Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
STREFA SCHENGEN A JEJ OCHRONA PRZEZ AGENCJE UNIJNE I PAŃSTWO POSIADAJĄCE GRANICE ZEWNĘTRZNE NA PRZYKŁADZIE POLSKI
The Schengen area and its protection by EU agencies and country having the external borders on the example of Poland
UE, Strefa Schengen, bezpieczeństwo, współpraca, agencja unijna, PWBiS, EUROPOL, CEPOL, FRONEX, granice zewnętrzne, Polska w UE, straż graniczna, polityka wizowa, współpraca policyjna, kryzys migracyjny
EU, Schengen area, safety, cooperation, EU Agency, Area of freedom, security and justice, EUROPOL, CEPOL, FRONEX, external borders, Poland in EU, borders guards, visa policy, police cooperation, migration crisis
Strefa Schengen postrzegana jest jako jedna z najbardziej zaawansowanych form współpracy w Europie. Wszystkie państwa członkowskie dbają o rozwijanie i umacnianie tej współpracy. Szczególnym rodzajem jest współpraca w ramach Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości. W tym kontekście państwa zobowiązane są do przestrzegania wielu regulacji prawnych związanych z polityką wizową, azylową i imigracyjną, a także w ramach współpracy policyjnej i sądowej. Wszystkie te działania mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i podejmowane są w celu ochrony strefy Schengen. Utworzenie strefy Schengen pociągnęło za sobą konieczność powołania mechanizmów służących zabezpieczeniu obszaru, po którym obywatele UE mogą się przemieszczać, bez konieczności kontroli na granicach. Specyficznymi organami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo strefy Schengen są agencje unijne. Działania podejmowane przez CEPOL, EUROPOL czy FRONTEX, mają na celu zapewnienie możliwie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Działania agencji unijnych bazują na wspólnych działaniach wszystkich państw członkowskich. Na specjalną uwagę zasługują działania państwa, które posiada granice zewnętrzne UE, np. organizacja polskiej straży granicznej. Taki typ granic jest bardzo ważnym punktem w strategii ochrony granic, a zatem i całej strefy Schengen. Stąd dostosowanie działań straży granicznej do rygorystycznych wymogów UE. Polska służba doskonale radzi sobie z zadaniami jakie stawia przed nią UE. Jednak zanim w ogóle Polska stała się członkiem strefy Schengen przeszła długi proces akcesyjny do UE, a następnie do strefy Schengen. Z faktu bycia członkiem UE wynika wiele konsekwencji dla Polski, a także dla każdego z obywateli. Z uwagi na fakt, iż bezpieczeństwo jest jednym z priorytetów UE, tak ważne jest by UE potrafiła odpowiednio reagować w obliczu trudności czy kryzysów. W przypadku kryzysu migracyjnego z przełomu 2015 i 2016 r., UE nie do końca mówiła jednym głosem. Ogromny problem migracyjny postawił dalsze istnienie strefy Schengen pod znakiem zapytania. Jednak tak bardzo zaawansowany poziom współpracy i różnych zależności pomiędzy członkami UE nie może zostać już cofnięty, a przynajmniej taki jest ogólny pogląd. Bezpieczeństwo stanowi jedną z najważniejszych kwestii w UE, dlatego każde państwo członkowskie, instytucja czy agencja powinny dbać o wszystkie kwestie z nim związane.
The Schengen area is considered as one of the most advanced forms of cooperation in Europe. All Member States should ensure the development of this cooperation. A special type of cooperation is the Area of Freedom, Security and Justice. In this context, the EU Member States are obliged to comply with many regulations related to visa policy, asylum and immigration, as well as in the police and judicial cooperation. All these measures have the aim to ensure the security and to protect the Schengen area. The creation of the Schengen area resulted in a need to establish mechanisms to protect this area, where every EU citizen can travel without border control. Specific authorities responsible for the security of the Schengen area are EU agencies. Actions taken by CEPOL, EUROPOL and FRONTEX, are designed to ensure possibly the highest level of safety. Measures taken by EU agencies are based on the unified activities of all EU members. A special consideration is also needed when it comes to a Member Stare which has the EU's external borders, as Poland has. This type of border is a very important point in border security strategy, and therefore the entire Schengen area. Despite the fact that all actions, taken by border guards, have to be compatible with EU regulations. Polish guards do well with the tasks posed by EU. But before Poland became a member of the Schengen area, it has undergone a long process of accession to the EU and the Schengen area. The fact of being a member of the EU, establish many consequences not only for Poland, but also for each of its citizen.Considering the fact that safety is a priority for the EU, it is important that the EU might react appropriately in case of difficulties or crisis. The huge problem of migration put the existence of the Schengen area into a question. Such a very advanced level of cooperation and relations between the various Member States of the EU, cannot be withdrawn, or at least that is the general view.Safety is a major issue in the EU and that is why each Member State, EU institutions or agencies should take care of all issues associated to it.
dc.abstract.en | The Schengen area is considered as one of the most advanced forms of cooperation in Europe. All Member States should ensure the development of this cooperation. A special type of cooperation is the Area of Freedom, Security and Justice. In this context, the EU Member States are obliged to comply with many regulations related to visa policy, asylum and immigration, as well as in the police and judicial cooperation. All these measures have the aim to ensure the security and to protect the Schengen area. The creation of the Schengen area resulted in a need to establish mechanisms to protect this area, where every EU citizen can travel without border control. Specific authorities responsible for the security of the Schengen area are EU agencies. Actions taken by CEPOL, EUROPOL and FRONTEX, are designed to ensure possibly the highest level of safety. Measures taken by EU agencies are based on the unified activities of all EU members. A special consideration is also needed when it comes to a Member Stare which has the EU's external borders, as Poland has. This type of border is a very important point in border security strategy, and therefore the entire Schengen area. Despite the fact that all actions, taken by border guards, have to be compatible with EU regulations. Polish guards do well with the tasks posed by EU. But before Poland became a member of the Schengen area, it has undergone a long process of accession to the EU and the Schengen area. The fact of being a member of the EU, establish many consequences not only for Poland, but also for each of its citizen.Considering the fact that safety is a priority for the EU, it is important that the EU might react appropriately in case of difficulties or crisis. The huge problem of migration put the existence of the Schengen area into a question. Such a very advanced level of cooperation and relations between the various Member States of the EU, cannot be withdrawn, or at least that is the general view.Safety is a major issue in the EU and that is why each Member State, EU institutions or agencies should take care of all issues associated to it. | pl |
dc.abstract.pl | Strefa Schengen postrzegana jest jako jedna z najbardziej zaawansowanych form współpracy w Europie. Wszystkie państwa członkowskie dbają o rozwijanie i umacnianie tej współpracy. Szczególnym rodzajem jest współpraca w ramach Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości. W tym kontekście państwa zobowiązane są do przestrzegania wielu regulacji prawnych związanych z polityką wizową, azylową i imigracyjną, a także w ramach współpracy policyjnej i sądowej. Wszystkie te działania mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i podejmowane są w celu ochrony strefy Schengen. Utworzenie strefy Schengen pociągnęło za sobą konieczność powołania mechanizmów służących zabezpieczeniu obszaru, po którym obywatele UE mogą się przemieszczać, bez konieczności kontroli na granicach. Specyficznymi organami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo strefy Schengen są agencje unijne. Działania podejmowane przez CEPOL, EUROPOL czy FRONTEX, mają na celu zapewnienie możliwie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Działania agencji unijnych bazują na wspólnych działaniach wszystkich państw członkowskich. Na specjalną uwagę zasługują działania państwa, które posiada granice zewnętrzne UE, np. organizacja polskiej straży granicznej. Taki typ granic jest bardzo ważnym punktem w strategii ochrony granic, a zatem i całej strefy Schengen. Stąd dostosowanie działań straży granicznej do rygorystycznych wymogów UE. Polska służba doskonale radzi sobie z zadaniami jakie stawia przed nią UE. Jednak zanim w ogóle Polska stała się członkiem strefy Schengen przeszła długi proces akcesyjny do UE, a następnie do strefy Schengen. Z faktu bycia członkiem UE wynika wiele konsekwencji dla Polski, a także dla każdego z obywateli. Z uwagi na fakt, iż bezpieczeństwo jest jednym z priorytetów UE, tak ważne jest by UE potrafiła odpowiednio reagować w obliczu trudności czy kryzysów. W przypadku kryzysu migracyjnego z przełomu 2015 i 2016 r., UE nie do końca mówiła jednym głosem. Ogromny problem migracyjny postawił dalsze istnienie strefy Schengen pod znakiem zapytania. Jednak tak bardzo zaawansowany poziom współpracy i różnych zależności pomiędzy członkami UE nie może zostać już cofnięty, a przynajmniej taki jest ogólny pogląd. Bezpieczeństwo stanowi jedną z najważniejszych kwestii w UE, dlatego każde państwo członkowskie, instytucja czy agencja powinny dbać o wszystkie kwestie z nim związane. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Nitszke, Agnieszka - 160145 | pl |
dc.contributor.author | Pietras, Justyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Nitszke, Agnieszka - 160145 | pl |
dc.contributor.reviewer | Czubik, Agnieszka - 200651 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T22:11:50Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T22:11:50Z | |
dc.date.submitted | 2016-09-12 | pl |
dc.fieldofstudy | integracja europejska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-105487-180357 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/211851 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | EU, Schengen area, safety, cooperation, EU Agency, Area of freedom, security and justice, EUROPOL, CEPOL, FRONEX, external borders, Poland in EU, borders guards, visa policy, police cooperation, migration crisis | pl |
dc.subject.pl | UE, Strefa Schengen, bezpieczeństwo, współpraca, agencja unijna, PWBiS, EUROPOL, CEPOL, FRONEX, granice zewnętrzne, Polska w UE, straż graniczna, polityka wizowa, współpraca policyjna, kryzys migracyjny | pl |
dc.title | STREFA SCHENGEN A JEJ OCHRONA PRZEZ AGENCJE UNIJNE I PAŃSTWO POSIADAJĄCE GRANICE ZEWNĘTRZNE NA PRZYKŁADZIE POLSKI | pl |
dc.title.alternative | The Schengen area and its protection by EU agencies and country having the external borders on the example of Poland | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |