Nadużywanie pozycji dominującej w prawie konkurencji

master
dc.abstract.enThe main objective of this master’s thesis is a comprehensive presentation of issue of abuse of a dominant position in competition law. The prohibition of this practice is regulated in article 9 of the Law on competition and consumers protection, so its application requires detailed analysis. Because the polish regulation is modeled on article 102 of TFEU, it is necessary to expand it on European Union’s jurisprudence and competition policy as well.The first chapter contains brief introduction to competition law in the economic context. The next chapter provides an analysis of terms as: entrepreneur, relevant market and dominant position. The third chapter contains in-depth presentation of the practices of dominant position abuse. Content of the last one concerns an issue of civil and administrative sanctions.pl
dc.abstract.plGłównym celem niniejszej pracy jest kompleksowe przedstawienie zagadnienia nadużywania pozycji dominującej w prawie konkurencji. Zakaz stosowania tej praktyki został unormowany w art. 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i to jego stosowanie wymaga w tym kontekście szczegółowej analizy. Ze względu na wzorowanie polskiej regulacji na art. 102 TFUE, konieczne jest jej rozszerzenie także na orzecznictwo i politykę konkurencji Unii Europejskiej. Rozdział pierwszy zawiera zwięzłe wprowadzenie do prawa konkurencji w kontekście ekonomicznym. W kolejnym poddane szczegółowej analizie zostają pojęcia: przedsiębiorcy, rynku właściwego i pozycji dominującej, niezbędne do zrozumienia, czym jest nadużywanie pozycji dominującej. Rozdział trzeci w pogłębiony sposób prezentuje praktyki stanowiące przejaw nadużywania pozycji dominującej. Treść ostatniego rozdziału dotyczy przewidzianych w polskim prawie sankcji cywilnych i administracyjnych z tytułu omawianego nadużycia.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNowińska, Ewa - 131070 pl
dc.contributor.authorSochoń, Piotrpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerNowińska, Ewa - 131070 pl
dc.contributor.reviewerWasilewski, Piotr - 132546 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T17:36:17Z
dc.date.available2020-07-26T17:36:17Z
dc.date.submitted2015-09-29pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-100469-111514pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/207569
dc.languagepolpl
dc.subject.encompetition law, abuse of a dominant positionpl
dc.subject.plprawo konkurencji, nadużywanie pozycji dominującejpl
dc.titleNadużywanie pozycji dominującej w prawie konkurencjipl
dc.title.alternativeAbuse of a dominant position in competition lawpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main objective of this master’s thesis is a comprehensive presentation of issue of abuse of a dominant position in competition law. The prohibition of this practice is regulated in article 9 of the Law on competition and consumers protection, so its application requires detailed analysis. Because the polish regulation is modeled on article 102 of TFEU, it is necessary to expand it on European Union’s jurisprudence and competition policy as well.The first chapter contains brief introduction to competition law in the economic context. The next chapter provides an analysis of terms as: entrepreneur, relevant market and dominant position. The third chapter contains in-depth presentation of the practices of dominant position abuse. Content of the last one concerns an issue of civil and administrative sanctions.
dc.abstract.plpl
Głównym celem niniejszej pracy jest kompleksowe przedstawienie zagadnienia nadużywania pozycji dominującej w prawie konkurencji. Zakaz stosowania tej praktyki został unormowany w art. 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów i to jego stosowanie wymaga w tym kontekście szczegółowej analizy. Ze względu na wzorowanie polskiej regulacji na art. 102 TFUE, konieczne jest jej rozszerzenie także na orzecznictwo i politykę konkurencji Unii Europejskiej. Rozdział pierwszy zawiera zwięzłe wprowadzenie do prawa konkurencji w kontekście ekonomicznym. W kolejnym poddane szczegółowej analizie zostają pojęcia: przedsiębiorcy, rynku właściwego i pozycji dominującej, niezbędne do zrozumienia, czym jest nadużywanie pozycji dominującej. Rozdział trzeci w pogłębiony sposób prezentuje praktyki stanowiące przejaw nadużywania pozycji dominującej. Treść ostatniego rozdziału dotyczy przewidzianych w polskim prawie sankcji cywilnych i administracyjnych z tytułu omawianego nadużycia.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Nowińska, Ewa - 131070
dc.contributor.authorpl
Sochoń, Piotr
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Nowińska, Ewa - 131070
dc.contributor.reviewerpl
Wasilewski, Piotr - 132546
dc.date.accessioned
2020-07-26T17:36:17Z
dc.date.available
2020-07-26T17:36:17Z
dc.date.submittedpl
2015-09-29
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-100469-111514
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/207569
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
competition law, abuse of a dominant position
dc.subject.plpl
prawo konkurencji, nadużywanie pozycji dominującej
dc.titlepl
Nadużywanie pozycji dominującej w prawie konkurencji
dc.title.alternativepl
Abuse of a dominant position in competition law
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available