Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ugrupowania Heydariyye i Ne’matiyye w Iranie epoki Safawidów i Kadżarów jako formy tożsamości zbiorowej – wybrane aspekty
Heydariyye and Ne'matiyye moieties in Safavids' and Qajars' Iran as a forms of collective identity - chosen aspects
Heydariyye, Ne'matiyye, Ne'matullahiyye, Safawidzi, Iran, Kadżarowie, Tożsamości zbiorowe
Heydariyye, Ne'matiyye, Ne'matullahiyye, Safavids, Iran, Qajars, Collective identities
Ugrupowania takie jak Heydariyye oraz komplementarna Neˁmatiyye zdecydowanie można uznać za fenomeny socjologiczne w Iranie. Wspomniane grupy nie dzieliły się na płaszczyźnie etnicznej, religijnej, klasowej czy zawodowej, a jedynie na podstawie geograficznego rozmieszczenia. Albowiem te ugrupowania były ściśle związane z dzielnicami – dana dzielnica należała albo do jednej, albo do drugiej grupy, z wyjątkiem dzielnic niemuzułmańskich. Były one endogamiczne, tzn. ślub członka danej społeczności z osobą z drugiej był niemożliwy, miały miejsce akty agresji między nimi, szczególnie podczas wrażliwych na takie działania wydarzeń, jak święta, szczególnie āšūra (co roku ginęło kilka osób podczas starć w procesji, zdarzały się przypadki, kiedy setki żołnierzy musiały rozdzielać atakujących). Co ciekawe, owe akty agresji nie podlegały plemiennym zasadom zemsty. Obie grupy konfrontowały się również podczas walk kogutów bądź niedźwiedzi, oczywiście z jednym zwierzęciem reprezentującym Heydariyyę, a drugim – Neˁmatiyyę.
Heydariyye and Ne'matiyye moieties definitely could qualify as a sociological phenomena in Iran. Those groups didn't divide according to ethnicities, religion, social class or profession, they were rather based on the geographical distribution, because those organizations were strictly connected with neighbourhoods - these belonged to former or latter moiety, apart from non-muslim quarters. They were characterised by endogamy, mutual hostility and agression, especially during special, vulnerable days, like āšūra (each year at least a few people were killed, coming up to the point that hundreds of soliders tried to split fighters apart). The interesting thing is that those acts of aggresion didn't comply with tribal principles of vengeance. Mentioned moieties confronted themselves during cockfights or bear fights, with one of animals representing Heydariyye and second - Ne'matiyye.
dc.abstract.en | Heydariyye and Ne'matiyye moieties definitely could qualify as a sociological phenomena in Iran. Those groups didn't divide according to ethnicities, religion, social class or profession, they were rather based on the geographical distribution, because those organizations were strictly connected with neighbourhoods - these belonged to former or latter moiety, apart from non-muslim quarters. They were characterised by endogamy, mutual hostility and agression, especially during special, vulnerable days, like āšūra (each year at least a few people were killed, coming up to the point that hundreds of soliders tried to split fighters apart). The interesting thing is that those acts of aggresion didn't comply with tribal principles of vengeance. Mentioned moieties confronted themselves during cockfights or bear fights, with one of animals representing Heydariyye and second - Ne'matiyye. | pl |
dc.abstract.pl | Ugrupowania takie jak Heydariyye oraz komplementarna Neˁmatiyye zdecydowanie można uznać za fenomeny socjologiczne w Iranie. Wspomniane grupy nie dzieliły się na płaszczyźnie etnicznej, religijnej, klasowej czy zawodowej, a jedynie na podstawie geograficznego rozmieszczenia. Albowiem te ugrupowania były ściśle związane z dzielnicami – dana dzielnica należała albo do jednej, albo do drugiej grupy, z wyjątkiem dzielnic niemuzułmańskich. Były one endogamiczne, tzn. ślub członka danej społeczności z osobą z drugiej był niemożliwy, miały miejsce akty agresji między nimi, szczególnie podczas wrażliwych na takie działania wydarzeń, jak święta, szczególnie āšūra (co roku ginęło kilka osób podczas starć w procesji, zdarzały się przypadki, kiedy setki żołnierzy musiały rozdzielać atakujących). Co ciekawe, owe akty agresji nie podlegały plemiennym zasadom zemsty. Obie grupy konfrontowały się również podczas walk kogutów bądź niedźwiedzi, oczywiście z jednym zwierzęciem reprezentującym Heydariyyę, a drugim – Neˁmatiyyę. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Gacek, Tomasz - 127972 | pl |
dc.contributor.author | Orlecki, Maciej | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Gacek, Tomasz - 127972 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rakowiecka-Asgari, Karolina - 143821 | pl |
dc.date.accessioned | 2022-07-08T22:25:31Z | |
dc.date.available | 2022-07-08T22:25:31Z | |
dc.date.submitted | 2022-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia orientalna - iranistyka | pl |
dc.identifier.apd | diploma-160797-261105 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295872 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Heydariyye, Ne'matiyye, Ne'matullahiyye, Safavids, Iran, Qajars, Collective identities | pl |
dc.subject.pl | Heydariyye, Ne'matiyye, Ne'matullahiyye, Safawidzi, Iran, Kadżarowie, Tożsamości zbiorowe | pl |
dc.title | Ugrupowania Heydariyye i Ne’matiyye w Iranie epoki Safawidów i Kadżarów jako formy tożsamości zbiorowej – wybrane aspekty | pl |
dc.title.alternative | Heydariyye and Ne'matiyye moieties in Safavids' and Qajars' Iran as a forms of collective identity - chosen aspects | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |