Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Reprezentacja poznawcza przywiązania u progu macierzyństwa
Mental representation of attachment at the beginning of maternity.
przywiązanie, reprezentacja poznawcza, macierzyństwo, rozwój
attachment, mental representation, maternity, development
Przywiązanie między matką a dzieckiem jest wyjątkową relacją, która ma swój początek już w okresie ciąży. Tło teoretyczne składa się z rozważań na temat przywiązania, rozwoju w okresie dorastania oraz wczesnej dorosłości oraz macierzyństwa.Celem badania było opisanie różnic w związku poznawczej reprezentacji przywiązania z przywiązaniem w okresie prenatalnym, w zależności od okresu rozwojowego (dorastanie oraz wczesna dorosłość). Przeprowadzono badanie 60 kobiet w drugim i na początku trzeciego trymestru pierwszej ciąży. Analizowano również wpływ wsparcia społecznego, które otrzymywały kobiety oraz ich wykształcenia. W badaniu wykorzystano "Koło" Shalita Kwestionariusz Stylu Postrzegania, Skalę Więź Matka - Dziecko Nienarodzone oraz ankietę własnego autorstwa.Wyniki pokazały, że poznawcza reprezentacja przywiązania różni się w zależności od okresu rozwojowego w jakim znajduje się przyszła matka. Różnice te mogą wynikać z otrzymywanego wsparcia społecznego oraz wykształcenia.
Attachment between mother and her child is unique relation which begins during pregnancy. Theoretical background consists of considerations about attachment, development in adolescence and early adulthood and maternity.The aim of the study was to describe differences in connection between atttachment and mental representation of attechment in prenatal period in dependence of developmental period (adolescence and early adulthood). The study was conducted on a group of 60 women in second and in the beginning of third trimester of first pregnancy. The influence of social support and education was analysed. Shalit Perceptual Organization and Reduction Questionnaire, Maternal – Fetal Attachment Scale and questionnaire of own authorship were used in the study.The results showed that the mental representation of attechment is diffrent depending on developmental period of future mother. Differences may eventuate from social support and education.
dc.abstract.en | Attachment between mother and her child is unique relation which begins during pregnancy. Theoretical background consists of considerations about attachment, development in adolescence and early adulthood and maternity.The aim of the study was to describe differences in connection between atttachment and mental representation of attechment in prenatal period in dependence of developmental period (adolescence and early adulthood). The study was conducted on a group of 60 women in second and in the beginning of third trimester of first pregnancy. The influence of social support and education was analysed. Shalit Perceptual Organization and Reduction Questionnaire, Maternal – Fetal Attachment Scale and questionnaire of own authorship were used in the study.The results showed that the mental representation of attechment is diffrent depending on developmental period of future mother. Differences may eventuate from social support and education. | pl |
dc.abstract.pl | Przywiązanie między matką a dzieckiem jest wyjątkową relacją, która ma swój początek już w okresie ciąży. Tło teoretyczne składa się z rozważań na temat przywiązania, rozwoju w okresie dorastania oraz wczesnej dorosłości oraz macierzyństwa.Celem badania było opisanie różnic w związku poznawczej reprezentacji przywiązania z przywiązaniem w okresie prenatalnym, w zależności od okresu rozwojowego (dorastanie oraz wczesna dorosłość). Przeprowadzono badanie 60 kobiet w drugim i na początku trzeciego trymestru pierwszej ciąży. Analizowano również wpływ wsparcia społecznego, które otrzymywały kobiety oraz ich wykształcenia. W badaniu wykorzystano "Koło" Shalita Kwestionariusz Stylu Postrzegania, Skalę Więź Matka - Dziecko Nienarodzone oraz ankietę własnego autorstwa.Wyniki pokazały, że poznawcza reprezentacja przywiązania różni się w zależności od okresu rozwojowego w jakim znajduje się przyszła matka. Różnice te mogą wynikać z otrzymywanego wsparcia społecznego oraz wykształcenia. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kielar-Turska, Maria - 128769 | pl |
dc.contributor.author | Maciejewska, Maria | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pilecka, Władysława - 131407 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kielar-Turska, Maria - 128769 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T10:30:52Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T10:30:52Z | |
dc.date.submitted | 2012-09-17 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-69250-83047 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/182417 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | attachment, mental representation, maternity, development | pl |
dc.subject.pl | przywiązanie, reprezentacja poznawcza, macierzyństwo, rozwój | pl |
dc.title | Reprezentacja poznawcza przywiązania u progu macierzyństwa | pl |
dc.title.alternative | Mental representation of attachment at the beginning of maternity. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |