Od przedwojennej komedii po feministyczny manifest. Musical w kinie polskim

master
dc.abstract.enThe musical, which had its glorious years in classical cinema, became one of the most popular film genres produced in Hollywood at that time. This study is an attempt in exploring the occurrence of the musical in Polish cinema.The first chapter recalls the Western musical, its development, the conventions it established and their transformations in subsequent years. The second chapter focuses on the conditions created by Polish culture in which the native variety of the genre functioned, taking into consideration the context of musical theater and the development of popular cinema, of which Polish musical attempts were a part. The third chapter is an analysis of selected film examples, from pre-war comedies, showing many similarities with the American classical musical, through the cinema of the People's Republic of Poland era, full of compromises between ideological principles, creative visions and expectations of the audience, to films created in anticipation of the political transformation and contemporary productions, revising the times of changes. The paper discusses the general image of the Polish musical, its compatibility with global models, the influence of ideology contrary to capitalism and the ability of filmmakers to use genre conventions.pl
dc.abstract.plMusical, którego lata świetności przypadają na okres kina klasycznego, stał się jednym z najbardziej popularnych gatunków filmowych, produkowanych w ówczesnym Hollywood. Niniejsza praca bada występowanie musicalu w kinie polskim.Pierwszy rozdział przywołuje musical zachodni, jego rozwój, konwencje, jakie wykształcił i ich przetworzenia w kolejnych latach. Drugi rozdział koncentruje się na stworzonych przez polską kulturę warunkach, w jakich funkcjonowała rodzima odmiana gatunku, uwzględniając kontekst teatru muzycznego oraz rozwoju kina popularnego, którego częścią były polskie próby musicalowe. Trzeci rozdział stanowi analizę wybranych przykładów filmowych, począwszy od przedwojennych komedii, wykazujących wiele punktów zbieżnych z amerykańskim musicalem klasycznym, poprzez pełne kompromisów między ideologicznymi założeniami, wizją twórczą i oczekiwaniami publiczności kino czasów PRL-u, po filmy tworzone w oczekiwaniu na transformację ustrojową i produkcje współczesne, poddające czasy przemian rewizji. W pracy poruszone zostały wątki ogólnego obrazu polskiego musicalu, jego zgodności ze światowymi wzorcami, wpływu odmiennej od kapitalistycznej ideologii na omawiane filmy, biegłości twórców w posługiwaniu się gatunkowymi konwencjami.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorNacher, Anna - 130854 pl
dc.contributor.authorPietraś, Martapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerNacher, Anna - 130854 pl
dc.contributor.reviewerStańczyk, Martapl
dc.date.accessioned2023-10-17T21:39:33Z
dc.date.available2023-10-17T21:39:33Z
dc.date.submitted2023-10-17pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-165478-307232pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/321225
dc.languagepolpl
dc.subject.enmusical, Polish cinema, popular cinema, film genres, genre conventionspl
dc.subject.plmusical, kino polskie, kino popularne, gatunki filmowe, konwencje gatunkowepl
dc.titleOd przedwojennej komedii po feministyczny manifest. Musical w kinie polskimpl
dc.title.alternativeFrom pre-war comedy to feminist manifesto. Musical in Polish cinemapl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The musical, which had its glorious years in classical cinema, became one of the most popular film genres produced in Hollywood at that time. This study is an attempt in exploring the occurrence of the musical in Polish cinema.The first chapter recalls the Western musical, its development, the conventions it established and their transformations in subsequent years. The second chapter focuses on the conditions created by Polish culture in which the native variety of the genre functioned, taking into consideration the context of musical theater and the development of popular cinema, of which Polish musical attempts were a part. The third chapter is an analysis of selected film examples, from pre-war comedies, showing many similarities with the American classical musical, through the cinema of the People's Republic of Poland era, full of compromises between ideological principles, creative visions and expectations of the audience, to films created in anticipation of the political transformation and contemporary productions, revising the times of changes. The paper discusses the general image of the Polish musical, its compatibility with global models, the influence of ideology contrary to capitalism and the ability of filmmakers to use genre conventions.
dc.abstract.plpl
Musical, którego lata świetności przypadają na okres kina klasycznego, stał się jednym z najbardziej popularnych gatunków filmowych, produkowanych w ówczesnym Hollywood. Niniejsza praca bada występowanie musicalu w kinie polskim.Pierwszy rozdział przywołuje musical zachodni, jego rozwój, konwencje, jakie wykształcił i ich przetworzenia w kolejnych latach. Drugi rozdział koncentruje się na stworzonych przez polską kulturę warunkach, w jakich funkcjonowała rodzima odmiana gatunku, uwzględniając kontekst teatru muzycznego oraz rozwoju kina popularnego, którego częścią były polskie próby musicalowe. Trzeci rozdział stanowi analizę wybranych przykładów filmowych, począwszy od przedwojennych komedii, wykazujących wiele punktów zbieżnych z amerykańskim musicalem klasycznym, poprzez pełne kompromisów między ideologicznymi założeniami, wizją twórczą i oczekiwaniami publiczności kino czasów PRL-u, po filmy tworzone w oczekiwaniu na transformację ustrojową i produkcje współczesne, poddające czasy przemian rewizji. W pracy poruszone zostały wątki ogólnego obrazu polskiego musicalu, jego zgodności ze światowymi wzorcami, wpływu odmiennej od kapitalistycznej ideologii na omawiane filmy, biegłości twórców w posługiwaniu się gatunkowymi konwencjami.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Nacher, Anna - 130854
dc.contributor.authorpl
Pietraś, Marta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Nacher, Anna - 130854
dc.contributor.reviewerpl
Stańczyk, Marta
dc.date.accessioned
2023-10-17T21:39:33Z
dc.date.available
2023-10-17T21:39:33Z
dc.date.submittedpl
2023-10-17
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-165478-307232
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/321225
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
musical, Polish cinema, popular cinema, film genres, genre conventions
dc.subject.plpl
musical, kino polskie, kino popularne, gatunki filmowe, konwencje gatunkowe
dc.titlepl
Od przedwojennej komedii po feministyczny manifest. Musical w kinie polskim
dc.title.alternativepl
From pre-war comedy to feminist manifesto. Musical in Polish cinema
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available
Collections