Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zachowania konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego
Consumer behavior in the economic crisis
KONSUMENT – KRYZYS GOSPODARCZY –ZACHOWANIA KONSUMENCKIE
CONSUMER – CONSUMER BEHAVIOR – ECONOMIC CRISIS
Przedmiotem niniejszej pracy są zachowania konsumentów, na które kryzys gospodarczy wywiera znaczący wpływ. Głównym celem pracy jest zbadanie wpływu kryzysów gospodarczych na zachowania konsumentów oraz zrozumienie strategii, jakie konsumenci podejmują w warunkach trudności ekonomicznych. Praca składa się z części teoretycznej, w której zdefiniowano pojęcia konsumenta oraz kryzysu gospodarczego, drugi rozdział poświęcony został genezie kryzysów gospodarczych na przełomie XX i XXI wieku oraz ich wpływie na zachowania konsumentów. Część empiryczna pracy dotyczy badania wpływu trzech kryzysów gospodarczych: pandemii COVID-19, inflacji i wojny na zachowania konsumentów, na ich decyzje zakupowe i preferencje konsumenckie oraz pozwala zrozumieć strategie, jakie konsumenci podejmują w warunkach trudności ekonomicznych. Do napisania pracy wykorzystano literaturę fachową, głównie z zakresu psychologii zachowań konsumenckich i kryzysów gospodarczych. W przeprowadzonym badaniu zastosowaną techniką badawczą była ankieta na próbie 45 osób (głównie studentów dużych miast). Uzyskane wyniki badań zostały poddane wnikliwej analizie, a wysunięte wnioski pozwoliły na potwierdzenie założonej hipotezy głównej, która brzmi: W obliczu kryzysów gospodarczych, takich jak pandemia, inflacja i wojna, zachowania konsumentów ulegają zmianie, przejawiając się w modyfikacjach preferencji zakupowych oraz poziomie wydatków.
The aim of the thesis is consumer behavior, which is significantly affected by economic crises. The main purpose of this thesis is to examine the impact of economic crises on consumer behavior and to understand the strategies that consumers take under economic difficulties. The thesis consists of a theoretical part, which defines the concepts of consumer and economic crisis, the second chapter is dedicated to the genesis of economic crises at the turn of the 20th and 21st centuries and their impact on consumer behavior. The empirical part of the thesis refers to the research of the impact of three economic crises: the COVID-19 pandemic, inflation and war on consumer behavior, on their purchasing decisions and preferences, and allows us to understand the strategies that consumers take during economic difficulties. The literature, mainly in the field of psychology of consumer behavior and economic crises, was used to write the thesis. In the research conducted, the research technique used was a questionnaire survey on a sample of 45 people (mainly students of large cities). The obtained results of the research were thoroughly analyzed, and the conclusions made it possible to confirm the established main hypothesis, which is: In the face of economic crises, such as pandemic, inflation and war, consumer behavior changes, which manifests itself in modifications of purchase preferences and spending levels.
dc.abstract.en | The aim of the thesis is consumer behavior, which is significantly affected by economic crises. The main purpose of this thesis is to examine the impact of economic crises on consumer behavior and to understand the strategies that consumers take under economic difficulties. The thesis consists of a theoretical part, which defines the concepts of consumer and economic crisis, the second chapter is dedicated to the genesis of economic crises at the turn of the 20th and 21st centuries and their impact on consumer behavior. The empirical part of the thesis refers to the research of the impact of three economic crises: the COVID-19 pandemic, inflation and war on consumer behavior, on their purchasing decisions and preferences, and allows us to understand the strategies that consumers take during economic difficulties. The literature, mainly in the field of psychology of consumer behavior and economic crises, was used to write the thesis. In the research conducted, the research technique used was a questionnaire survey on a sample of 45 people (mainly students of large cities). The obtained results of the research were thoroughly analyzed, and the conclusions made it possible to confirm the established main hypothesis, which is: In the face of economic crises, such as pandemic, inflation and war, consumer behavior changes, which manifests itself in modifications of purchase preferences and spending levels. | pl |
dc.abstract.pl | Przedmiotem niniejszej pracy są zachowania konsumentów, na które kryzys gospodarczy wywiera znaczący wpływ. Głównym celem pracy jest zbadanie wpływu kryzysów gospodarczych na zachowania konsumentów oraz zrozumienie strategii, jakie konsumenci podejmują w warunkach trudności ekonomicznych. Praca składa się z części teoretycznej, w której zdefiniowano pojęcia konsumenta oraz kryzysu gospodarczego, drugi rozdział poświęcony został genezie kryzysów gospodarczych na przełomie XX i XXI wieku oraz ich wpływie na zachowania konsumentów. Część empiryczna pracy dotyczy badania wpływu trzech kryzysów gospodarczych: pandemii COVID-19, inflacji i wojny na zachowania konsumentów, na ich decyzje zakupowe i preferencje konsumenckie oraz pozwala zrozumieć strategie, jakie konsumenci podejmują w warunkach trudności ekonomicznych. Do napisania pracy wykorzystano literaturę fachową, głównie z zakresu psychologii zachowań konsumenckich i kryzysów gospodarczych. W przeprowadzonym badaniu zastosowaną techniką badawczą była ankieta na próbie 45 osób (głównie studentów dużych miast). Uzyskane wyniki badań zostały poddane wnikliwej analizie, a wysunięte wnioski pozwoliły na potwierdzenie założonej hipotezy głównej, która brzmi: W obliczu kryzysów gospodarczych, takich jak pandemia, inflacja i wojna, zachowania konsumentów ulegają zmianie, przejawiając się w modyfikacjach preferencji zakupowych oraz poziomie wydatków. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Makieła, Zbigniew - USOS220977 | pl |
dc.contributor.author | Hyla, Aleksandra - USOS321445 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Makieła, Zbigniew - USOS220977 | pl |
dc.contributor.reviewer | Sławik, Anna - USOS15161 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-08T23:10:22Z | |
dc.date.available | 2024-07-08T23:10:22Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | finanse i controlling | pl |
dc.identifier.apd | diploma-173048-321445 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/373217 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | CONSUMER – CONSUMER BEHAVIOR – ECONOMIC CRISIS | pl |
dc.subject.pl | KONSUMENT – KRYZYS GOSPODARCZY –ZACHOWANIA KONSUMENCKIE | pl |
dc.title | Zachowania konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego | pl |
dc.title.alternative | Consumer behavior in the economic crisis | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |