Wieloznaczność syntaktyczna; czy refleksyjnie odbieramy obydwa znaczenia wybranych rodzajów wieloznaczności?

master
dc.abstract.enThe research problem presented in this work concerns syntactic ambiguity in Polish language, in particular, grammatical ambiguity with identical nominative and accusative and ‘subject or object’ ambiguity. The study involved 240 students of the Faculty of Management and Social Communication of the Jagiellonian University. The average age was 22 years, most of the students were women (76%). The study was conducted using the laboratorial experiment. The statistical analysis showed that students significantly more frequently perceive and remember only one meaning of grammatical ambiguity with identical nominative and accusative. They interpret people at the beginning of the sentence as its subject and people at the end as its object. Similar results were obtained for ‘subject or object’ ambiguity. Most of the students remembered only one meaning and interpreted the person in the sentence as its subject. The results of the experiment were further analyzed and interpreted as showing that in case of both types of ambiguities, the majority of the students were unaware of the ambiguity of the sentences and perceived only one meaning.pl
dc.abstract.otherBadania prowadzone w ramach tej pracy dotyczą wieloznaczności syntaktycznej w języku polskim, a dokładniej przetwarzania i zapamiętywania wieloznaczności gramatycznej z identycznością mianownika i biernika oraz wieloznaczności typu „podmiot czy dopełnienie”. W badaniu wzięło udział 240 studentów Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Średnia wieku wynosiła 22 lata, a większość badanych stanowiły kobiety (76%). Zastosowanym narzędziem badawczym był eksperyment laboratoryjny. Analiza statystyczna wykazała, iż studenci istotnie częściej dostrzegają i zapamiętują wyłącznie jedno znaczenie wieloznaczności gramatycznej z identycznością mianownika i biernika. Interpretują osoby, występujące na początku zdania, jako jego podmiot, a osoby na jego końcu, jako dopełnienie. Podobne wyniki uzyskano dla wieloznaczności typu „podmiot czy dopełnienie”. Większość studentów zapamiętała wyłącznie jedno znaczenie, interpretując osobę w zdaniu, jako jego podmiot. Dalsza analiza i interpretacja wyników eksperymentu pokazała, iż w przypadku obu rodzajów wieloznaczności, większość studentów nie była świadoma wieloznaczności zdań, odczytując wyłącznie jedno ich znaczenie.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorMaciuszek, Józef - 130159 pl
dc.contributor.authorPapież, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerMajewska, Małgorzata - 173379 pl
dc.contributor.reviewerMaciuszek, Józef - 130159 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T19:39:23Z
dc.date.available2020-07-20T19:39:23Z
dc.date.submitted2011-10-12pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-60933-65558pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174513
dc.subject.ensyntactic ambiguity, ambiguous sentences, processing ambiguous sentencespl
dc.subject.otherwieloznaczność syntaktyczna, zdania wieloznaczne, przetwarzanie zdań wieloznacznychpl
dc.titleWieloznaczność syntaktyczna; czy refleksyjnie odbieramy obydwa znaczenia wybranych rodzajów wieloznaczności?pl
dc.title.alternativeSyntactic ambiguity; do we reflectively perceive both meanings of chosen types of ambiguities?pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The research problem presented in this work concerns syntactic ambiguity in Polish language, in particular, grammatical ambiguity with identical nominative and accusative and ‘subject or object’ ambiguity. The study involved 240 students of the Faculty of Management and Social Communication of the Jagiellonian University. The average age was 22 years, most of the students were women (76%). The study was conducted using the laboratorial experiment. The statistical analysis showed that students significantly more frequently perceive and remember only one meaning of grammatical ambiguity with identical nominative and accusative. They interpret people at the beginning of the sentence as its subject and people at the end as its object. Similar results were obtained for ‘subject or object’ ambiguity. Most of the students remembered only one meaning and interpreted the person in the sentence as its subject. The results of the experiment were further analyzed and interpreted as showing that in case of both types of ambiguities, the majority of the students were unaware of the ambiguity of the sentences and perceived only one meaning.
dc.abstract.otherpl
Badania prowadzone w ramach tej pracy dotyczą wieloznaczności syntaktycznej w języku polskim, a dokładniej przetwarzania i zapamiętywania wieloznaczności gramatycznej z identycznością mianownika i biernika oraz wieloznaczności typu „podmiot czy dopełnienie”. W badaniu wzięło udział 240 studentów Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Średnia wieku wynosiła 22 lata, a większość badanych stanowiły kobiety (76%). Zastosowanym narzędziem badawczym był eksperyment laboratoryjny. Analiza statystyczna wykazała, iż studenci istotnie częściej dostrzegają i zapamiętują wyłącznie jedno znaczenie wieloznaczności gramatycznej z identycznością mianownika i biernika. Interpretują osoby, występujące na początku zdania, jako jego podmiot, a osoby na jego końcu, jako dopełnienie. Podobne wyniki uzyskano dla wieloznaczności typu „podmiot czy dopełnienie”. Większość studentów zapamiętała wyłącznie jedno znaczenie, interpretując osobę w zdaniu, jako jego podmiot. Dalsza analiza i interpretacja wyników eksperymentu pokazała, iż w przypadku obu rodzajów wieloznaczności, większość studentów nie była świadoma wieloznaczności zdań, odczytując wyłącznie jedno ich znaczenie.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Maciuszek, Józef - 130159
dc.contributor.authorpl
Papież, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Majewska, Małgorzata - 173379
dc.contributor.reviewerpl
Maciuszek, Józef - 130159
dc.date.accessioned
2020-07-20T19:39:23Z
dc.date.available
2020-07-20T19:39:23Z
dc.date.submittedpl
2011-10-12
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-60933-65558
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/174513
dc.subject.enpl
syntactic ambiguity, ambiguous sentences, processing ambiguous sentences
dc.subject.otherpl
wieloznaczność syntaktyczna, zdania wieloznaczne, przetwarzanie zdań wieloznacznych
dc.titlepl
Wieloznaczność syntaktyczna; czy refleksyjnie odbieramy obydwa znaczenia wybranych rodzajów wieloznaczności?
dc.title.alternativepl
Syntactic ambiguity; do we reflectively perceive both meanings of chosen types of ambiguities?
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
75
Views per month
Views per city
Katowice
6
Krakow
6
Lublin
5
Warsaw
4
Wroclaw
3
Sosnowiec
2
Boardman
1
Bytom
1
Dublin
1
Gmina Morawica
1

No access

No Thumbnail Available