Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Polskie komedie lat 30. jako kino klasyczne. Życiorys oraz filmowe kreacje Adolfa Dymszy
Polish comedies of the 30s. as a classical cinema. Biography and film creations of Adolf Dymsza.
ADOLF DYMSZA- KINO KLASYCZNE – KOMEDIA – KOMIZM
ADOLF DYMSZA- CLASSICAL CINEMA – COMEDY – HUMOUR
Niniejsza praca jest próbą wykazania, iż lata 30., w których powstawały polskie komedie muzyczne, można nazwać okresem kina klasycznego. Dodatkowo traktuje o osobie Adolfa Dymszy: jego życiorysie oraz kreacjach filmowych. Praca podzielona jest na pięć rozdziałów, z czego ostatni stanowi podsumowanie. W pierwszej części zdefiniowano, czym jest kino klasyczne oraz scharakteryzowano komedie muzyczne. Dodatkowo zwrócono uwagę na rolę przełomu dźwiękowego dla rozwoju tych filmów. Udowodniono, że komedie lat 30. pomimo nieskomplikowanej fabuły były dokładnie tym produktem, którego potrzebowała publiczność II Rzeczpospolitej. Następnie zwrócono uwagę na życiorys Adolfa Dymszy oraz podjęto próbę scharakteryzowania jego sztuki aktorskiej. W dalszej kolejności poddano analizie wybrane role aktora. Pracę uwieńczyło omówienie najsłynniejszych przykładów współpracy ekranowej Dymszy z Eugeniuszem Bodo oraz Vlastą Burianem.
This paper is an attempt to demonstrate Polish musical comedies from the 30s. as an era of classical cinema. Additionally, paper refers to a figure of Adolf Dymsza: his biography and film creations. This paper is divided into five chapters which the last one is the summary. The first part defines what the classical cinema is and characterizes musical comedies. In addition, attention is paid to the role of the sound breakthrough for the development of these films. It has been proven that the comedies of the 30s, despite the uncomplicated plot, were exactly the product that the audience of the II Republic needed. Then, attention is paid to the biography of Adolf Dymsza and attempts to characterize his acting. Then, the selected roles of the actor were analyzed. The work culminated in the discussion of the most famous examples of screen cooperation between Dymsza and Eugeniusz Bodo and Vlasta Burian.
dc.abstract.en | This paper is an attempt to demonstrate Polish musical comedies from the 30s. as an era of classical cinema. Additionally, paper refers to a figure of Adolf Dymsza: his biography and film creations. This paper is divided into five chapters which the last one is the summary. The first part defines what the classical cinema is and characterizes musical comedies. In addition, attention is paid to the role of the sound breakthrough for the development of these films. It has been proven that the comedies of the 30s, despite the uncomplicated plot, were exactly the product that the audience of the II Republic needed. Then, attention is paid to the biography of Adolf Dymsza and attempts to characterize his acting. Then, the selected roles of the actor were analyzed. The work culminated in the discussion of the most famous examples of screen cooperation between Dymsza and Eugeniusz Bodo and Vlasta Burian. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca jest próbą wykazania, iż lata 30., w których powstawały polskie komedie muzyczne, można nazwać okresem kina klasycznego. Dodatkowo traktuje o osobie Adolfa Dymszy: jego życiorysie oraz kreacjach filmowych. Praca podzielona jest na pięć rozdziałów, z czego ostatni stanowi podsumowanie. W pierwszej części zdefiniowano, czym jest kino klasyczne oraz scharakteryzowano komedie muzyczne. Dodatkowo zwrócono uwagę na rolę przełomu dźwiękowego dla rozwoju tych filmów. Udowodniono, że komedie lat 30. pomimo nieskomplikowanej fabuły były dokładnie tym produktem, którego potrzebowała publiczność II Rzeczpospolitej. Następnie zwrócono uwagę na życiorys Adolfa Dymszy oraz podjęto próbę scharakteryzowania jego sztuki aktorskiej. W dalszej kolejności poddano analizie wybrane role aktora. Pracę uwieńczyło omówienie najsłynniejszych przykładów współpracy ekranowej Dymszy z Eugeniuszem Bodo oraz Vlastą Burianem. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Hučková, Jadwiga - 128074 | pl |
dc.contributor.author | Krupa, Małgorzata - USOS301605 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Hučková, Jadwiga - 128074 | pl |
dc.contributor.reviewer | Smoleń, Małgorzata - 173448 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-06-28T00:22:37Z | |
dc.date.available | 2024-06-28T00:22:37Z | |
dc.date.submitted | 2024-06-22 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174443-301605 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/362216 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | ADOLF DYMSZA- CLASSICAL CINEMA – COMEDY – HUMOUR | pl |
dc.subject.pl | ADOLF DYMSZA- KINO KLASYCZNE – KOMEDIA – KOMIZM | pl |
dc.title | Polskie komedie lat 30. jako kino klasyczne. Życiorys oraz filmowe kreacje Adolfa Dymszy | pl |
dc.title.alternative | Polish comedies of the 30s. as a classical cinema. Biography and film creations of Adolf Dymsza. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |