Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Platformy cyfrowe w przemyśle muzycznym
Digital platforms in music industry
platforma cyfrowa, platforma streamingowa, przemysł muzyczny,algorytm, playlista, model biznesowy, model konsumpcji, źródło dochodu
digital platform, streaming platform, music industry, algorithm, playlist,business model, consumption model, source of income
Celem pracy było zbadanie wpływu platform streamingowych, w szczególności Spotify, na ewolucję rynku muzycznego i jego uczestników. W pracy poruszone zostały kwestie takie jak: zmiany w konsumpcji muzyki w wyniku wprowadzenia modelu freemium, wpływ Spotify na dochody artystów oraz znaczenie technologii rekomendacyjnych w kształtowaniu preferencji użytkowników. Analiza oparta jest na studium przypadku Spotify, w wykorzystaniem danych pochodzących z raportów branżowych oraz finansowych. Badanie wykazuje, że wprowadzenie modelu freemium zmieniło sposób konsumpcji muzyki, przesuwając akcent z własności na dostęp. Spotify znacząco ułatwił nowym artystom wejście na rynek, rozszerzając ich globalny zasięg. Model streamingowy jednakże nie zawsze przekłada się na satysfakcjonujące przychody, co skłania ich do dywersyfikacji źródeł dochodu. Ponadto, praca stara się analizować rolę algorytmów rekomendacyjnych Spotify w poszerzaniu horyzontów muzycznych słuchaczy, co prowadzi do zwiększenia ich zaangażowania na platformie.
The purpose of this thesis was to examine the impact of streaming platforms, particularly Spotify, on the evolution of the music market and its participants. The thesis addresses issues such as changes in music consumption resulting from the introduction of the freemium model, Spotify's impact on artists' incomes, and the significance of recommendation technologies in shaping user preferences. The analysis is based on a case study of Spotify, using data from industry and financial reports. The research shows that the introduction of the freemium model shifted music consumption from ownership to access. Spotify has significantly facilitated market entry for new artists, expanding their global reach. However, the streaming model does not always result in satisfactory revenue, prompting artists to diversify their income sources. Additionally, the thesis seeks to analyze the role of Spotify's recommendation algorithms in broadening listeners' musical horizons, leading to increased user engagement on the platform.
dc.abstract.en | The purpose of this thesis was to examine the impact of streaming platforms, particularly Spotify, on the evolution of the music market and its participants. The thesis addresses issues such as changes in music consumption resulting from the introduction of the freemium model, Spotify's impact on artists' incomes, and the significance of recommendation technologies in shaping user preferences. The analysis is based on a case study of Spotify, using data from industry and financial reports. The research shows that the introduction of the freemium model shifted music consumption from ownership to access. Spotify has significantly facilitated market entry for new artists, expanding their global reach. However, the streaming model does not always result in satisfactory revenue, prompting artists to diversify their income sources. Additionally, the thesis seeks to analyze the role of Spotify's recommendation algorithms in broadening listeners' musical horizons, leading to increased user engagement on the platform. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy było zbadanie wpływu platform streamingowych, w szczególności Spotify, na ewolucję rynku muzycznego i jego uczestników. W pracy poruszone zostały kwestie takie jak: zmiany w konsumpcji muzyki w wyniku wprowadzenia modelu freemium, wpływ Spotify na dochody artystów oraz znaczenie technologii rekomendacyjnych w kształtowaniu preferencji użytkowników. Analiza oparta jest na studium przypadku Spotify, w wykorzystaniem danych pochodzących z raportów branżowych oraz finansowych. Badanie wykazuje, że wprowadzenie modelu freemium zmieniło sposób konsumpcji muzyki, przesuwając akcent z własności na dostęp. Spotify znacząco ułatwił nowym artystom wejście na rynek, rozszerzając ich globalny zasięg. Model streamingowy jednakże nie zawsze przekłada się na satysfakcjonujące przychody, co skłania ich do dywersyfikacji źródeł dochodu. Ponadto, praca stara się analizować rolę algorytmów rekomendacyjnych Spotify w poszerzaniu horyzontów muzycznych słuchaczy, co prowadzi do zwiększenia ich zaangażowania na platformie. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.contributor.advisor | Wyciślak, Sławomir - 132795 | pl |
dc.contributor.author | Smusz, Wiktoria - USOS300907 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Wyciślak, Sławomir - 132795 | pl |
dc.contributor.reviewer | Teczke, Maciej - USOS124245 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-18T06:29:59Z | |
dc.date.available | 2024-10-18T06:29:59Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-17 | pl |
dc.fieldofstudy | finanse, bankowość, ubezpieczenia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-173667-300907 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/452708 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | digital platform, streaming platform, music industry, algorithm, playlist,business model, consumption model, source of income | pl |
dc.subject.pl | platforma cyfrowa, platforma streamingowa, przemysł muzyczny,algorytm, playlista, model biznesowy, model konsumpcji, źródło dochodu | pl |
dc.title | Platformy cyfrowe w przemyśle muzycznym | pl |
dc.title.alternative | Digital platforms in music industry | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |