Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Specyficzne zaburzenie językowe a dwujęzyczność : pozorne związki i realne konsekwencje
Specific language impairment (SLI) and bilingualism : false relationships and real consequences
diagnoza w dwóch językach
specyficzne zaburzenie językowe (SLI)
dwujęzyczność
znormalizowane narzędzia psychometryczne
bilingual diagnosis
specific language impairment (SLI)
bilingualism
normed psychometric tools
Dzieci dwujęzyczne rozwijają się pod względem językowym odmiennie od dzieci jednojęzycznych: mogą popełniać innego rodzaju błędy gramatyczne, niekiedy znają mniej słów. Te zjawiska bywają mylone z objawami specyficznego zaburzenia językowego (SLI). Różnorodność w kompetencjach językowych dzieci dwujęzycznych sprawia, że rozpoznanie SLI w tej grupie jest szczególnie trudne, co prowadzi do częstych błędów diagnostycznych. W rozdziale wyjaśniamy, jak można prowadzić diagnozę kompetencji językowych w wielojęzyczności i jakie praktyczne konsekwencje pociąga za sobą rozpoznanie SLI u dziecka dwujęzycznego.
Bilingual children develop their linguistic skills differently from their monolingual peers: they may make other kind of grammatical mistakes and know less words. These phenomena tend to be confused with symptoms of specific language impairment (SLI). High diversity of linguistic skills in bilinguals makes it very difficult to properly diagnose SLI in this group. In the chapter, we explain how to assess linguistic skills in multilingualism, and what are the practical consequences of diagnosis of SLI in a bilingual child.
dc.abstract.en | Bilingual children develop their linguistic skills differently from their monolingual peers: they may make other kind of grammatical mistakes and know less words. These phenomena tend to be confused with symptoms of specific language impairment (SLI). High diversity of linguistic skills in bilinguals makes it very difficult to properly diagnose SLI in this group. In the chapter, we explain how to assess linguistic skills in multilingualism, and what are the practical consequences of diagnosis of SLI in a bilingual child. | pl |
dc.abstract.pl | Dzieci dwujęzyczne rozwijają się pod względem językowym odmiennie od dzieci jednojęzycznych: mogą popełniać innego rodzaju błędy gramatyczne, niekiedy znają mniej słów. Te zjawiska bywają mylone z objawami specyficznego zaburzenia językowego (SLI). Różnorodność w kompetencjach językowych dzieci dwujęzycznych sprawia, że rozpoznanie SLI w tej grupie jest szczególnie trudne, co prowadzi do częstych błędów diagnostycznych. W rozdziale wyjaśniamy, jak można prowadzić diagnozę kompetencji językowych w wielojęzyczności i jakie praktyczne konsekwencje pociąga za sobą rozpoznanie SLI u dziecka dwujęzycznego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny : Instytut Psychologii | pl |
dc.contributor.author | Haman, Ewa | pl |
dc.contributor.author | Łuniewska, Magdalena | pl |
dc.contributor.author | Maryniak, Agnieszka | pl |
dc.contributor.author | Wodniecka-Chlipalska, Zofia - 132687 | pl |
dc.contributor.editor | Czaplewska, Ewa | pl |
dc.date.accessioned | 2018-12-03T09:45:12Z | |
dc.date.available | 2018-12-03T09:45:12Z | |
dc.date.issued | 2018 | pl |
dc.description.physical | 150-172 | pl |
dc.description.publication | 1,37 | pl |
dc.description.series | Logopedia XXI Wieku | |
dc.identifier.bookweblink | http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:4254751 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7744-146-6 | pl |
dc.identifier.project | ROD UJ / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/62330 | |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/62330 | pl |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.pubinfo | Sopot : Harmonia Universalis | pl |
dc.publisher.ministerial | Grupa Wydawnicza Harmonia (Harmonia Universalis) | pl |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | * |
dc.rights.licence | Bez licencji otwartego dostępu | |
dc.rights.uri | * | |
dc.sourceinfo | liczba autorów 19; liczba stron 344; liczba arkuszy wydawniczych 21,5; | pl |
dc.subject.en | bilingual diagnosis | pl |
dc.subject.en | specific language impairment (SLI) | pl |
dc.subject.en | bilingualism | pl |
dc.subject.en | normed psychometric tools | pl |
dc.subject.pl | diagnoza w dwóch językach | pl |
dc.subject.pl | specyficzne zaburzenie językowe (SLI) | pl |
dc.subject.pl | dwujęzyczność | pl |
dc.subject.pl | znormalizowane narzędzia psychometryczne | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Specyficzne zaburzenie językowe a dwujęzyczność : pozorne związki i realne konsekwencje | pl |
dc.title.alternative | Specific language impairment (SLI) and bilingualism : false relationships and real consequences | pl |
dc.title.container | Logopedia międzykulturowa | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |