Olivier Messiaen i "rytmy hinduskie" : inspiracja, pretekst, kompozycja międzykulturowa?

master
dc.abstract.enThe text deals with the problem of the presence of elements of Indian rhythmics in the work of the French composer Olivier Messiaen (1908-1992). Since Messiaen drew his knowledge about Indian rhythms from the Encyclopédie de la Musique (ed. Albert Lavignac, 1921), which, in turn, is based in this respect primarily on the Sanskrit treatise Saṅgīta-Ratnākara from the 13th century, there arises a complex chain of inspirations and interrelations, all links of which deserve to be taken into account. The text contains a characteristic of the most important features of Indian rhythmics, special attention paid to the systems which inspired Messiaen the most, viz. deśī and Karnatak; a sketch of the composer's person; a recapitulation of the analysis of Indian rhythms, carried out in the theoretical texts of Messiaen (Technique de mon langage musical (1944), Traité de Rythme, de Couleur, et d'Ornithologie (posthum.)); an analysis of the chosen examples of implementation of tāla in the musical works, an attempt to value and interpret Messiaen's thought and praxis in this respect. As the analysis carried out shows, Messiaen's work should be classified somewhere in between the extremes of non-reflexive orientalism (as the term is to be understood according to E. Said) and conscious trans-cultural composition.pl
dc.abstract.plPraca mierzy się z problematyką obecności elementów rytmiki indyjskiej w twórczości francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena (1908-1992). Jako iż Messiaen czerpał wiedzę o rytmach indyjskich z Encyclopédie de la Musique (ed. Albert Lavignac, 1921), które z kolei opiera się w tym względzie przede wszystkim na XIII-wiecznym sanskryckim traktacie Saṅgīta-Ratnākara, powstaje złożony łańcuch inspiracji i powiązań, którego wszystkie ogniwa zasługują na uwagę. Praca zawiera charakterystykę najważniejszych cech rytmiki indyjskiej, ze szczególnym uwzględnieniem tych systemów, które w największym stopniu miały wpływ na Messiaena, tj. deśī i Karnatak; rys poświęcony postaci kompozytora; rekapitulację analizy indyjskich rytmów dokonanej przez Messiaena w tekstach teoretycznych (Technique de mon langage musical (1944), Traité de Rythme, de Couleur, et d'Ornithologie (posthum.)); analizę wybranych przykładów zastosowania tāla w utworach; próbę oceny i interpretacji myśli i praktyk Messiaena w tym zakresie. Jak wynika z przeprowadzonej analizy, działalność Messiaena należałoby zaklasyfikować pomiędzy biegunami bezrefleksyjnego orientalizmu (w znaczeniu nadanym temu terminowi przez E. Saida) a świadomego kształtowania kompozycji międzykulturowej.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorGalewicz, Cezary - 127992 pl
dc.contributor.authorWojnakowska, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerGalewicz, Cezary - 127992 pl
dc.contributor.reviewerSudyka, Lidia - 132154 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T04:11:53Z
dc.date.available2020-07-27T04:11:53Z
dc.date.submitted2016-10-12pl
dc.fieldofstudyfilologia orientalna - indologiapl
dc.identifier.apddiploma-111418-126087pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/217337
dc.languagepolpl
dc.subject.enOlivier Messiaen, Saṅgīta-Ratnākara, deśī tāla, Indian rhythmic theory, trans-cultural compositionpl
dc.subject.plOlivier Messiaen, Saṅgīta-Ratnākara, deśī tāla, indyjska teoria rytmu, kompozycja międzykulturowapl
dc.titleOlivier Messiaen i "rytmy hinduskie" : inspiracja, pretekst, kompozycja międzykulturowa?pl
dc.title.alternativeOlivier Messiaen and "Hindu rhythms" : inspiration, pretext, trans-cultural composition?pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The text deals with the problem of the presence of elements of Indian rhythmics in the work of the French composer Olivier Messiaen (1908-1992). Since Messiaen drew his knowledge about Indian rhythms from the Encyclopédie de la Musique (ed. Albert Lavignac, 1921), which, in turn, is based in this respect primarily on the Sanskrit treatise Saṅgīta-Ratnākara from the 13th century, there arises a complex chain of inspirations and interrelations, all links of which deserve to be taken into account. The text contains a characteristic of the most important features of Indian rhythmics, special attention paid to the systems which inspired Messiaen the most, viz. deśī and Karnatak; a sketch of the composer's person; a recapitulation of the analysis of Indian rhythms, carried out in the theoretical texts of Messiaen (Technique de mon langage musical (1944), Traité de Rythme, de Couleur, et d'Ornithologie (posthum.)); an analysis of the chosen examples of implementation of tāla in the musical works, an attempt to value and interpret Messiaen's thought and praxis in this respect. As the analysis carried out shows, Messiaen's work should be classified somewhere in between the extremes of non-reflexive orientalism (as the term is to be understood according to E. Said) and conscious trans-cultural composition.
dc.abstract.plpl
Praca mierzy się z problematyką obecności elementów rytmiki indyjskiej w twórczości francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena (1908-1992). Jako iż Messiaen czerpał wiedzę o rytmach indyjskich z Encyclopédie de la Musique (ed. Albert Lavignac, 1921), które z kolei opiera się w tym względzie przede wszystkim na XIII-wiecznym sanskryckim traktacie Saṅgīta-Ratnākara, powstaje złożony łańcuch inspiracji i powiązań, którego wszystkie ogniwa zasługują na uwagę. Praca zawiera charakterystykę najważniejszych cech rytmiki indyjskiej, ze szczególnym uwzględnieniem tych systemów, które w największym stopniu miały wpływ na Messiaena, tj. deśī i Karnatak; rys poświęcony postaci kompozytora; rekapitulację analizy indyjskich rytmów dokonanej przez Messiaena w tekstach teoretycznych (Technique de mon langage musical (1944), Traité de Rythme, de Couleur, et d'Ornithologie (posthum.)); analizę wybranych przykładów zastosowania tāla w utworach; próbę oceny i interpretacji myśli i praktyk Messiaena w tym zakresie. Jak wynika z przeprowadzonej analizy, działalność Messiaena należałoby zaklasyfikować pomiędzy biegunami bezrefleksyjnego orientalizmu (w znaczeniu nadanym temu terminowi przez E. Saida) a świadomego kształtowania kompozycji międzykulturowej.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Galewicz, Cezary - 127992
dc.contributor.authorpl
Wojnakowska, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Galewicz, Cezary - 127992
dc.contributor.reviewerpl
Sudyka, Lidia - 132154
dc.date.accessioned
2020-07-27T04:11:53Z
dc.date.available
2020-07-27T04:11:53Z
dc.date.submittedpl
2016-10-12
dc.fieldofstudypl
filologia orientalna - indologia
dc.identifier.apdpl
diploma-111418-126087
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/217337
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Olivier Messiaen, Saṅgīta-Ratnākara, deśī tāla, Indian rhythmic theory, trans-cultural composition
dc.subject.plpl
Olivier Messiaen, Saṅgīta-Ratnākara, deśī tāla, indyjska teoria rytmu, kompozycja międzykulturowa
dc.titlepl
Olivier Messiaen i "rytmy hinduskie" : inspiracja, pretekst, kompozycja międzykulturowa?
dc.title.alternativepl
Olivier Messiaen and "Hindu rhythms" : inspiration, pretext, trans-cultural composition?
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
43
Views per month
Views per city
Warsaw
8
Gdansk
3
Wroclaw
3
Dublin
2
Krakow
2
Lodz
2
Poznan
2
Berlingo
1
Birmingham
1
Moryń
1

No access

No Thumbnail Available