Obrazy Berlina w wybranych filmach niemieckich końca lat dziewięćdziesiątych

licenciate
dc.abstract.enBerlin is a city on which the history had a very remarkable influence. It accumulated all the most turbulent events of the twentieth century. In the thirties and forties it became famous as the capital of Nazism. After the second Wold War it became a miniature of the Cold War. Recently the city regained its status as a lively metropolis with unique atmosphere – as a multicultural city, the place where the West meets the East. The subject of this thesis is the vision of Berlin presented by German filmmakers.The first chapter describes Berlin in the wartime in Max Färberböck’s film „Aimée & Jaguar” (1999). The second chapter concerns idyllic vision of the East Berlin in Leander Haußmann’s „Sun Alley” (1999) and the phenomenon of ostalgie. The third chapter concentrates around the image of Berlin as the meeting place for different cultures as seen in Thomas Arslan’s film “Brothers and sisters” (1997) and the depiction of the Turkish diaspora’s life in Krezuberg.pl
dc.abstract.plBerlin to miasto w szczególny sposób naznaczone historią – skupił w sobie jak w soczewce wszystkie najważniejsze wydarzenia XX wieku. W latach trzydziestych i czterdziestych zasłynął jako stolica nazizmu, a po II wojnie światowej jako miniatura zimnej wojny. Współcześnie odzyskał status tętniącej życiem metropolii o niepowtarzalnym charakterze – jako miasto wielokulturowe, miejsce spotkania Zachodu ze Wschodem. W niniejszej pracy poddaję analizie wizję Berlina, jaką prezentują w swoich filmach wywodzący się z Niemiec filmowcy.Pierwszy rozdział dotyczy wizji Berlina ogarniętego wojną w filmie Maxa Färberböcka „Aimée & Jaguar” (1999). Drugi rozdział poświęcony jest sielskiemu obrazowi Berlina Wschodniego w filmie Leandera Haußmanna „Słoneczna Aleja” (1999) oraz zjawisku ostalgii. W trzecim rozdziale skupiam się na Berlinie po upadku muru, jako miejscu spotkania kultur, analizując film Thomasa Arslana pt. „Rodzeństwo” (1997) oraz przedstawiony w nim obraz życia tureckiej diaspory na Kreuzbergu.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorKolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 pl
dc.contributor.authorGrajzer, Zuzannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerWojnicka, Joanna - 132705 pl
dc.contributor.reviewerKolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T06:58:32Z
dc.date.available2020-07-24T06:58:32Z
dc.date.submitted2012-07-02pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwopl
dc.identifier.apddiploma-66462-112420pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179931
dc.languagepolpl
dc.subject.enBerlin, German cinema, the Nineties, cinema and the citypl
dc.subject.plBerlin, kino niemieckie, lata dziewięćdziesiąte, miasto w filmiepl
dc.titleObrazy Berlina w wybranych filmach niemieckich końca lat dziewięćdziesiątychpl
dc.title.alternativeThe image of Berlin in selected German films of the Ninetiespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Berlin is a city on which the history had a very remarkable influence. It accumulated all the most turbulent events of the twentieth century. In the thirties and forties it became famous as the capital of Nazism. After the second Wold War it became a miniature of the Cold War. Recently the city regained its status as a lively metropolis with unique atmosphere – as a multicultural city, the place where the West meets the East. The subject of this thesis is the vision of Berlin presented by German filmmakers.The first chapter describes Berlin in the wartime in Max Färberböck’s film „Aimée & Jaguar” (1999). The second chapter concerns idyllic vision of the East Berlin in Leander Haußmann’s „Sun Alley” (1999) and the phenomenon of ostalgie. The third chapter concentrates around the image of Berlin as the meeting place for different cultures as seen in Thomas Arslan’s film “Brothers and sisters” (1997) and the depiction of the Turkish diaspora’s life in Krezuberg.
dc.abstract.plpl
Berlin to miasto w szczególny sposób naznaczone historią – skupił w sobie jak w soczewce wszystkie najważniejsze wydarzenia XX wieku. W latach trzydziestych i czterdziestych zasłynął jako stolica nazizmu, a po II wojnie światowej jako miniatura zimnej wojny. Współcześnie odzyskał status tętniącej życiem metropolii o niepowtarzalnym charakterze – jako miasto wielokulturowe, miejsce spotkania Zachodu ze Wschodem. W niniejszej pracy poddaję analizie wizję Berlina, jaką prezentują w swoich filmach wywodzący się z Niemiec filmowcy.Pierwszy rozdział dotyczy wizji Berlina ogarniętego wojną w filmie Maxa Färberböcka „Aimée & Jaguar” (1999). Drugi rozdział poświęcony jest sielskiemu obrazowi Berlina Wschodniego w filmie Leandera Haußmanna „Słoneczna Aleja” (1999) oraz zjawisku ostalgii. W trzecim rozdziale skupiam się na Berlinie po upadku muru, jako miejscu spotkania kultur, analizując film Thomasa Arslana pt. „Rodzeństwo” (1997) oraz przedstawiony w nim obraz życia tureckiej diaspory na Kreuzbergu.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001
dc.contributor.authorpl
Grajzer, Zuzanna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Wojnicka, Joanna - 132705
dc.contributor.reviewerpl
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona - 129001
dc.date.accessioned
2020-07-24T06:58:32Z
dc.date.available
2020-07-24T06:58:32Z
dc.date.submittedpl
2012-07-02
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo
dc.identifier.apdpl
diploma-66462-112420
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/179931
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Berlin, German cinema, the Nineties, cinema and the city
dc.subject.plpl
Berlin, kino niemieckie, lata dziewięćdziesiąte, miasto w filmie
dc.titlepl
Obrazy Berlina w wybranych filmach niemieckich końca lat dziewięćdziesiątych
dc.title.alternativepl
The image of Berlin in selected German films of the Nineties
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
11
Views per month
Views per city
Edinburgh
3
Wroclaw
3
Dublin
2
Poznan
1

No access

No Thumbnail Available