Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Edukacja filmowa – sposoby wykorzystania filmowych adaptacji literackich w pracy z lekturą w szkole podstawowej
Film education - ways of using literary film adaptations in reading work in primary school
Film, ekranizacja, adaptacja filmowa, kształcenie kulturowe, edukacja kulturowa, edukacja polonistyczna, uczeń, uczeń cudzoziemski, widz, edukacja filmowa, kultura, odbiorca, wersja filmowa, uczeń emigrancki, sztuka filmowa, badania, ankietowani, polonista, praca z filmem.
Film, Film Adaptation, Cultural Education, Polish Language Education, Student, Foreign Student, Viewer, Film Education, Culture, Working with Film, Recipient, Feature Film, Immigrant Student, Film Art, Research, Respondents, Polish Language Teacher.
Praca dotyczy filmu na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. W rozprawie został poruszony temat edukacji filmowej oraz kulturowej. W pracy wykorzystano dwie adaptacje filmowe: "W pustyni i w puszczy" oraz "Kamienie na szaniec", a także przedstawiono scenariusze lekcji, które zwracają uwagę na obecność w szkole uczniów emigranckich. Do napisania pracy, zostały przeprowadzone badania na grupie 78 nauczycieli – polonistów oraz 83 uczniach szkół podstawowych. Pytania do obu grup dotyczyły filmu oraz jego obecności i wykorzystania w przestrzeni szkolnej. Wśród dzieci badany był ich stosunek do filmu oraz ulubione gatunki. Ankietowani zostali zapytani o to jak często sięgają do adaptacji filmowych. Poloniści zostali zapytani o sposoby pracy z filmem w szkole. Nauczyciele podawali metody pracy z filmem oraz określali różnice pracy z grupą jednojęzyczną oraz z grupą różnojęzyczną.
The thesis concerns the issue of films in Polish language lessons in primary schools. The dissertation addresses the topic of cultural and film education. The thesis describes two film adaptations: "W pustyni I w puszczy" and "Kamienie na szaniec". What is more, there were lesson concepts prepared with the use of these adaptations. The concepts draw attention to the presence of emigrant students at school. For the purpose of the thesis, there was a research conducted on a group of 83 students and 78 teachers from various primary schools. Questions for both groups concerned film and its presence and use in the school space. Among the children, their attitude to film and favourite genres were examined. Polish teachers were asked about how they work with film at school. Teachers provided methods of working with film and defined the differences in working with a monolingual group and a multilingual group.
dc.abstract.en | The thesis concerns the issue of films in Polish language lessons in primary schools. The dissertation addresses the topic of cultural and film education. The thesis describes two film adaptations: "W pustyni I w puszczy" and "Kamienie na szaniec". What is more, there were lesson concepts prepared with the use of these adaptations. The concepts draw attention to the presence of emigrant students at school. For the purpose of the thesis, there was a research conducted on a group of 83 students and 78 teachers from various primary schools. Questions for both groups concerned film and its presence and use in the school space. Among the children, their attitude to film and favourite genres were examined. Polish teachers were asked about how they work with film at school. Teachers provided methods of working with film and defined the differences in working with a monolingual group and a multilingual group. | pl |
dc.abstract.pl | Praca dotyczy filmu na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. W rozprawie został poruszony temat edukacji filmowej oraz kulturowej. W pracy wykorzystano dwie adaptacje filmowe: "W pustyni i w puszczy" oraz "Kamienie na szaniec", a także przedstawiono scenariusze lekcji, które zwracają uwagę na obecność w szkole uczniów emigranckich. Do napisania pracy, zostały przeprowadzone badania na grupie 78 nauczycieli – polonistów oraz 83 uczniach szkół podstawowych. Pytania do obu grup dotyczyły filmu oraz jego obecności i wykorzystania w przestrzeni szkolnej. Wśród dzieci badany był ich stosunek do filmu oraz ulubione gatunki. Ankietowani zostali zapytani o to jak często sięgają do adaptacji filmowych. Poloniści zostali zapytani o sposoby pracy z filmem w szkole. Nauczyciele podawali metody pracy z filmem oraz określali różnice pracy z grupą jednojęzyczną oraz z grupą różnojęzyczną. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Izdebska-Długosz, Dominika - USOS248352 | pl |
dc.contributor.author | Grzybek, Paulina - USOS216421 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Izdebska-Długosz, Dominika - USOS248352 | pl |
dc.contributor.reviewer | Martyniuk, Waldemar - 130362 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-08T06:26:54Z | |
dc.date.available | 2024-10-08T06:26:54Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-04 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego | pl |
dc.identifier.apd | diploma-162717-216421 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450591 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Film, Film Adaptation, Cultural Education, Polish Language Education, Student, Foreign Student, Viewer, Film Education, Culture, Working with Film, Recipient, Feature Film, Immigrant Student, Film Art, Research, Respondents, Polish Language Teacher. | pl |
dc.subject.pl | Film, ekranizacja, adaptacja filmowa, kształcenie kulturowe, edukacja kulturowa, edukacja polonistyczna, uczeń, uczeń cudzoziemski, widz, edukacja filmowa, kultura, odbiorca, wersja filmowa, uczeń emigrancki, sztuka filmowa, badania, ankietowani, polonista, praca z filmem. | pl |
dc.title | Edukacja filmowa – sposoby wykorzystania filmowych adaptacji literackich w pracy z lekturą w szkole podstawowej | pl |
dc.title.alternative | Film education - ways of using literary film adaptations in reading work in primary school | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |