Edukacja filmowa – sposoby wykorzystania filmowych adaptacji literackich w pracy z lekturą w szkole podstawowej

master
dc.abstract.enThe thesis concerns the issue of films in Polish language lessons in primary schools. The dissertation addresses the topic of cultural and film education. The thesis describes two film adaptations: "W pustyni I w puszczy" and "Kamienie na szaniec". What is more, there were lesson concepts prepared with the use of these adaptations. The concepts draw attention to the presence of emigrant students at school. For the purpose of the thesis, there was a research conducted on a group of 83 students and 78 teachers from various primary schools. Questions for both groups concerned film and its presence and use in the school space. Among the children, their attitude to film and favourite genres were examined. Polish teachers were asked about how they work with film at school. Teachers provided methods of working with film and defined the differences in working with a monolingual group and a multilingual group.pl
dc.abstract.plPraca dotyczy filmu na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. W rozprawie został poruszony temat edukacji filmowej oraz kulturowej. W pracy wykorzystano dwie adaptacje filmowe: "W pustyni i w puszczy" oraz "Kamienie na szaniec", a także przedstawiono scenariusze lekcji, które zwracają uwagę na obecność w szkole uczniów emigranckich. Do napisania pracy, zostały przeprowadzone badania na grupie 78 nauczycieli – polonistów oraz 83 uczniach szkół podstawowych. Pytania do obu grup dotyczyły filmu oraz jego obecności i wykorzystania w przestrzeni szkolnej. Wśród dzieci badany był ich stosunek do filmu oraz ulubione gatunki. Ankietowani zostali zapytani o to jak często sięgają do adaptacji filmowych. Poloniści zostali zapytani o sposoby pracy z filmem w szkole. Nauczyciele podawali metody pracy z filmem oraz określali różnice pracy z grupą jednojęzyczną oraz z grupą różnojęzyczną.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorIzdebska-Długosz, Dominika - USOS248352 pl
dc.contributor.authorGrzybek, Paulina - USOS216421 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerIzdebska-Długosz, Dominika - USOS248352 pl
dc.contributor.reviewerMartyniuk, Waldemar - 130362 pl
dc.date.accessioned2024-10-08T06:26:54Z
dc.date.available2024-10-08T06:26:54Z
dc.date.submitted2024-10-04pl
dc.fieldofstudynauczanie języka polskiego jako obcego i drugiegopl
dc.identifier.apddiploma-162717-216421pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450591
dc.languagepolpl
dc.subject.enFilm, Film Adaptation, Cultural Education, Polish Language Education, Student, Foreign Student, Viewer, Film Education, Culture, Working with Film, Recipient, Feature Film, Immigrant Student, Film Art, Research, Respondents, Polish Language Teacher.pl
dc.subject.plFilm, ekranizacja, adaptacja filmowa, kształcenie kulturowe, edukacja kulturowa, edukacja polonistyczna, uczeń, uczeń cudzoziemski, widz, edukacja filmowa, kultura, odbiorca, wersja filmowa, uczeń emigrancki, sztuka filmowa, badania, ankietowani, polonista, praca z filmem.pl
dc.titleEdukacja filmowa – sposoby wykorzystania filmowych adaptacji literackich w pracy z lekturą w szkole podstawowejpl
dc.title.alternativeFilm education - ways of using literary film adaptations in reading work in primary schoolpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis concerns the issue of films in Polish language lessons in primary schools. The dissertation addresses the topic of cultural and film education. The thesis describes two film adaptations: "W pustyni I w puszczy" and "Kamienie na szaniec". What is more, there were lesson concepts prepared with the use of these adaptations. The concepts draw attention to the presence of emigrant students at school. For the purpose of the thesis, there was a research conducted on a group of 83 students and 78 teachers from various primary schools. Questions for both groups concerned film and its presence and use in the school space. Among the children, their attitude to film and favourite genres were examined. Polish teachers were asked about how they work with film at school. Teachers provided methods of working with film and defined the differences in working with a monolingual group and a multilingual group.
dc.abstract.plpl
Praca dotyczy filmu na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. W rozprawie został poruszony temat edukacji filmowej oraz kulturowej. W pracy wykorzystano dwie adaptacje filmowe: "W pustyni i w puszczy" oraz "Kamienie na szaniec", a także przedstawiono scenariusze lekcji, które zwracają uwagę na obecność w szkole uczniów emigranckich. Do napisania pracy, zostały przeprowadzone badania na grupie 78 nauczycieli – polonistów oraz 83 uczniach szkół podstawowych. Pytania do obu grup dotyczyły filmu oraz jego obecności i wykorzystania w przestrzeni szkolnej. Wśród dzieci badany był ich stosunek do filmu oraz ulubione gatunki. Ankietowani zostali zapytani o to jak często sięgają do adaptacji filmowych. Poloniści zostali zapytani o sposoby pracy z filmem w szkole. Nauczyciele podawali metody pracy z filmem oraz określali różnice pracy z grupą jednojęzyczną oraz z grupą różnojęzyczną.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Izdebska-Długosz, Dominika - USOS248352
dc.contributor.authorpl
Grzybek, Paulina - USOS216421
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Izdebska-Długosz, Dominika - USOS248352
dc.contributor.reviewerpl
Martyniuk, Waldemar - 130362
dc.date.accessioned
2024-10-08T06:26:54Z
dc.date.available
2024-10-08T06:26:54Z
dc.date.submittedpl
2024-10-04
dc.fieldofstudypl
nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego
dc.identifier.apdpl
diploma-162717-216421
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450591
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Film, Film Adaptation, Cultural Education, Polish Language Education, Student, Foreign Student, Viewer, Film Education, Culture, Working with Film, Recipient, Feature Film, Immigrant Student, Film Art, Research, Respondents, Polish Language Teacher.
dc.subject.plpl
Film, ekranizacja, adaptacja filmowa, kształcenie kulturowe, edukacja kulturowa, edukacja polonistyczna, uczeń, uczeń cudzoziemski, widz, edukacja filmowa, kultura, odbiorca, wersja filmowa, uczeń emigrancki, sztuka filmowa, badania, ankietowani, polonista, praca z filmem.
dc.titlepl
Edukacja filmowa – sposoby wykorzystania filmowych adaptacji literackich w pracy z lekturą w szkole podstawowej
dc.title.alternativepl
Film education - ways of using literary film adaptations in reading work in primary school
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
19
Views per month
Views per city
Warsaw
3
Szamotuły
2
Hounslow
1
Krosno
1
Lodz
1
Piekary Śląskie
1
Poznan
1
Rokietnica
1
Rzeszów
1
Tomaszów Lubelski
1

No access

No Thumbnail Available
Collections