Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wiedźma czyli feministka? - kulturowy obraz kobiety
A witch so a feminist? Cultural image of woman.
-kultura, kultura popularna- kino, film- fantastyka- magia, czary- stereotyp, archetyp- kobieta- mizoginia- wiedźma, czarownica- procesy czarownic- feminizm, feministka
- culture, popular culture- cinema, movie- fantasy- magic, witchcraft - stereotype, archetype- woman - misogyny- witch, sorceress - witch trials- feminism, feminist
Wiedźma czyli feministka? – kulturowy obraz kobiety.Niniejsza praca licencjacka zajmuje się zagadnieniami związanymi z feminizmem i wizerunkiem wiedźmy pojawiającym się w kinie współczesnym. Celem badań jest sprawdzenie, czy między sposobem przedstawianiem feministek i wiedźm istnieje pewna korelacja. Zgodnie z hipotezą, czarownice pojawiające się aktualnie w filmach, przejawiają wiele cech, które przypisywane są feministkom. Do tej pory nie powstały badania nad ten temat, co sprawia że jest on szczególnie warty zgłębienia. Przedmiotem badań były dzieła kina popularnego w których głównymi bohaterkami są czarownice. Wybrano pięć pozycji produkcji amerykańskiej, wyprodukowanych między latami 1987 – 2014.Pierwszy rozdział pracy poświęcony jest pojęciom podstawowym dla pracy. Rozdział drugi zajmuje się przedstawieniem tła historycznego wiedźmy oraz feministki. Z kolei rozdział trzeci stanowi część badawczą, w której to analizie zostały poddane wizerunki wiedźmy i feministki. Badania zostały przeprowadzone za pomocą metody jakościowej. Stworzenie katalogu cech przypisywanych feministce w oparciu o źródła internetowe, takie jak, artykuły i wyniki badań społecznych, pozwoliło na porównanie każdej z poszczególnych cech z postaciami pojawiającymi się w filmach. Badania wykazały jaki pogląd na temat feministki funkcjonuje aktualnie w społeczeństwie oraz w jakim stopniu przekształceniu uległ wizerunek czarownicy. Ostateczna analiza badań potwierdziła tezę, że istnieje podobieństwo pomiędzy obiema postaciami.
A witch so a feminist? Cultural image of a woman.This BA covers the topics of feminism and the image of a witch in contemporary cinema. The purpose of research is to examine if a correlation appears between the way of presenting witches and feminists. In accordance with this hypothesis, witches that appear in recent movies show many features assigned to feminists. By now, there are no research covering that topic, which makes it worth analysing. The object of study were the works of popular cinema in which the main heroines are witches. Five examples of American production from 1987 to 2014 were selected. The first chapter of this BA will cover its basic concepts. The second chapter show the historical background of a witch and a feminist. The third chapter contain the research part in which the images of a witch and a feminist were analysed. Qualitative research methods were used. The creation of a catalogue of feminist’s features based on internet sources like articles and social surveys allowed to compare each feature witch the characters from movies. The research has shown the contemporary opinion on feminists and to what degree the image of a witch has changed. The final analysis confirmed the thesis that there occurs a similarity between both characters.
dc.abstract.en | A witch so a feminist? Cultural image of a woman.This BA covers the topics of feminism and the image of a witch in contemporary cinema. The purpose of research is to examine if a correlation appears between the way of presenting witches and feminists. In accordance with this hypothesis, witches that appear in recent movies show many features assigned to feminists. By now, there are no research covering that topic, which makes it worth analysing. The object of study were the works of popular cinema in which the main heroines are witches. Five examples of American production from 1987 to 2014 were selected. The first chapter of this BA will cover its basic concepts. The second chapter show the historical background of a witch and a feminist. The third chapter contain the research part in which the images of a witch and a feminist were analysed. Qualitative research methods were used. The creation of a catalogue of feminist’s features based on internet sources like articles and social surveys allowed to compare each feature witch the characters from movies. The research has shown the contemporary opinion on feminists and to what degree the image of a witch has changed. The final analysis confirmed the thesis that there occurs a similarity between both characters. | pl |
dc.abstract.pl | Wiedźma czyli feministka? – kulturowy obraz kobiety.Niniejsza praca licencjacka zajmuje się zagadnieniami związanymi z feminizmem i wizerunkiem wiedźmy pojawiającym się w kinie współczesnym. Celem badań jest sprawdzenie, czy między sposobem przedstawianiem feministek i wiedźm istnieje pewna korelacja. Zgodnie z hipotezą, czarownice pojawiające się aktualnie w filmach, przejawiają wiele cech, które przypisywane są feministkom. Do tej pory nie powstały badania nad ten temat, co sprawia że jest on szczególnie warty zgłębienia. Przedmiotem badań były dzieła kina popularnego w których głównymi bohaterkami są czarownice. Wybrano pięć pozycji produkcji amerykańskiej, wyprodukowanych między latami 1987 – 2014.Pierwszy rozdział pracy poświęcony jest pojęciom podstawowym dla pracy. Rozdział drugi zajmuje się przedstawieniem tła historycznego wiedźmy oraz feministki. Z kolei rozdział trzeci stanowi część badawczą, w której to analizie zostały poddane wizerunki wiedźmy i feministki. Badania zostały przeprowadzone za pomocą metody jakościowej. Stworzenie katalogu cech przypisywanych feministce w oparciu o źródła internetowe, takie jak, artykuły i wyniki badań społecznych, pozwoliło na porównanie każdej z poszczególnych cech z postaciami pojawiającymi się w filmach. Badania wykazały jaki pogląd na temat feministki funkcjonuje aktualnie w społeczeństwie oraz w jakim stopniu przekształceniu uległ wizerunek czarownicy. Ostateczna analiza badań potwierdziła tezę, że istnieje podobieństwo pomiędzy obiema postaciami. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kołaczek, Małgorzata | pl |
dc.contributor.author | Ciszek, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Kletowski, Piotr - 128831 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kołaczek, Małgorzata | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T00:53:56Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T00:53:56Z | |
dc.date.submitted | 2016-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | kulturoznawstwo międzynarodowe | pl |
dc.identifier.apd | diploma-108139-179015 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/214370 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | - culture, popular culture- cinema, movie- fantasy- magic, witchcraft - stereotype, archetype- woman - misogyny- witch, sorceress - witch trials- feminism, feminist | pl |
dc.subject.pl | -kultura, kultura popularna- kino, film- fantastyka- magia, czary- stereotyp, archetyp- kobieta- mizoginia- wiedźma, czarownica- procesy czarownic- feminizm, feministka | pl |
dc.title | Wiedźma czyli feministka? - kulturowy obraz kobiety | pl |
dc.title.alternative | A witch so a feminist? Cultural image of woman. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |