Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Satysfakcja kobiet z opieki świadczonej przez położne w małopolskich szpitalach- opinie położnic.
Women's satisfaction with midwifery care in hospitals of the Małopolska region – opinions of postpartum women.
opieka położnicza, połóg, satysfakcja, ocena satysfakcji
midwifery care, postpartum period, satisfaction, satisfaction assessment
Wstęp: Połóg to czas wielu znacznych zmian zachodzących w organizmie kobiety, rozpoczyna się w momencie urodzenia popłodu i trwa od 6 do 8 tygodni. W tym wrażliwym dla kobiety czasie jest ona narażona na wiele powikłań i trudności, a osobami odpowiedzialnymi za pomoc w radzeniu sobie z nimi oraz wspieranie są przede wszystkim położne. Satysfakcja stanowi indywidualne, subiektywne odczucie zadowolenia, zaspokojenia potrzeb w stosunku do wcześniejszych doświadczeń i oczekiwań.Cel pracy: Celem pracy była ocena satysfakcji kobiet z jakości opieki sprawowanej przez położne małopolskich oddziałów położniczych.Materiał i metody: Badaniem objęto 103 kobiety, które odbyły poród w małopolskim szpitalu w ostatnich trzech latach i zdecydowały się dobrowolnie na ocenę satysfakcji z opieki położniczej sprawowanej w nich przez położne. Metodą badań był sondaż diagnostyczny, techniką badawczą badanie ankietowe, a narzędzie badawcze stanowił autorski, anonimowy kwestionariusz ankiety. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej przy pomocy programów Excel i Statistica PL. Wykorzystano test H. Kruskala-Wallisa oraz analizę Korelacji Rang Spearmana. Za poziom istotności przyjęto =0,05.Wyniki: 75% kobiet deklarowało, że położne spełniły ich oczekiwania w stopniu co najmniej dobrym. Najbardziej usatysfakcjonowane z opieki były kobiety rodzące drogami natury, posiadające troje dzieci oraz rodzące w szpitalu specjalistycznym położniczo-ginekologicznym. Na wysoki poziom satysfakcji z opieki wpływały również aspekty takie jest zapewnienie kontaktu „skóra do skóry” i inicjacja karmienia piersią w ciągu pierwszych dwóch godzin po porodzie. Wykształcenie nie miało istotnego wpływu na poziom satysfakcji z opieki.Wnioski: Badane kobiety ogólnie dobrze oceniały jakość opieki sprawowanej przez położne- najwyżej ocenianym aspektem opieki jest komunikacja, a najniżej- pomoc w opiece nad noworodkiem. Analiza statystyczna wykazała istotną statystycznie zależność poziomu satysfakcji od rodzaju porodu, oceny jakości opieki położniczej, rodzajem szpitala, w którym odbył się poród, liczbą porodów oraz doświadczeniami z pierwszych dwóch godzin po porodzie. Działaniami, które kobiety podejmowały najczęściej w celu przygotowania do porodu i połogu są wizyty lekarskie, zażywanie suplementów oraz zdobywanie wiedzy w Internecie i wśród znajomych.
Introduction: The postpartum period is a time of significant physiological changes in a woman's body aimed at restoring the function of organs to their pre-pregnancy state. It begins with the delivery of the placenta and lasts approximately 6 to 8 weeks. During this sensitive time for a woman, she is exposed to many complications and difficulties, and the individuals responsible for helping her cope with them and providing support are primarily midwives. Satisfaction is an individual and subjective sense of contentment and fulfillment of needs in relation to prior experiences and expectations.Aim of the study: The aim of the study was to assess women's satisfaction with the quality of care provided by midwives in maternity wards.Material and methods: The study included 103 women who gave birth in a hospital in the Małopolska region within the last three years and voluntarily decided to assess their satisfaction with the midwifery care they received. The research method was a diagnostic survey. The research technique involved a questionnaire survey, and the research tool was an original, anonymous questionnaire. The obtained results were subjected to statistical analysis using Excel and Statistica PL software. The Kruskal-Wallis H test and Spearman’s rank correlation analysis were used. The significance level was set at α = 0.05. Results: 75% of women stated that midwives met their expectations to a good degree or higher. The most satisfied with the care were women who gave birth naturally, had three children, and gave birth in a specialist obstetric-gynecological hospital. High levels of satisfaction with care were also influenced by aspects such as skin-to-skin contact and the initiation of breastfeeding within the first two hours after birth. Education level did not have a significant impact on the level of satisfaction with care. Conclusions: Women generally rated midwifery care positively, with communication being the highest-rated aspect and support with newborn care the lowest. Satisfaction levels were significantly associated with type of delivery, perceived care quality, hospital type, number of births, and early postpartum experiences. To prepare for childbirth and the postpartum period, women most often attended medical appointments, took supplements, and sought information online or from acquaintances.
dc.abstract.en | Introduction: The postpartum period is a time of significant physiological changes in a woman's body aimed at restoring the function of organs to their pre-pregnancy state. It begins with the delivery of the placenta and lasts approximately 6 to 8 weeks. During this sensitive time for a woman, she is exposed to many complications and difficulties, and the individuals responsible for helping her cope with them and providing support are primarily midwives. Satisfaction is an individual and subjective sense of contentment and fulfillment of needs in relation to prior experiences and expectations.Aim of the study: The aim of the study was to assess women's satisfaction with the quality of care provided by midwives in maternity wards.Material and methods: The study included 103 women who gave birth in a hospital in the Małopolska region within the last three years and voluntarily decided to assess their satisfaction with the midwifery care they received. The research method was a diagnostic survey. The research technique involved a questionnaire survey, and the research tool was an original, anonymous questionnaire. The obtained results were subjected to statistical analysis using Excel and Statistica PL software. The Kruskal-Wallis H test and Spearman’s rank correlation analysis were used. The significance level was set at α = 0.05. Results: 75% of women stated that midwives met their expectations to a good degree or higher. The most satisfied with the care were women who gave birth naturally, had three children, and gave birth in a specialist obstetric-gynecological hospital. High levels of satisfaction with care were also influenced by aspects such as skin-to-skin contact and the initiation of breastfeeding within the first two hours after birth. Education level did not have a significant impact on the level of satisfaction with care. Conclusions: Women generally rated midwifery care positively, with communication being the highest-rated aspect and support with newborn care the lowest. Satisfaction levels were significantly associated with type of delivery, perceived care quality, hospital type, number of births, and early postpartum experiences. To prepare for childbirth and the postpartum period, women most often attended medical appointments, took supplements, and sought information online or from acquaintances. | pl |
dc.abstract.pl | Wstęp: Połóg to czas wielu znacznych zmian zachodzących w organizmie kobiety, rozpoczyna się w momencie urodzenia popłodu i trwa od 6 do 8 tygodni. W tym wrażliwym dla kobiety czasie jest ona narażona na wiele powikłań i trudności, a osobami odpowiedzialnymi za pomoc w radzeniu sobie z nimi oraz wspieranie są przede wszystkim położne. Satysfakcja stanowi indywidualne, subiektywne odczucie zadowolenia, zaspokojenia potrzeb w stosunku do wcześniejszych doświadczeń i oczekiwań.Cel pracy: Celem pracy była ocena satysfakcji kobiet z jakości opieki sprawowanej przez położne małopolskich oddziałów położniczych.Materiał i metody: Badaniem objęto 103 kobiety, które odbyły poród w małopolskim szpitalu w ostatnich trzech latach i zdecydowały się dobrowolnie na ocenę satysfakcji z opieki położniczej sprawowanej w nich przez położne. Metodą badań był sondaż diagnostyczny, techniką badawczą badanie ankietowe, a narzędzie badawcze stanowił autorski, anonimowy kwestionariusz ankiety. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej przy pomocy programów Excel i Statistica PL. Wykorzystano test H. Kruskala-Wallisa oraz analizę Korelacji Rang Spearmana. Za poziom istotności przyjęto =0,05.Wyniki: 75% kobiet deklarowało, że położne spełniły ich oczekiwania w stopniu co najmniej dobrym. Najbardziej usatysfakcjonowane z opieki były kobiety rodzące drogami natury, posiadające troje dzieci oraz rodzące w szpitalu specjalistycznym położniczo-ginekologicznym. Na wysoki poziom satysfakcji z opieki wpływały również aspekty takie jest zapewnienie kontaktu „skóra do skóry” i inicjacja karmienia piersią w ciągu pierwszych dwóch godzin po porodzie. Wykształcenie nie miało istotnego wpływu na poziom satysfakcji z opieki.Wnioski: Badane kobiety ogólnie dobrze oceniały jakość opieki sprawowanej przez położne- najwyżej ocenianym aspektem opieki jest komunikacja, a najniżej- pomoc w opiece nad noworodkiem. Analiza statystyczna wykazała istotną statystycznie zależność poziomu satysfakcji od rodzaju porodu, oceny jakości opieki położniczej, rodzajem szpitala, w którym odbył się poród, liczbą porodów oraz doświadczeniami z pierwszych dwóch godzin po porodzie. Działaniami, które kobiety podejmowały najczęściej w celu przygotowania do porodu i połogu są wizyty lekarskie, zażywanie suplementów oraz zdobywanie wiedzy w Internecie i wśród znajomych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Płoch, Kazimiera - 133180 | pl |
dc.contributor.author | Bukowska, Agnieszka - USOS291941 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Płoch, Kazimiera - 133180 | pl |
dc.contributor.reviewer | Karkowska, Dorota - USOS241381 | pl |
dc.date.accessioned | 2025-07-10T22:57:57Z | |
dc.date.available | 2025-07-10T22:57:57Z | |
dc.date.createdat | 2025-07-10T22:57:57Z | en |
dc.date.submitted | 2025-07-09 | pl |
dc.date.submitted | 2025-07-09 | |
dc.fieldofstudy | położnictwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-183231-291941 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/556788 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | midwifery care, postpartum period, satisfaction, satisfaction assessment | pl |
dc.subject.pl | opieka położnicza, połóg, satysfakcja, ocena satysfakcji | pl |
dc.title | Satysfakcja kobiet z opieki świadczonej przez położne w małopolskich szpitalach- opinie położnic. | pl |
dc.title.alternative | Women's satisfaction with midwifery care in hospitals of the Małopolska region – opinions of postpartum women. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |