Powstanie i kryzys świata Robotnika. Myśl Ernsta Jüngera do 1945 roku.

master
dc.abstract.enPhilosophy of Ernst Jünger - German writer and thinker - was focused on higher and placed beyond human perception reality since '20 of the XX century. In his opinion that higher reality manifested itself in our world through lots of symbols scattered in our reality.Until 1945 Jünger constructed whole theory, from his feelings and personal experiences from The Great War combined with German nationalism and right-wing intellectual current known as Conservative Revolution. In my thesis I focus on that early period of Jünger'a work, because it is crucial for him and for further development of his thought.His theory, known as "Gestalt", which could be roughly translated as "The Form of the Being" was based on German idealism, romanticism, Nietzschean "Will to Power" idea and it brought to mind some threads from heglism. This greater form from the above, quasi-metaphysical Gestalt manifested itself in humans by imprinting itself into them, changing the whole world, form society through economy to interpersonal relations. Gestalt of The Worker are connected very closely to rapid modernisation, technical progress, radical changes in society, rise of huge industrial complexes, expansion of the mass-media. Technology - both civilian and military - enters every single aspect of human life. The Worker is a soldier-like unit who overcomes overwhelming technology and use it in the name of eternal heroic and masculine principles, currently undermined by anti-Gestalt of capitalist bourgeois, which have to perished. Work of The Worker never stops, because he is connected to technology even in his free time. Even in his sleep.During the Nazi regime and the World War Two Jünger went on so called "inner emigration". He distanced himself from his former ideas, but not by rejection - he simply moved forward, as was his custom. He realized that amoral and authoritarian state of military technicians and civilian engineers leads to massive genocide and reduction every single person to material, to resource. Since 1933 he adopted more conservative point of view; he tried to survive as a individual in totalitarian world he predicted. During World War Two he even tried to return to conservative, humanist and Christian values, in opposition to his former Nietzschean "beyond good and evil" stance. Moreover, he realized that overcoming the technology by The Worker will fail and end in human enslavement by forces of technology which humanity cannot handle.Even after the war, remained as a melancholic elitist, deeply disappointed in liberal democracy; he followed his own path with no regard for others.Jünger's ideas are very interesting and important voices in discussion about mass society, role of individual under totalitarian regime and about preserving identity in world of global economy.pl
dc.abstract.plFilozofia niemieckiego pisarza i myśliciela Ernsta Jüngera od lat 20. XX wieku koncentrowała się wokół wyższej, nie do końca poznawalnej przez człowieka, ukrytej rzeczywistości. Rzeczywistość ta manifestowała się jego zdaniem w naszym świecie przez rozsiane wszędzie symbole. W pracy magisterskiej koncentruję się na wczesnym okresie jego twórczości, sięgającym do 1945 roku. W czasie tego okresu Jünger przekuł swoje młodzieńcze fascynacje i szok po doświadczeniach wyniesionych z frontów I wojny światowej w teorię formy bytu (org. Gestalt), czyli większej całości manifestującej się w świecie poprzez własne odbicie w ludziach należących do konkretnego podporządkowanego jej typu. W teorii tej wyraźnie widać mieszające się wpływy z filozofii Fryderyka Nietzschego, niemieckiego idealizmu i wątków przywodzących na myśl heglizm. Prześledziłem rozwój myśli Jüngera, które doprowadziły go do teorii formy bytu i najważniejszego z jego wczesnych dzieł - traktatu filozoficznego „Robotnik”. Forma bytu Robotnika przejawiała się w niezwykle szybko dokonywujących się procesach modernizacyjnych, totalizacji i umasowieniu ludzkiego życia. Każdy, kto operuje nowoczesną technologią, kto podporządkowuje ją sobie, miał być zdaniem Jüngera reprezentantem typu Robotnika.Fascynacja nowoczesnością szła u autora w parze z jednoczesną wiarą w ponadczasowe wartości, heroiczne i męskie, manifestujące się na przestrzeni wieków rozmaicie. W świecie triumfujących demokracji liberalnej i kapitalizmu gwałtowna modernizacja przy zachowaniu autorytarnego ustroju zapewniłaby przetrwanie tym odwiecznym wartościom i przyczyniłaby się do zniesienia zarówno demokracji, jak i kapitalizmu.Świat Robotnika to świat sprzeczności - z technologii korzysta hierarchiczne, zorganizowane na wzór wojskowy społeczeństwo, w którym rozmył się podział na żołnierza i robotnika oraz na cywila i robotnika. Forma bytu Robotnika miała ogarnąć cały świat, znieść także podziały na narody, co było sporą ewolucją nacjonalisty Jüngera w kierunku uniwersalistycznym.Dojście nazistów do władzy i zbrodnie III Rzeszy uświadomiły autora, że amoralny technik nie powinien sprawować władzy, gdyż zastąpione technologią ginie ludzkie człowieczeństwo, nawet jednostka ludzka zostaje ostatecznie zredukowana do roli surowca. Jünger od 1933 roku przechodził stopniowo na pozycje konserwatywne, starając się zachować resztki świata, którego zmierzch i upadek wieścił jeszcze kilka lat wcześniej z radością. Świat Robotnika wywołał kryzys i sam się w nim znalazł.Poglądy Jüngera są ważnym punktem widzenia w dyskusji o społeczeństwie masowym, o roli jednostki wobec totalitarnego państwa, o zachowaniu własnej tożsamości w ujednolicającym się świecie. Jego punkt widzenia jest tym ważniejszy, że autor sam przeszedł drogę od apologety państwa totalnego do obrońcy osoby ludzkiej przed totalitarną władzą, zachowując przy tym melancholijny elitaryzm i krocząc własną drogą, bez oglądania się na opinie innych.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSzlachta, Bogdan - 132239 pl
dc.contributor.authorMrozicki, Karolpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerPietrzyk-Reeves, Dorota - 131391 pl
dc.contributor.reviewerSzlachta, Bogdan - 132239 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T02:00:33Z
dc.date.available2020-07-25T02:00:33Z
dc.date.submitted2014-07-09pl
dc.fieldofstudyinstytucje i zarządzanie politykąpl
dc.identifier.apddiploma-88300-96915pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196814
dc.languagepolpl
dc.subject.enJünger, The Worker, Weimar, reactionary modernism, Gestalt,pl
dc.subject.plJünger, Robotnik, Weimar, reakcyjny modernizm, Gestalt,pl
dc.titlePowstanie i kryzys świata Robotnika. Myśl Ernsta Jüngera do 1945 roku.pl
dc.title.alternativeThe World of The Worker - from the begining to its crisis. Ernst Jünger's thought until 1945.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Philosophy of Ernst Jünger - German writer and thinker - was focused on higher and placed beyond human perception reality since '20 of the XX century. In his opinion that higher reality manifested itself in our world through lots of symbols scattered in our reality.Until 1945 Jünger constructed whole theory, from his feelings and personal experiences from The Great War combined with German nationalism and right-wing intellectual current known as Conservative Revolution. In my thesis I focus on that early period of Jünger'a work, because it is crucial for him and for further development of his thought.His theory, known as "Gestalt", which could be roughly translated as "The Form of the Being" was based on German idealism, romanticism, Nietzschean "Will to Power" idea and it brought to mind some threads from heglism. This greater form from the above, quasi-metaphysical Gestalt manifested itself in humans by imprinting itself into them, changing the whole world, form society through economy to interpersonal relations. Gestalt of The Worker are connected very closely to rapid modernisation, technical progress, radical changes in society, rise of huge industrial complexes, expansion of the mass-media. Technology - both civilian and military - enters every single aspect of human life. The Worker is a soldier-like unit who overcomes overwhelming technology and use it in the name of eternal heroic and masculine principles, currently undermined by anti-Gestalt of capitalist bourgeois, which have to perished. Work of The Worker never stops, because he is connected to technology even in his free time. Even in his sleep.During the Nazi regime and the World War Two Jünger went on so called "inner emigration". He distanced himself from his former ideas, but not by rejection - he simply moved forward, as was his custom. He realized that amoral and authoritarian state of military technicians and civilian engineers leads to massive genocide and reduction every single person to material, to resource. Since 1933 he adopted more conservative point of view; he tried to survive as a individual in totalitarian world he predicted. During World War Two he even tried to return to conservative, humanist and Christian values, in opposition to his former Nietzschean "beyond good and evil" stance. Moreover, he realized that overcoming the technology by The Worker will fail and end in human enslavement by forces of technology which humanity cannot handle.Even after the war, remained as a melancholic elitist, deeply disappointed in liberal democracy; he followed his own path with no regard for others.Jünger's ideas are very interesting and important voices in discussion about mass society, role of individual under totalitarian regime and about preserving identity in world of global economy.
dc.abstract.plpl
Filozofia niemieckiego pisarza i myśliciela Ernsta Jüngera od lat 20. XX wieku koncentrowała się wokół wyższej, nie do końca poznawalnej przez człowieka, ukrytej rzeczywistości. Rzeczywistość ta manifestowała się jego zdaniem w naszym świecie przez rozsiane wszędzie symbole. W pracy magisterskiej koncentruję się na wczesnym okresie jego twórczości, sięgającym do 1945 roku. W czasie tego okresu Jünger przekuł swoje młodzieńcze fascynacje i szok po doświadczeniach wyniesionych z frontów I wojny światowej w teorię formy bytu (org. Gestalt), czyli większej całości manifestującej się w świecie poprzez własne odbicie w ludziach należących do konkretnego podporządkowanego jej typu. W teorii tej wyraźnie widać mieszające się wpływy z filozofii Fryderyka Nietzschego, niemieckiego idealizmu i wątków przywodzących na myśl heglizm. Prześledziłem rozwój myśli Jüngera, które doprowadziły go do teorii formy bytu i najważniejszego z jego wczesnych dzieł - traktatu filozoficznego „Robotnik”. Forma bytu Robotnika przejawiała się w niezwykle szybko dokonywujących się procesach modernizacyjnych, totalizacji i umasowieniu ludzkiego życia. Każdy, kto operuje nowoczesną technologią, kto podporządkowuje ją sobie, miał być zdaniem Jüngera reprezentantem typu Robotnika.Fascynacja nowoczesnością szła u autora w parze z jednoczesną wiarą w ponadczasowe wartości, heroiczne i męskie, manifestujące się na przestrzeni wieków rozmaicie. W świecie triumfujących demokracji liberalnej i kapitalizmu gwałtowna modernizacja przy zachowaniu autorytarnego ustroju zapewniłaby przetrwanie tym odwiecznym wartościom i przyczyniłaby się do zniesienia zarówno demokracji, jak i kapitalizmu.Świat Robotnika to świat sprzeczności - z technologii korzysta hierarchiczne, zorganizowane na wzór wojskowy społeczeństwo, w którym rozmył się podział na żołnierza i robotnika oraz na cywila i robotnika. Forma bytu Robotnika miała ogarnąć cały świat, znieść także podziały na narody, co było sporą ewolucją nacjonalisty Jüngera w kierunku uniwersalistycznym.Dojście nazistów do władzy i zbrodnie III Rzeszy uświadomiły autora, że amoralny technik nie powinien sprawować władzy, gdyż zastąpione technologią ginie ludzkie człowieczeństwo, nawet jednostka ludzka zostaje ostatecznie zredukowana do roli surowca. Jünger od 1933 roku przechodził stopniowo na pozycje konserwatywne, starając się zachować resztki świata, którego zmierzch i upadek wieścił jeszcze kilka lat wcześniej z radością. Świat Robotnika wywołał kryzys i sam się w nim znalazł.Poglądy Jüngera są ważnym punktem widzenia w dyskusji o społeczeństwie masowym, o roli jednostki wobec totalitarnego państwa, o zachowaniu własnej tożsamości w ujednolicającym się świecie. Jego punkt widzenia jest tym ważniejszy, że autor sam przeszedł drogę od apologety państwa totalnego do obrońcy osoby ludzkiej przed totalitarną władzą, zachowując przy tym melancholijny elitaryzm i krocząc własną drogą, bez oglądania się na opinie innych.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Szlachta, Bogdan - 132239
dc.contributor.authorpl
Mrozicki, Karol
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Pietrzyk-Reeves, Dorota - 131391
dc.contributor.reviewerpl
Szlachta, Bogdan - 132239
dc.date.accessioned
2020-07-25T02:00:33Z
dc.date.available
2020-07-25T02:00:33Z
dc.date.submittedpl
2014-07-09
dc.fieldofstudypl
instytucje i zarządzanie polityką
dc.identifier.apdpl
diploma-88300-96915
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/196814
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Jünger, The Worker, Weimar, reactionary modernism, Gestalt,
dc.subject.plpl
Jünger, Robotnik, Weimar, reakcyjny modernizm, Gestalt,
dc.titlepl
Powstanie i kryzys świata Robotnika. Myśl Ernsta Jüngera do 1945 roku.
dc.title.alternativepl
The World of The Worker - from the begining to its crisis. Ernst Jünger's thought until 1945.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
66
Views per month
Views per city
Krakow
11
Warsaw
9
Przasnysz
5
Wroclaw
5
Krosno
4
Katowice
2
Lublin
2
Paris
2
Sosnowiec
2
Zielona Góra
2

No access

No Thumbnail Available