Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Ekobiznes jako model adaptacji przedsiębiorstwa
Ecobusiness as an adaptation model of enterprise
Słowa kluczowe: adaptacja – ekobiznes – ekologia – przedsiębiorstwo – środowisko naturalne
Keywords: ecobusiness – ecology – economy – entrepreneurship – environment
Dziś idee zielonej gospodarki czy zielonego przedsiębiorstwa coraz częściej wkomponowują się w wymogi gospodarki rynkowej. Idea zrównoważonego i trwałego rozwoju (sustainable development) opiera się na trwałym współistnieniu trzech elementów: gospodarki, społeczeństwa i środowiska. Jednak ekobiznes nie jest działalnością charytatywną lub społeczną. Jest to raczej odzwierciedlenie polityki i strategii ciągłego rozwoju gospodarczego i społecznego bez szkody dla środowiska i zasobów naturalnych, ale zorientowanej na maksymalizację zysku i poprawę wizerunku firmy.Taka firma rozsądnie wykorzystuje zasoby naturalne oraz buduje swoje relacje z konsumentami opierając się na modelu zrównoważonego rozwoju. Ponieważ społeczeństwo jest coraz bardziej świadome wpływu ludzi i cywilizacji na otaczające ich środowisko. Wiele osób z tego powodu będzie odrzucało produkty firmy, która nie troszczy się o naturę – nawet jeśli będą one trochę tańsze od tych z ekologicznych firm. Co ważne – nie działa to w drugą stronę, a zatem przedsiębiorcy raczej nie muszą się obawiać, że stracą klientów tylko przez to, że ich firma zaczęła bardziej dbać o środowisko naturalne. Z biznesowego punktu widzenia zatem zdecydowanie warto być eko. Celem pracy jest udowodnienie, że zmiana potrzeb konsumenckich jest przesłanką proekologicznego zachowania firmy oraz przeciwstawienie dwóch różnych modeli biznesu współczesnego przedsiębiorstwa. Pierwsze - to takie które uznaje odpowiedzialność ekologiczną za jeden z priorytetów działania na rynku, a drugi - bardziej zorientowany na obniżeniu kosztu jednostkowego w produkcji masowej wykorzystując dla tego wszystkie możliwe sposoby, nawet jeżeli prowadzi to do degradacji środowiska naturalnego.
Today, the ideas of a green economy or a green enterprise are increasingly blending in with the requirements of a market economy. The idea of sustainable development is based on the permanent coexistence of three elements: economy, society and the environment. However, eco-business is not a charity or social activity. Rather, it reflects policies and strategies for continuous economic and social development without harming the environment and natural resources, but oriented towards maximizing profit and improving the company's image.Such a company wisely uses natural resources and builds its relationships with consumers based on a sustainable development model. Because society is increasingly aware of the influence of people and civilization on the surrounding environment. For this reason, many people will reject products from a company that does not care about nature - even if they will be a little cheaper than those from ecological companies. Importantly - it doesn't work the other way around, so entrepreneurs are unlikely to be afraid of losing customers just because their company has begun to care more for the environment. From a business point of view it is definitely worth being eco. The purpose of the work is to prove that a change in consumer needs is a premise for pro-ecological behavior of the company and to contrast two different business models of a modern enterprise. The first - is one that recognizes ecological responsibility as one of the priorities for market activity, and the second - more focused on reducing the unit cost in mass production by using all possible methods, even if it leads to environmental degradation.
dc.abstract.en | Today, the ideas of a green economy or a green enterprise are increasingly blending in with the requirements of a market economy. The idea of sustainable development is based on the permanent coexistence of three elements: economy, society and the environment. However, eco-business is not a charity or social activity. Rather, it reflects policies and strategies for continuous economic and social development without harming the environment and natural resources, but oriented towards maximizing profit and improving the company's image.Such a company wisely uses natural resources and builds its relationships with consumers based on a sustainable development model. Because society is increasingly aware of the influence of people and civilization on the surrounding environment. For this reason, many people will reject products from a company that does not care about nature - even if they will be a little cheaper than those from ecological companies. Importantly - it doesn't work the other way around, so entrepreneurs are unlikely to be afraid of losing customers just because their company has begun to care more for the environment. From a business point of view it is definitely worth being eco. The purpose of the work is to prove that a change in consumer needs is a premise for pro-ecological behavior of the company and to contrast two different business models of a modern enterprise. The first - is one that recognizes ecological responsibility as one of the priorities for market activity, and the second - more focused on reducing the unit cost in mass production by using all possible methods, even if it leads to environmental degradation. | pl |
dc.abstract.pl | Dziś idee zielonej gospodarki czy zielonego przedsiębiorstwa coraz częściej wkomponowują się w wymogi gospodarki rynkowej. Idea zrównoważonego i trwałego rozwoju (sustainable development) opiera się na trwałym współistnieniu trzech elementów: gospodarki, społeczeństwa i środowiska. Jednak ekobiznes nie jest działalnością charytatywną lub społeczną. Jest to raczej odzwierciedlenie polityki i strategii ciągłego rozwoju gospodarczego i społecznego bez szkody dla środowiska i zasobów naturalnych, ale zorientowanej na maksymalizację zysku i poprawę wizerunku firmy.Taka firma rozsądnie wykorzystuje zasoby naturalne oraz buduje swoje relacje z konsumentami opierając się na modelu zrównoważonego rozwoju. Ponieważ społeczeństwo jest coraz bardziej świadome wpływu ludzi i cywilizacji na otaczające ich środowisko. Wiele osób z tego powodu będzie odrzucało produkty firmy, która nie troszczy się o naturę – nawet jeśli będą one trochę tańsze od tych z ekologicznych firm. Co ważne – nie działa to w drugą stronę, a zatem przedsiębiorcy raczej nie muszą się obawiać, że stracą klientów tylko przez to, że ich firma zaczęła bardziej dbać o środowisko naturalne. Z biznesowego punktu widzenia zatem zdecydowanie warto być eko. Celem pracy jest udowodnienie, że zmiana potrzeb konsumenckich jest przesłanką proekologicznego zachowania firmy oraz przeciwstawienie dwóch różnych modeli biznesu współczesnego przedsiębiorstwa. Pierwsze - to takie które uznaje odpowiedzialność ekologiczną za jeden z priorytetów działania na rynku, a drugi - bardziej zorientowany na obniżeniu kosztu jednostkowego w produkcji masowej wykorzystując dla tego wszystkie możliwe sposoby, nawet jeżeli prowadzi to do degradacji środowiska naturalnego. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wyciślak, Sławomir - 132795 | pl |
dc.contributor.author | Sherstnova, Polina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wyciślak, Sławomir - 132795 | pl |
dc.contributor.reviewer | Budzanowska-Drzewiecka, Małgorzata - 174223 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T23:37:58Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T23:37:58Z | |
dc.date.submitted | 2019-09-24 | pl |
dc.fieldofstudy | ekonomia | pl |
dc.fieldofstudy | finanse, bankowość, ubezpieczenia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-132305-236635 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/234785 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Keywords: ecobusiness – ecology – economy – entrepreneurship – environment | pl |
dc.subject.pl | Słowa kluczowe: adaptacja – ekobiznes – ekologia – przedsiębiorstwo – środowisko naturalne | pl |
dc.title | Ekobiznes jako model adaptacji przedsiębiorstwa | pl |
dc.title.alternative | Ecobusiness as an adaptation model of enterprise | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |