Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Analiza porównawcza sloganów wyborczych związanych z wyborami parlamentarnymi w Polsce i w Serbii.
Comparative analysis of campaign slogans related to the parliamentary elections in Poland and in Serbia.
Wybory; wybory parlamentarne; polityka; język polityki, slogan; slogan wyborczy; hasło wyborcze; kampania wyborcza; kampania, hasło wyborcze.
Elections; parliamentary elections; language of politics; politics; election slogan; election slogan; election campaign; campaign, electoral slogan.
W pracy przedstawiono analizę porównawczą haseł wyborczych związanych z ostatnimi wyborami parlamentarnymi w Polsce i Serbii. Poddano analizie hasła wyborcze wszystkich partii i ugrupowań politycznych startujących w wyborach parlamentarnych w Polsce w 2015 roku oraz w Serbii w 2014 i 2016 roku, a także subiektywnie wybrane hasła poszczególnych kandydatów z różnych partii politycznych lub grup wyborczych.W celu kompleksowego zbadania problemu, drugi rozdział zawiera w sobie opis języka polityki, próbę sklasyfikowania i scharakteryzowania tego języka, opisuje także, jak zmieniał się on przez lata i jakie są różnice między polskim a serbskim językiem polityki. Ponadto konieczne było opisanie sloganu wyborczego jako gatunku języka, jak jest definiowany, znalezienie odpowiedzi na pytanie "jaki powinien być dobry slogan?", jak powstają slogany wyborcze i w jakiej formie są przekazywane wyborcom przed wyborami. Rozdział teoretyczny opisuje klasyfikacje, które zostały wykorzystane do badania i klasyfikacji haseł w dalszej części pracy. Są to klasyfikacje stworzone przez Irenę Kamińską-Szmaj, Jerzego Bralczyka i Krzysztofa Albina.Trzeci rozdział przedstawia analizowany materiał badawczy. W sumie przeanalizowano sześćdziesiąt cztery slogany, po trzydzieści dwa w języku polskim i w serbskim. Następnie rozdział koncentruje się na najważniejszym zadaniu tych badań, czyli na przyporządkowaniu poszczególnych sloganów do kategorii trzech zastosowanych klasyfikacji: ze względu na strukturę semantyczną; obecność (lub jej brak) nazwy partii lub ugrupowania w sloganie; ze względu na relacje i związki pomiędzy poszczególnymi elementami sloganu lub między sloganem a wiadomością zakodowaną w sloganie. Rozdział analityczny kończy się wnioskami wynikającymi z przypisania haseł do klasyfikacji i ich analizy.Analiza kilkudziesięciu haseł wyborczych, związanych jedynie z wyborami parlamentarnymi, jest tylko niewielką częścią prób zbadania współczesnego języka polityki i sloganu jako gatunku tego języka. Aby lepiej zbadać ten temat, dobrze byłoby zbadać hasła wyborcze z dłuższego okresu czasu, a także hasła związane z wyborami prezydenckimi i samorządowymi oraz porównać je ze sloganami wyborczymi we wszystkich pozostałych krajach słowiańskich.
The paper presents a comparative analysis of election slogans related to the last parliamentary elections held in Poland and Serbia. The election slogans of all parties and political groups that participated in the parliamentary elections in Poland in 2015 and in Serbia in 2014 and 2016, as well as subjectively selected slogans of individual candidates from different political parties or electoral groups, were analyzed.In order to comprehensively examine the problem, the second chapter at the beginning contains a description of the language of politics, an attempt to classify and characterize this language, describes also how it has changed over the years and what are the differences between the Polish and Serbian language policies. Also, it was necessary to describe the electoral slogan as a type of language, as it is defined, finding the answer to the question "how should a good slogan look?", How electoral slogans are created and in which form they are handed over to voters before the elections. The theoretical chapter describes the classifications that will be used to examine and classify the slogans in the further part of the diploma thesis. These are the classifications created by Irena Kamińska-Szmaj, Jerzy Bralczyk and Krzysztof Albin.The third chapter presents the analyzed research material. A total of sixty-four slogans were analyzed, thirty-two in Polish and in Serbian. Below, the chapter focuses on the most important task of these studies, or the assignment of individual slogans to the categories of three classifications used: due to the syntactic structure; the presence or absence of a party or group name in the slogan; due to the connection and the relationship between the individual elements of the slogan or between the slogan and the image encoded in the message. The analytical chapter ends with the conclusions arising from the assignment of slogans to classifications and their analysis.Analyzing a group of dozens of electoral slogans, only related to parliamentary elections, is just a small part of the attempts to explore the contemporary language of politics and slogan, as the kind of language. In order to further explore this topic, it would be productive to examine electoral slogans from a wider time, as well as slogans related to presidential and local elections, and compare them with electoral slogans in all other slavic countries.
dc.abstract.en | The paper presents a comparative analysis of election slogans related to the last parliamentary elections held in Poland and Serbia. The election slogans of all parties and political groups that participated in the parliamentary elections in Poland in 2015 and in Serbia in 2014 and 2016, as well as subjectively selected slogans of individual candidates from different political parties or electoral groups, were analyzed.In order to comprehensively examine the problem, the second chapter at the beginning contains a description of the language of politics, an attempt to classify and characterize this language, describes also how it has changed over the years and what are the differences between the Polish and Serbian language policies. Also, it was necessary to describe the electoral slogan as a type of language, as it is defined, finding the answer to the question "how should a good slogan look?", How electoral slogans are created and in which form they are handed over to voters before the elections. The theoretical chapter describes the classifications that will be used to examine and classify the slogans in the further part of the diploma thesis. These are the classifications created by Irena Kamińska-Szmaj, Jerzy Bralczyk and Krzysztof Albin.The third chapter presents the analyzed research material. A total of sixty-four slogans were analyzed, thirty-two in Polish and in Serbian. Below, the chapter focuses on the most important task of these studies, or the assignment of individual slogans to the categories of three classifications used: due to the syntactic structure; the presence or absence of a party or group name in the slogan; due to the connection and the relationship between the individual elements of the slogan or between the slogan and the image encoded in the message. The analytical chapter ends with the conclusions arising from the assignment of slogans to classifications and their analysis.Analyzing a group of dozens of electoral slogans, only related to parliamentary elections, is just a small part of the attempts to explore the contemporary language of politics and slogan, as the kind of language. In order to further explore this topic, it would be productive to examine electoral slogans from a wider time, as well as slogans related to presidential and local elections, and compare them with electoral slogans in all other slavic countries. | pl |
dc.abstract.pl | W pracy przedstawiono analizę porównawczą haseł wyborczych związanych z ostatnimi wyborami parlamentarnymi w Polsce i Serbii. Poddano analizie hasła wyborcze wszystkich partii i ugrupowań politycznych startujących w wyborach parlamentarnych w Polsce w 2015 roku oraz w Serbii w 2014 i 2016 roku, a także subiektywnie wybrane hasła poszczególnych kandydatów z różnych partii politycznych lub grup wyborczych.W celu kompleksowego zbadania problemu, drugi rozdział zawiera w sobie opis języka polityki, próbę sklasyfikowania i scharakteryzowania tego języka, opisuje także, jak zmieniał się on przez lata i jakie są różnice między polskim a serbskim językiem polityki. Ponadto konieczne było opisanie sloganu wyborczego jako gatunku języka, jak jest definiowany, znalezienie odpowiedzi na pytanie "jaki powinien być dobry slogan?", jak powstają slogany wyborcze i w jakiej formie są przekazywane wyborcom przed wyborami. Rozdział teoretyczny opisuje klasyfikacje, które zostały wykorzystane do badania i klasyfikacji haseł w dalszej części pracy. Są to klasyfikacje stworzone przez Irenę Kamińską-Szmaj, Jerzego Bralczyka i Krzysztofa Albina.Trzeci rozdział przedstawia analizowany materiał badawczy. W sumie przeanalizowano sześćdziesiąt cztery slogany, po trzydzieści dwa w języku polskim i w serbskim. Następnie rozdział koncentruje się na najważniejszym zadaniu tych badań, czyli na przyporządkowaniu poszczególnych sloganów do kategorii trzech zastosowanych klasyfikacji: ze względu na strukturę semantyczną; obecność (lub jej brak) nazwy partii lub ugrupowania w sloganie; ze względu na relacje i związki pomiędzy poszczególnymi elementami sloganu lub między sloganem a wiadomością zakodowaną w sloganie. Rozdział analityczny kończy się wnioskami wynikającymi z przypisania haseł do klasyfikacji i ich analizy.Analiza kilkudziesięciu haseł wyborczych, związanych jedynie z wyborami parlamentarnymi, jest tylko niewielką częścią prób zbadania współczesnego języka polityki i sloganu jako gatunku tego języka. Aby lepiej zbadać ten temat, dobrze byłoby zbadać hasła wyborcze z dłuższego okresu czasu, a także hasła związane z wyborami prezydenckimi i samorządowymi oraz porównać je ze sloganami wyborczymi we wszystkich pozostałych krajach słowiańskich. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Fałowski, Przemysław | pl |
dc.contributor.author | Bronka, Joanna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Fałowski, Przemysław | pl |
dc.contributor.reviewer | Kwoka, Tomasz - 143180 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T16:37:41Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T16:37:41Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia słowiańska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-124034-209947 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228340 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Elections; parliamentary elections; language of politics; politics; election slogan; election slogan; election campaign; campaign, electoral slogan. | pl |
dc.subject.pl | Wybory; wybory parlamentarne; polityka; język polityki, slogan; slogan wyborczy; hasło wyborcze; kampania wyborcza; kampania, hasło wyborcze. | pl |
dc.title | Analiza porównawcza sloganów wyborczych związanych z wyborami parlamentarnymi w Polsce i w Serbii. | pl |
dc.title.alternative | Comparative analysis of campaign slogans related to the parliamentary elections in Poland and in Serbia. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |