Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Rozwój kompetencji zawodowych studentów pielęgniarstwa
Development of professional competences of nursing students
kompetencje zawodowe, rozwój kompetencji, studenci pielęgniarstwa, poczucie własnej skuteczności
professional competences, competence development, nursing students, self-efficacy
Wstęp. Kompetencje zawodowe pielęgniarek są podstawą do zapewnienia pacjentom bezpiecznej opieki zgodnej z aktualną wiedzą medyczną. Kluczowym elementem w rozwoju kompetencji pielęgniarek jest odpowiednio zaplanowany i realizowany proces kształcenia studentów studiów pielęgniarskich, którego celem jest przygotowanie do samodzielnego wykonywania zawodu. Biorąc pod uwagę pracę pielęgniarki w złożonym i dynamicznie zmieniającym się środowisku, niezbędna jest nieustanna ocena rozwoju kompetencji studentów oraz poznanie czynników je determinujących.Cel pracy. Celem pracy była ocena rozwoju kompetencji zawodowych studentów pielęgniarstwa.Materiał i metody. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wykorzystując do zebrania danych narzędzia standaryzowane tj.: Skala Rozwoju Kompetencji Pielęgniarskich (ACS), Uogólniona Skala Własnej Skuteczności (GSES) oraz autorski kwestionariusz. Badaniem objęto 200 studentów studiujących na kierunku pielęgniarstwo, studia pierwszego i drugiego stopnia w Uniwersytetach, Akademiach oraz Wyższych Szkołach Zawodowych na terenie kraju. Analizę statystyczną wykonano przy użyciu programu Statistica 13, wykorzystując testy: W Shapiro-Wilka, t-Studenta, jednoczynnikową analizę wariancji ANOVA, analizę korelacji Pearsona, U Manna-Whitney’a. Za poziom istotności statycznej przyjęto α=0,05.Wyniki. Osoby badane uzyskały wyższe średnie wyniki w podskali nauka i umiejętności (2,45 pkt), natomiast niższe w podskalach: wsparcie (2,24 pkt) oraz potrzeba przynależności (2,21 pkt). Wyniki skali w odniesieniu do norm wykazały średni poziom rozwoju kompetencji w zakresie wsparcia (13,45 pkt), potrzeby przynależności (37,57 pkt) jak i nauki i umiejętności (31,80 pkt). Wykazano korelację pomiędzy wysokim poziomem własnej skuteczności a wyższym poziomem rozwoju kompetencji pielęgniarskich w podskali wsparcie (2,36 pkt.; p=0,0008) oraz nauka i umiejętności (2,57 pkt.; p=0,0064). Badania wykazały także, że istnieją istotne statystycznie różnice w rozwoju kompetencji pielęgniarskich w zakresie nauki i umiejętności w przypadku osób, które wybierając pielęgniarstwo za kierunek studiów, kierowali się chęcią pomagania innym (2,61 pkt.; p=0,0050) oraz możliwością dobrych zarobków (2,74 pkt.; p=0,0229).Wnioski. Kompetencje badanych studentów są na poziomie średnim. Rozwój kompetencji zawodowych jest związany z motywami wyboru kierunku studiów oraz poczuciem własnej skuteczności badanych. Zarówno nauczanie zdalne jak i zmienne socjodemograficzne nie są istotne w rozwoju kompetencji zawodowych badanych.
Introduction. Professional competences of nurses are the basis for providing patients a safe care in accordance with current medical knowledge. A key element in the development of nurses competences is a properly planned and implemented process of educating students of nursing studies, the purpose of which is to prepare them for independent practice of the profession. Taking into account the work of a nurse in a complex and dynamically changing environment, it is necessary to constantly assess the development of students competences and learn about the factors determining them.Aim of the study. The aim of the study was to assess the development of nursing competencies in students of nursing studies.Material and methods. The study used the diagnostic survey method, using standardized tools to collect data, i.e. the Nursing Competence Development Scale (ACS), the Generalized SelfEfficacy Scale (GSES) and a proprietary questionnaire. The study covered 200 students studying nursing at first and second degree studies at Universities, Academies and Higher Vocational Schools in the country. Statistical analysis was performed using the Statistica 13 program, using the following tests: W Shapiro-Wilk, t-Student, one-way analysis of variance ANOVA, Pearson's correlation analysis, U Mann-Whitney. The level of static significance was assumed to be α=0.05.Results. The respondents obtained higher average results in the subscale of learning and skills (2.45 points), and lower in the subscales: support (2.24 points) and the need to belong (2.21 points). The results of the scale in relation to standards showed an average level of development of competences in the field of support (13.45 points), the need for belonging (37.57 points) as well as learning and skills (31.80 points). A correlation was found between a high level of self-efficacy and a higher level of nursing competence development in the support subscale (2.36 points; p=0.0008) and learning and skills (2.57 points; p=0.0064). The research also showed that there are statistically significant differences in the development of nursing competences in the field of science and skills in the case of people, who choosing nursing as their field of study, were guided by the willingness to help others (2.61 points; p=0.0050) and the possibility of good earnings (2.74 points; p=0.0229).Conclusions. The competences of the surveyed students are at an average level. The development of professional competences is related to the motives for choosing the field of study and the self-efficacy of the respondents. Both distance learning and sociodemographic variables are not significant in the development of professional competences of the respondents.
dc.abstract.en | Introduction. Professional competences of nurses are the basis for providing patients a safe care in accordance with current medical knowledge. A key element in the development of nurses competences is a properly planned and implemented process of educating students of nursing studies, the purpose of which is to prepare them for independent practice of the profession. Taking into account the work of a nurse in a complex and dynamically changing environment, it is necessary to constantly assess the development of students competences and learn about the factors determining them.Aim of the study. The aim of the study was to assess the development of nursing competencies in students of nursing studies.Material and methods. The study used the diagnostic survey method, using standardized tools to collect data, i.e. the Nursing Competence Development Scale (ACS), the Generalized SelfEfficacy Scale (GSES) and a proprietary questionnaire. The study covered 200 students studying nursing at first and second degree studies at Universities, Academies and Higher Vocational Schools in the country. Statistical analysis was performed using the Statistica 13 program, using the following tests: W Shapiro-Wilk, t-Student, one-way analysis of variance ANOVA, Pearson's correlation analysis, U Mann-Whitney. The level of static significance was assumed to be α=0.05.Results. The respondents obtained higher average results in the subscale of learning and skills (2.45 points), and lower in the subscales: support (2.24 points) and the need to belong (2.21 points). The results of the scale in relation to standards showed an average level of development of competences in the field of support (13.45 points), the need for belonging (37.57 points) as well as learning and skills (31.80 points). A correlation was found between a high level of self-efficacy and a higher level of nursing competence development in the support subscale (2.36 points; p=0.0008) and learning and skills (2.57 points; p=0.0064). The research also showed that there are statistically significant differences in the development of nursing competences in the field of science and skills in the case of people, who choosing nursing as their field of study, were guided by the willingness to help others (2.61 points; p=0.0050) and the possibility of good earnings (2.74 points; p=0.0229).Conclusions. The competences of the surveyed students are at an average level. The development of professional competences is related to the motives for choosing the field of study and the self-efficacy of the respondents. Both distance learning and sociodemographic variables are not significant in the development of professional competences of the respondents. | pl |
dc.abstract.pl | Wstęp. Kompetencje zawodowe pielęgniarek są podstawą do zapewnienia pacjentom bezpiecznej opieki zgodnej z aktualną wiedzą medyczną. Kluczowym elementem w rozwoju kompetencji pielęgniarek jest odpowiednio zaplanowany i realizowany proces kształcenia studentów studiów pielęgniarskich, którego celem jest przygotowanie do samodzielnego wykonywania zawodu. Biorąc pod uwagę pracę pielęgniarki w złożonym i dynamicznie zmieniającym się środowisku, niezbędna jest nieustanna ocena rozwoju kompetencji studentów oraz poznanie czynników je determinujących.Cel pracy. Celem pracy była ocena rozwoju kompetencji zawodowych studentów pielęgniarstwa.Materiał i metody. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wykorzystując do zebrania danych narzędzia standaryzowane tj.: Skala Rozwoju Kompetencji Pielęgniarskich (ACS), Uogólniona Skala Własnej Skuteczności (GSES) oraz autorski kwestionariusz. Badaniem objęto 200 studentów studiujących na kierunku pielęgniarstwo, studia pierwszego i drugiego stopnia w Uniwersytetach, Akademiach oraz Wyższych Szkołach Zawodowych na terenie kraju. Analizę statystyczną wykonano przy użyciu programu Statistica 13, wykorzystując testy: W Shapiro-Wilka, t-Studenta, jednoczynnikową analizę wariancji ANOVA, analizę korelacji Pearsona, U Manna-Whitney’a. Za poziom istotności statycznej przyjęto α=0,05.Wyniki. Osoby badane uzyskały wyższe średnie wyniki w podskali nauka i umiejętności (2,45 pkt), natomiast niższe w podskalach: wsparcie (2,24 pkt) oraz potrzeba przynależności (2,21 pkt). Wyniki skali w odniesieniu do norm wykazały średni poziom rozwoju kompetencji w zakresie wsparcia (13,45 pkt), potrzeby przynależności (37,57 pkt) jak i nauki i umiejętności (31,80 pkt). Wykazano korelację pomiędzy wysokim poziomem własnej skuteczności a wyższym poziomem rozwoju kompetencji pielęgniarskich w podskali wsparcie (2,36 pkt.; p=0,0008) oraz nauka i umiejętności (2,57 pkt.; p=0,0064). Badania wykazały także, że istnieją istotne statystycznie różnice w rozwoju kompetencji pielęgniarskich w zakresie nauki i umiejętności w przypadku osób, które wybierając pielęgniarstwo za kierunek studiów, kierowali się chęcią pomagania innym (2,61 pkt.; p=0,0050) oraz możliwością dobrych zarobków (2,74 pkt.; p=0,0229).Wnioski. Kompetencje badanych studentów są na poziomie średnim. Rozwój kompetencji zawodowych jest związany z motywami wyboru kierunku studiów oraz poczuciem własnej skuteczności badanych. Zarówno nauczanie zdalne jak i zmienne socjodemograficzne nie są istotne w rozwoju kompetencji zawodowych badanych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Kózka, Maria - 200551 | pl |
dc.contributor.author | Sajdak, Beata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Kózka, Maria - 200551 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bodys-Cupak, Iwona - 128804 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-07-13T22:07:29Z | |
dc.date.available | 2023-07-13T22:07:29Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | pielęgniarstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-167381-261469 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/316293 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | professional competences, competence development, nursing students, self-efficacy | pl |
dc.subject.pl | kompetencje zawodowe, rozwój kompetencji, studenci pielęgniarstwa, poczucie własnej skuteczności | pl |
dc.title | Rozwój kompetencji zawodowych studentów pielęgniarstwa | pl |
dc.title.alternative | Development of professional competences of nursing students | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |