniej zasady projektowania GUI. Skupiono się na zwizualizowaniu różnic w interfejsach zależnych od gatunku gier, z których każdy kładzie nacisk na zupełnie inny odbiór rozgrywki.W ramach projektu przeprowadzono także krótkie badanie ankietowe, w którym poddano ocenie stworzone interfejsy graficzne. Ankietowani zostali zapytani o ich zdanie na temat czytelności, estetyki i przydatności zaprojektowanych ekranów oraz poziomu dopasowania każdego z nich do unikalnego klimatu i mechanik danego gatunku gry.Pod koniec pracy znajduje się zakończenie będące podsumowaniem pracy, spis rysunków, bibliografia oraz źródła internetowe.
The thesis includes an analysis on the use of graphical user interfaces in contemporary video games, as well as issues concerning GUI design itself in the context of video games. The thesis includes the creation of nine screens with GUIs for an RPG, a racing game and a survival horror game.The introduction presents the plan of the entire thesis and mentions the development of GUI elements with the evolution of video games.The first chapter explains the concept of graphical user interface. There was a discussion about Gestalt principles - the conditions that should be met in a well-designed GUI. Four main types of GUIs in video games are presented, along with examples of their use in contemporary video games.The second chapter provides an overview of graphical user interfaces in existing video games. The differences in GUIs between desktop games and mobile games are mentioned. The evolution of interfaces in video games over the decades was discussed, focusing on presenting the unique solutions used in video games of recent years. An analysis was made of the differences in GUI elements in three selected video game genres - RPG, racing and survival horror.The third chapter was devoted to the design of nine GUI screens for the three aforementioned game genres. Three views were created for each genre - a gameplay screen, a menu screen and a pause screen, taking into account the GUI design principles cited earlier. The focus was on visualizing the differences in interfaces depending on the game genre, each of which emphasizes a completely different perception of gameplay.The project also included a short survey to evaluate the GUIs created. Respondents were asked about their opinions on the readability, aesthetics and usability of the designed screens, as well as the level of fit of each screen to the unique atmosphere and mechanics of the game genre.At the end of the thesis there is a conclusion that summarizes everything, a list of drawings, a bibliography and online sources.
dc.abstract.en | The thesis includes an analysis on the use of graphical user interfaces in contemporary video games, as well as issues concerning GUI design itself in the context of video games. The thesis includes the creation of nine screens with GUIs for an RPG, a racing game and a survival horror game.The introduction presents the plan of the entire thesis and mentions the development of GUI elements with the evolution of video games.The first chapter explains the concept of graphical user interface. There was a discussion about Gestalt principles - the conditions that should be met in a well-designed GUI. Four main types of GUIs in video games are presented, along with examples of their use in contemporary video games.The second chapter provides an overview of graphical user interfaces in existing video games. The differences in GUIs between desktop games and mobile games are mentioned. The evolution of interfaces in video games over the decades was discussed, focusing on presenting the unique solutions used in video games of recent years. An analysis was made of the differences in GUI elements in three selected video game genres - RPG, racing and survival horror.The third chapter was devoted to the design of nine GUI screens for the three aforementioned game genres. Three views were created for each genre - a gameplay screen, a menu screen and a pause screen, taking into account the GUI design principles cited earlier. The focus was on visualizing the differences in interfaces depending on the game genre, each of which emphasizes a completely different perception of gameplay.The project also included a short survey to evaluate the GUIs created. Respondents were asked about their opinions on the readability, aesthetics and usability of the designed screens, as well as the level of fit of each screen to the unique atmosphere and mechanics of the game genre.At the end of the thesis there is a conclusion that summarizes everything, a list of drawings, a bibliography and online sources. | pl |
dc.abstract.pl | Praca zawiera analizę na temat wykorzystania graficznych interfejsów użytkownika we współczesnych grach wideo, a także zagadnienia dotyczące samego projektowania GUI w kontekście gier wideo. W ramach pracy stworzono dziewięć ekranów z interfejsami graficznymi dla gry RPG, gry wyścigowej i gry survival horror.We wstępie przedstawiono plan całej pracy oraz wspomniano o rozwoju elementów graficznych interfejsu użytkownika wraz z ewolucją gier wideo.W pierwszym rozdziale wyjaśniono pojęcie graficznego interfejsu użytkownika. Omówiono zasady Gestalt, czyli warunki, które powinny być spełnione w dobrze zaprojektowanym GUI. Przedstawiono cztery główne rodzaje graficznych interfejsów graficznych w grach wideo wraz z przykładami ich zastosowania we współczesnych grach wideo.Drugi rozdział zawiera przegląd graficznych interfejsów użytkownika w istniejących grach wideo. Poruszono temat różnic w GUI między grami desktopowymi, a mobilnymi. Omówiono ewolucję interfejsów w grach wideo na przestrzeni dekad, skupiając się na zaprezentowaniu unikalnych rozwiązań zastosowanych w grach wideo z ostatnich lat. Dokonano analizy różnic w elementach GUI w trzech wybranych gatunkach gier wideo - RPG, wyścigowych i survival horror.Trzeci rozdział poświęcono projektowi dziewięciu ekranów interfejsu graficznego dla trzech wyżej wymienionych gatunków gier. Dla każdego gatunku stworzono po trzy widoki - ekran rozgrywki, ekran menu i ekran pauzy, uwzględniając przytoczone wcześniej zasady projektowania GUI. Skupiono się na zwizualizowaniu różnic w interfejsach zależnych od gatunku gier, z których każdy kładzie nacisk na zupełnie inny odbiór rozgrywki.W ramach projektu przeprowadzono także krótkie badanie ankietowe, w którym poddano ocenie stworzone interfejsy graficzne. Ankietowani zostali zapytani o ich zdanie na temat czytelności, estetyki i przydatności zaprojektowanych ekranów oraz poziomu dopasowania każdego z nich do unikalnego klimatu i mechanik danego gatunku gry.Pod koniec pracy znajduje się zakończenie będące podsumowaniem pracy, spis rysunków, bibliografia oraz źródła internetowe. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Palacz, Wojciech - 102423 | pl |
dc.contributor.author | Turecki, Arkadiusz | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Paszyńska, Anna - 160672 | pl |
dc.contributor.reviewer | Palacz, Wojciech - 102423 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-10-21T21:44:29Z | |
dc.date.available | 2022-10-21T21:44:29Z | |
dc.date.submitted | 2022-09-28 | pl |
dc.fieldofstudy | informatyka gier komputerowych | pl |
dc.identifier.apd | diploma-159695-296680 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/302340 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | GUI, graphical user interface, video games | pl |
dc.subject.pl | GUI, graficzny interfejs użytkownika, gry wideo | pl |
dc.title | Analiza i ocena elementów graficznego interfejsu użytkownika we współczesnych grach wideo | pl |
dc.title.alternative | Analysis and evaluation of graphical user interface elements in contemporary video games | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |