Walka Karnawału z Postem : karnawalizacja obrazu rodziny w "Śmierci i pogrzebie Mamy Grande" i "Stu latach samotności" Gabriela Garcíi Márqueza

2022
journal article
article
dc.abstract.enThis article presents a socio-critical analysis of the family image in two works by Gabriel García Márquez: the short story "Death and funeral of Mamma Grande" and the novel "One hundred years of solitude". In the literary cosmos of Macondo, the social microstructure that is the family is at the center around which a discursive image of the world is constructed. In this perspective, the strategy of carnivalization becomes particularly important, allowing for a subversive portrayal of the dominant ideological projects and axiological patterns present in Colombian realities, and more broadly speaking, Latin American ones. The creation of family portraits reveals a “carnivalesque worldview” rooted in popular laughter culture. Parody, grotesque realism, and carnival laughter are tools for criticizing dogmatic and hierarchical orders of power and official culture language.
dc.abstract.plArtykuł przedstawia socjokrytyczną analizę obrazu rodziny w dwóch utworach Gabriela Garcíi Márqueza: w opowiadaniu "Śmierć i pogrzeb Mamy Grande" i w powieści "Sto lat samotności". W literackim kosmosie Macondo społeczna mikrostruktura, jaką jest rodzina, stanowi centrum, wokół którego budowany jest dyskursywny obraz świata.Szczególne znaczenie zyskuje w tej perspektywie strategia karnawalizacji, która pozwala na subwersywne przedstawienie sieci dominujących projektów ideologicznych i schematów aksjologicznych obecnych w realiach kolumbijskich, czy szerzej rzecz ujmując – latynoamerykańskich. W kreacji rodzinnych portretów widoczne jest „karnawałowe światoodczucie”, mające swe źródło w ludowej kulturze śmiechu. Parodia, realizm groteskowy i śmiech karnawałowy są narzędziami krytyki dogmatycznego i hierarchicznego porządku elit władzy, a także języka kultury oficjalnej.
dc.affiliationWydział Filologiczny : Instytut Filologii Romańskiej
dc.contributor.authorNawrocka, Ewa - 130899
dc.date.accessioned2025-01-23T19:05:11Z
dc.date.available2025-01-23T19:05:11Z
dc.date.createdat2025-01-13T19:08:29Zen
dc.date.issued2022
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.physical231-256
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume22
dc.identifier.doi10.12797/SI.22.2022.22.11
dc.identifier.eissn2391-7636
dc.identifier.issn2082-8594
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/546115
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licenceCC-BY-NC-ND
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.ensociocriticism
dc.subject.enLatin American literature
dc.subject.enGabriel García Márquez
dc.subject.enMacondo
dc.subject.encarnivalization
dc.subject.plsocjokrytyka
dc.subject.plliteratura iberoamerykańska
dc.subject.plGabriel García Márquez
dc.subject.plMacondo
dc.subject.plkarnawalizacja
dc.subtypeArticle
dc.titleWalka Karnawału z Postem : karnawalizacja obrazu rodziny w "Śmierci i pogrzebie Mamy Grande" i "Stu latach samotności" Gabriela Garcíi Márqueza
dc.title.alternativeCarnival vs. Lent : the carnivalization of the family image in Gabriel García Márquez’s "Death and funeral of Mamma Grande" and "One hundred years of solitude"
dc.title.journalIberian Studies
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
This article presents a socio-critical analysis of the family image in two works by Gabriel García Márquez: the short story "Death and funeral of Mamma Grande" and the novel "One hundred years of solitude". In the literary cosmos of Macondo, the social microstructure that is the family is at the center around which a discursive image of the world is constructed. In this perspective, the strategy of carnivalization becomes particularly important, allowing for a subversive portrayal of the dominant ideological projects and axiological patterns present in Colombian realities, and more broadly speaking, Latin American ones. The creation of family portraits reveals a “carnivalesque worldview” rooted in popular laughter culture. Parody, grotesque realism, and carnival laughter are tools for criticizing dogmatic and hierarchical orders of power and official culture language.
dc.abstract.pl
Artykuł przedstawia socjokrytyczną analizę obrazu rodziny w dwóch utworach Gabriela Garcíi Márqueza: w opowiadaniu "Śmierć i pogrzeb Mamy Grande" i w powieści "Sto lat samotności". W literackim kosmosie Macondo społeczna mikrostruktura, jaką jest rodzina, stanowi centrum, wokół którego budowany jest dyskursywny obraz świata.Szczególne znaczenie zyskuje w tej perspektywie strategia karnawalizacji, która pozwala na subwersywne przedstawienie sieci dominujących projektów ideologicznych i schematów aksjologicznych obecnych w realiach kolumbijskich, czy szerzej rzecz ujmując – latynoamerykańskich. W kreacji rodzinnych portretów widoczne jest „karnawałowe światoodczucie”, mające swe źródło w ludowej kulturze śmiechu. Parodia, realizm groteskowy i śmiech karnawałowy są narzędziami krytyki dogmatycznego i hierarchicznego porządku elit władzy, a także języka kultury oficjalnej.
dc.affiliation
Wydział Filologiczny : Instytut Filologii Romańskiej
dc.contributor.author
Nawrocka, Ewa - 130899
dc.date.accessioned
2025-01-23T19:05:11Z
dc.date.available
2025-01-23T19:05:11Z
dc.date.createdaten
2025-01-13T19:08:29Z
dc.date.issued
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.physical
231-256
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
22
dc.identifier.doi
10.12797/SI.22.2022.22.11
dc.identifier.eissn
2391-7636
dc.identifier.issn
2082-8594
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/546115
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY-NC-ND
dc.rights.uri
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
sociocriticism
dc.subject.en
Latin American literature
dc.subject.en
Gabriel García Márquez
dc.subject.en
Macondo
dc.subject.en
carnivalization
dc.subject.pl
socjokrytyka
dc.subject.pl
literatura iberoamerykańska
dc.subject.pl
Gabriel García Márquez
dc.subject.pl
Macondo
dc.subject.pl
karnawalizacja
dc.subtype
Article
dc.title
Walka Karnawału z Postem : karnawalizacja obrazu rodziny w "Śmierci i pogrzebie Mamy Grande" i "Stu latach samotności" Gabriela Garcíi Márqueza
dc.title.alternative
Carnival vs. Lent : the carnivalization of the family image in Gabriel García Márquez’s "Death and funeral of Mamma Grande" and "One hundred years of solitude"
dc.title.journal
Iberian Studies
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
17
Views per month
Views per city
Krakow
4
Michałowice
1
Zabrze
1
Downloads
nawrocka_walka_karnawalu_z_postem_2022.pdf
32