Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Fotografia reportażowa w okresie PRL na przykładzie fotografii prasowej i niezależnej
Documentary photography in PRL on the example of press photography and independent photography
fotografia reportażowa, fotografia prasowa, fotografia niezależna, PRL, cenzura, propaganda
documentary photography, press photography, independent photography, PRL, censorship, propaganda
Powyższa praca opisuje sytuację fotografii reportażowej w okresie PRL, kiedy obowiązywała cenzura, a wszelkie działania realizowane w sferze publicznej musiały służyć interesom państwa, dlatego w znacznym stopniu zawierały w sobie elementy propagandowe. W powyższej pracy autorka dokonuje podziału na fotografię prasową, uważaną za propagandową, oraz fotografię niezależną rozumianą w tym kontekście jako fotografię opozycyjną. Praca została podzielona na sześć rozdziałów. W pierwszym, w celu wprowadzenia w temat fotografii reportażowej, autorka przywołuje jej ogólne założenia. Następne dwa rozdziały poświęcone są odpowiednio fotografii prasowej w prasie centralnej i dystrybuowanej za granicą oraz statusowi fotografa prasowej i związani z tym kwestiami. Rozdział czwarty stanowi przejście pomiędzy fotografią prasową a niezależną. Autorka dużą jego część poświęca na opis postaci Chrisa Niedenthala oraz jego twórczości, będącego fotografem prasowym i korespondentem zagranicznym, który jednak fotografował na innych zasadach niż fotografowie pracujący dla polskiej prasy i z tego względu często łączony jest z niezależną fotografią reportażową. Rozdział piąty dotyczy fotografii niezależnej, nazywanej w pracy również fotografią opozycyjną, w którym autorka skupia się na podstawowych założeniach tego typu fotografii, a także przywołuje sylwetki reprezentantów oraz opisuje niezależne agencje fotograficzne. Ostatni rozdział został poświęcony na interpretację trzech zdjęć wybranych przez autorkę w odniesieniu do kwestii poruszanych w pracy.
An essay describes a situation of documentary photography in PRL period when a censorship was in forced and any actions executed in public area had to serve a polity's business, so largely contained propagandist elements. In the essay, an author makes a division into press photography considered as propagandist and into independent photography understood in this context as oppositional. The essay consists of six chapters. In the first one, towards introduction of documentary photography, the author evokes general issues. The next two chapters are dedicated to press photography in a central press and distributed abroad and also to a state of a press photographer and issues connected with that matter. The forth chapter is a transition between press photography and independent photography. The author dedicates a major part to describtion of Chris Niedenthal and his work, who was a press photographer and also a foreign correspondent and who photographed in other way than photographers in Polish press and due to this situation he is linked with independent documentary photography. The fifth chapter relates to independent photography, named in the essay also as oppositional photography, in which the author focuses on basic issues of this kind of photography and also recalls representatives and describes independent photography agencies. The last chapter is dedicated to an interpretation of three photos chosen by the author concerning discussed topics.
dc.abstract.en | An essay describes a situation of documentary photography in PRL period when a censorship was in forced and any actions executed in public area had to serve a polity's business, so largely contained propagandist elements. In the essay, an author makes a division into press photography considered as propagandist and into independent photography understood in this context as oppositional. The essay consists of six chapters. In the first one, towards introduction of documentary photography, the author evokes general issues. The next two chapters are dedicated to press photography in a central press and distributed abroad and also to a state of a press photographer and issues connected with that matter. The forth chapter is a transition between press photography and independent photography. The author dedicates a major part to describtion of Chris Niedenthal and his work, who was a press photographer and also a foreign correspondent and who photographed in other way than photographers in Polish press and due to this situation he is linked with independent documentary photography. The fifth chapter relates to independent photography, named in the essay also as oppositional photography, in which the author focuses on basic issues of this kind of photography and also recalls representatives and describes independent photography agencies. The last chapter is dedicated to an interpretation of three photos chosen by the author concerning discussed topics. | pl |
dc.abstract.pl | Powyższa praca opisuje sytuację fotografii reportażowej w okresie PRL, kiedy obowiązywała cenzura, a wszelkie działania realizowane w sferze publicznej musiały służyć interesom państwa, dlatego w znacznym stopniu zawierały w sobie elementy propagandowe. W powyższej pracy autorka dokonuje podziału na fotografię prasową, uważaną za propagandową, oraz fotografię niezależną rozumianą w tym kontekście jako fotografię opozycyjną. Praca została podzielona na sześć rozdziałów. W pierwszym, w celu wprowadzenia w temat fotografii reportażowej, autorka przywołuje jej ogólne założenia. Następne dwa rozdziały poświęcone są odpowiednio fotografii prasowej w prasie centralnej i dystrybuowanej za granicą oraz statusowi fotografa prasowej i związani z tym kwestiami. Rozdział czwarty stanowi przejście pomiędzy fotografią prasową a niezależną. Autorka dużą jego część poświęca na opis postaci Chrisa Niedenthala oraz jego twórczości, będącego fotografem prasowym i korespondentem zagranicznym, który jednak fotografował na innych zasadach niż fotografowie pracujący dla polskiej prasy i z tego względu często łączony jest z niezależną fotografią reportażową. Rozdział piąty dotyczy fotografii niezależnej, nazywanej w pracy również fotografią opozycyjną, w którym autorka skupia się na podstawowych założeniach tego typu fotografii, a także przywołuje sylwetki reprezentantów oraz opisuje niezależne agencje fotograficzne. Ostatni rozdział został poświęcony na interpretację trzech zdjęć wybranych przez autorkę w odniesieniu do kwestii poruszanych w pracy. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Rybicka, Elżbieta - 131741 | pl |
dc.contributor.author | Szcześniak, Kamila | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rybicka, Elżbieta - 131741 | pl |
dc.contributor.reviewer | Trzeciak, Katarzyna | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T02:37:30Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T02:37:30Z | |
dc.date.submitted | 2019-07-03 | pl |
dc.fieldofstudy | teksty kultury | pl |
dc.identifier.apd | diploma-135425-227537 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/237527 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | documentary photography, press photography, independent photography, PRL, censorship, propaganda | pl |
dc.subject.pl | fotografia reportażowa, fotografia prasowa, fotografia niezależna, PRL, cenzura, propaganda | pl |
dc.title | Fotografia reportażowa w okresie PRL na przykładzie fotografii prasowej i niezależnej | pl |
dc.title.alternative | Documentary photography in PRL on the example of press photography and independent photography | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |