Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Twórcy utworu audiowizualnego
Author of the audiovisual work
utwór audiowizualny,utwór, ochrona prawnoautorska, utwór kinematograficzny
audiovisual work, work of authorship, copyright protection, cinematographic work
Niniejsza praca ma za zadanie przedstawić prawne aspekty dzieła audiowizualnego i jego twórców. Skupiłam się przede wszystkim na prezentacji definicji utworu jako przedmiotu chronionego prawem autorskim i w tym kontekście prezentacją dzieła audiowizualnego jako szczególnego rodzaju utworu. Zaprezentowałam różne teorie doktryny wyróżniające cechy kwalifikujące dzieło do kategorii utworów chronionych prawem autorskim. Dzieło audiowizualne z reguły jest wytworem licznej grupy osób zaangażowanych w jego powstanie, lecz nie wszyscy z nich mogą zostać uznani za twórców, którym przyznaje się ochronę na gruncie prawa autorskiego. Praca skupia się na tych twórcach, których ustawa z dnia 4 lutego 1994 r.prawo autorskie i prawa pokrewne (tekst jedn.: Dz.U.2006.90.631 z dnia 2006.05.31 z zm.) w art. 69 wymienia przykładowo jako twórców tj. reżyserze, scenarzyście, twórcy muzyki stworzonej do filmu itd. oraz innych którzy mogą zostać uznani za twórców z uwagi na ich wkład do dzieła audiowizualnego. Osobna część została poświęcona producentowi i jego roli w powstaniu dzieła audiowizualnego. Zagadnienie praw osobistych i majątkowych do utwory audiowizualnego zostały jedynie zaznaczone jako, że nie stanowiły istoty niniejszej pracy.
This paper aims to present the legal aspects of audiovisual work and its authors. This paper is consent with presenting the definition of audiovisual work. I presented different theories of doctrine distinguishing features of eligible work to the category of works protected by copyright law. Audiovisual work is usually the product of a large group of people involved in its creation, however not all of them can be credited as its authors, who are granted protection under copyright law. This paper is focused on those authors, who are mentioned as authors in art. 69 Polish copyright law for example director, screenwriter, composer. A separate section is devoted to the producer and its role in the creation of audiovisual work. The issue of personal and property rights for audiovisual works were only mentioned, as they did not constitute the essence of this work.
dc.abstract.en | This paper aims to present the legal aspects of audiovisual work and its authors. This paper is consent with presenting the definition of audiovisual work. I presented different theories of doctrine distinguishing features of eligible work to the category of works protected by copyright law. Audiovisual work is usually the product of a large group of people involved in its creation, however not all of them can be credited as its authors, who are granted protection under copyright law. This paper is focused on those authors, who are mentioned as authors in art. 69 Polish copyright law for example director, screenwriter, composer. A separate section is devoted to the producer and its role in the creation of audiovisual work. The issue of personal and property rights for audiovisual works were only mentioned, as they did not constitute the essence of this work. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca ma za zadanie przedstawić prawne aspekty dzieła audiowizualnego i jego twórców. Skupiłam się przede wszystkim na prezentacji definicji utworu jako przedmiotu chronionego prawem autorskim i w tym kontekście prezentacją dzieła audiowizualnego jako szczególnego rodzaju utworu. Zaprezentowałam różne teorie doktryny wyróżniające cechy kwalifikujące dzieło do kategorii utworów chronionych prawem autorskim. Dzieło audiowizualne z reguły jest wytworem licznej grupy osób zaangażowanych w jego powstanie, lecz nie wszyscy z nich mogą zostać uznani za twórców, którym przyznaje się ochronę na gruncie prawa autorskiego. Praca skupia się na tych twórcach, których ustawa z dnia 4 lutego 1994 r.prawo autorskie i prawa pokrewne (tekst jedn.: Dz.U.2006.90.631 z dnia 2006.05.31 z zm.) w art. 69 wymienia przykładowo jako twórców tj. reżyserze, scenarzyście, twórcy muzyki stworzonej do filmu itd. oraz innych którzy mogą zostać uznani za twórców z uwagi na ich wkład do dzieła audiowizualnego. Osobna część została poświęcona producentowi i jego roli w powstaniu dzieła audiowizualnego. Zagadnienie praw osobistych i majątkowych do utwory audiowizualnego zostały jedynie zaznaczone jako, że nie stanowiły istoty niniejszej pracy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Markiewicz, Ryszard - 130341 | pl |
dc.contributor.author | Korporowicz, Kaja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Markiewicz, Ryszard - 130341 | pl |
dc.contributor.reviewer | Stanisławska-Kloc, Sybilla - 132059 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T17:38:19Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T17:38:19Z | |
dc.date.submitted | 2015-10-12 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-100503-95935 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/207601 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | audiovisual work, work of authorship, copyright protection, cinematographic work | pl |
dc.subject.pl | utwór audiowizualny,utwór, ochrona prawnoautorska, utwór kinematograficzny | pl |
dc.title | Twórcy utworu audiowizualnego | pl |
dc.title.alternative | Author of the audiovisual work | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |