Fotografia reportażowa w okresie PRL na przykładzie fotografii prasowej i niezależnej

licenciate
dc.abstract.enAn essay describes a situation of documentary photography in PRL period when a censorship was in forced and any actions executed in public area had to serve a polity's business, so largely contained propagandist elements. In the essay, an author makes a division into press photography considered as propagandist and into independent photography understood in this context as oppositional. The essay consists of six chapters. In the first one, towards introduction of documentary photography, the author evokes general issues. The next two chapters are dedicated to press photography in a central press and distributed abroad and also to a state of a press photographer and issues connected with that matter. The forth chapter is a transition between press photography and independent photography. The author dedicates a major part to describtion of Chris Niedenthal and his work, who was a press photographer and also a foreign correspondent and who photographed in other way than photographers in Polish press and due to this situation he is linked with independent documentary photography. The fifth chapter relates to independent photography, named in the essay also as oppositional photography, in which the author focuses on basic issues of this kind of photography and also recalls representatives and describes independent photography agencies. The last chapter is dedicated to an interpretation of three photos chosen by the author concerning discussed topics.pl
dc.abstract.plPowyższa praca opisuje sytuację fotografii reportażowej w okresie PRL, kiedy obowiązywała cenzura, a wszelkie działania realizowane w sferze publicznej musiały służyć interesom państwa, dlatego w znacznym stopniu zawierały w sobie elementy propagandowe. W powyższej pracy autorka dokonuje podziału na fotografię prasową, uważaną za propagandową, oraz fotografię niezależną rozumianą w tym kontekście jako fotografię opozycyjną. Praca została podzielona na sześć rozdziałów. W pierwszym, w celu wprowadzenia w temat fotografii reportażowej, autorka przywołuje jej ogólne założenia. Następne dwa rozdziały poświęcone są odpowiednio fotografii prasowej w prasie centralnej i dystrybuowanej za granicą oraz statusowi fotografa prasowej i związani z tym kwestiami. Rozdział czwarty stanowi przejście pomiędzy fotografią prasową a niezależną. Autorka dużą jego część poświęca na opis postaci Chrisa Niedenthala oraz jego twórczości, będącego fotografem prasowym i korespondentem zagranicznym, który jednak fotografował na innych zasadach niż fotografowie pracujący dla polskiej prasy i z tego względu często łączony jest z niezależną fotografią reportażową. Rozdział piąty dotyczy fotografii niezależnej, nazywanej w pracy również fotografią opozycyjną, w którym autorka skupia się na podstawowych założeniach tego typu fotografii, a także przywołuje sylwetki reprezentantów oraz opisuje niezależne agencje fotograficzne. Ostatni rozdział został poświęcony na interpretację trzech zdjęć wybranych przez autorkę w odniesieniu do kwestii poruszanych w pracy.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorRybicka, Elżbieta - 131741 pl
dc.contributor.authorSzcześniak, Kamilapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerRybicka, Elżbieta - 131741 pl
dc.contributor.reviewerTrzeciak, Katarzynapl
dc.date.accessioned2020-07-28T02:37:30Z
dc.date.available2020-07-28T02:37:30Z
dc.date.submitted2019-07-03pl
dc.fieldofstudyteksty kulturypl
dc.identifier.apddiploma-135425-227537pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237527
dc.languagepolpl
dc.subject.endocumentary photography, press photography, independent photography, PRL, censorship, propagandapl
dc.subject.plfotografia reportażowa, fotografia prasowa, fotografia niezależna, PRL, cenzura, propagandapl
dc.titleFotografia reportażowa w okresie PRL na przykładzie fotografii prasowej i niezależnejpl
dc.title.alternativeDocumentary photography in PRL on the example of press photography and independent photographypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
An essay describes a situation of documentary photography in PRL period when a censorship was in forced and any actions executed in public area had to serve a polity's business, so largely contained propagandist elements. In the essay, an author makes a division into press photography considered as propagandist and into independent photography understood in this context as oppositional. The essay consists of six chapters. In the first one, towards introduction of documentary photography, the author evokes general issues. The next two chapters are dedicated to press photography in a central press and distributed abroad and also to a state of a press photographer and issues connected with that matter. The forth chapter is a transition between press photography and independent photography. The author dedicates a major part to describtion of Chris Niedenthal and his work, who was a press photographer and also a foreign correspondent and who photographed in other way than photographers in Polish press and due to this situation he is linked with independent documentary photography. The fifth chapter relates to independent photography, named in the essay also as oppositional photography, in which the author focuses on basic issues of this kind of photography and also recalls representatives and describes independent photography agencies. The last chapter is dedicated to an interpretation of three photos chosen by the author concerning discussed topics.
dc.abstract.plpl
Powyższa praca opisuje sytuację fotografii reportażowej w okresie PRL, kiedy obowiązywała cenzura, a wszelkie działania realizowane w sferze publicznej musiały służyć interesom państwa, dlatego w znacznym stopniu zawierały w sobie elementy propagandowe. W powyższej pracy autorka dokonuje podziału na fotografię prasową, uważaną za propagandową, oraz fotografię niezależną rozumianą w tym kontekście jako fotografię opozycyjną. Praca została podzielona na sześć rozdziałów. W pierwszym, w celu wprowadzenia w temat fotografii reportażowej, autorka przywołuje jej ogólne założenia. Następne dwa rozdziały poświęcone są odpowiednio fotografii prasowej w prasie centralnej i dystrybuowanej za granicą oraz statusowi fotografa prasowej i związani z tym kwestiami. Rozdział czwarty stanowi przejście pomiędzy fotografią prasową a niezależną. Autorka dużą jego część poświęca na opis postaci Chrisa Niedenthala oraz jego twórczości, będącego fotografem prasowym i korespondentem zagranicznym, który jednak fotografował na innych zasadach niż fotografowie pracujący dla polskiej prasy i z tego względu często łączony jest z niezależną fotografią reportażową. Rozdział piąty dotyczy fotografii niezależnej, nazywanej w pracy również fotografią opozycyjną, w którym autorka skupia się na podstawowych założeniach tego typu fotografii, a także przywołuje sylwetki reprezentantów oraz opisuje niezależne agencje fotograficzne. Ostatni rozdział został poświęcony na interpretację trzech zdjęć wybranych przez autorkę w odniesieniu do kwestii poruszanych w pracy.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Rybicka, Elżbieta - 131741
dc.contributor.authorpl
Szcześniak, Kamila
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Rybicka, Elżbieta - 131741
dc.contributor.reviewerpl
Trzeciak, Katarzyna
dc.date.accessioned
2020-07-28T02:37:30Z
dc.date.available
2020-07-28T02:37:30Z
dc.date.submittedpl
2019-07-03
dc.fieldofstudypl
teksty kultury
dc.identifier.apdpl
diploma-135425-227537
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237527
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
documentary photography, press photography, independent photography, PRL, censorship, propaganda
dc.subject.plpl
fotografia reportażowa, fotografia prasowa, fotografia niezależna, PRL, cenzura, propaganda
dc.titlepl
Fotografia reportażowa w okresie PRL na przykładzie fotografii prasowej i niezależnej
dc.title.alternativepl
Documentary photography in PRL on the example of press photography and independent photography
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
131
Views per month
Views per city
Warsaw
28
Krakow
12
Gdansk
11
Władysławowo
7
Tel Aviv
5
Wroclaw
5
Amsterdam
4
Poznan
4
Gdynia
3
Katowice
3

No access

No Thumbnail Available