Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Pogranicze kulturowe jako wyzwanie cywilizacyjne : Rumunia w zjednoczonej Europie
Cultural frontier as a civilization challenge : Romania in united Europe
pograniczność
interferencje kulturowe
Wschód
Zachód
kultura masowa
paternalizm
kultura wysoka
borderland
Est
West
high culture
cultural mass
culture interferences
paternalistic
Autor bada zjawisko rumuńskiej pograniczności kulturowej, skupiając się na jej historycznych determinantach i współczesnych przejawach. Dowodzi, że czym innym było to zjawisko w średniowiecznej Wołoszczyźnie i Mołdawii, a czym innym jest pograniczność nowoczesna datująca się od XIX wieku. Ta ostatnia przynosi ostre rozgraniczenie pomiędzy "barbarzyńskim" Orientem (utożsamianym z całym wcześniejszym dziedzictwem historycznym) a cywilizowanym Zachodem, do którego Rumunię miałaby zbliżać łacińska genealogia. Wiek XIX, to także początek konfrontacji dwóch modeli rozwojowych: imitacyjnego i rumunocentrycznego - będącego lokalną odmianą kultu narodowej wyjątkowości. Rozpoczęta wówczas debata między kosmopolitycznymi okcydentalistami i niewolnymi od ksenofobii autochtonistami trwa do dzisiaj. W przestrzeni społecznej ta debata materializuje się, między innymi, jako polemiczny dialog "południowców" (rum. sudişti) z mieszkańcami dawnego habsburskiego Siedmiogrodu i Banatu, którym bliżej jest geograficznie i duchowo do Wiednia niż do Bukaresztu. Potwierdzałoby to, pozornie, słuszność koncepcji Huntingtona o zdeterminowanej konfesyjnie granicy cywilizacyjnej przebiegającej wzdłuż linii Karpat. W rzeczywistości, obydwa obszary kulturowe wzajemnie się przenikają, przynajmniej od początku dramatycznego w skutkach eksperymentu komunistycznego. Innymi słowy, Siedmiogród stał się kulturowo bardziej "orientalny/bałkański", a dawna Wołoszczyzna i Mołdawia – bardziej „zachodnie”. Zjawisku interferencji sprzyja współczesna kultura masowa; dowodzi tego kariera muzycznego nurtu „manele” o fakturze orientalnej, który jednak w równej mierze można traktować jako "zemstę peryferii" - protest przeciwko elitaryzmowi kultury wysokiej. Rumuńska kultura wysoka w istocie jest ostentacyjnie elitarna, tworząc enklawę niedostępną nawet dla przedstawicieli klasy średniej. Paternalistyczny charakter relacji elity z resztą społeczeństwa, rozwarstwienie społeczno-kulturalne idące w parze z ekonomicznym są, zdaniem Autora, najważniejszymi z przeszkód na drodze dokończenia procesu modernizacji Rumunii. Akcesja tego kraju do UE nie zmieniła radykalnie jego statusu międzynarodowego ani nie przyniosła spektakularnego awansu społeczno-ekonomicznego. Może to zmienić, twierdzi Autor, dopiero zmiana kulturowa, w tym "oswojenie" orientalnego charakteru kultury rumuńskiej i redefiniowanie jej pogranicznego charakteru.
dc.abstract.pl | Autor bada zjawisko rumuńskiej pograniczności kulturowej, skupiając się na jej historycznych determinantach i współczesnych przejawach. Dowodzi, że czym innym było to zjawisko w średniowiecznej Wołoszczyźnie i Mołdawii, a czym innym jest pograniczność nowoczesna datująca się od XIX wieku. Ta ostatnia przynosi ostre rozgraniczenie pomiędzy "barbarzyńskim" Orientem (utożsamianym z całym wcześniejszym dziedzictwem historycznym) a cywilizowanym Zachodem, do którego Rumunię miałaby zbliżać łacińska genealogia. Wiek XIX, to także początek konfrontacji dwóch modeli rozwojowych: imitacyjnego i rumunocentrycznego - będącego lokalną odmianą kultu narodowej wyjątkowości. Rozpoczęta wówczas debata między kosmopolitycznymi okcydentalistami i niewolnymi od ksenofobii autochtonistami trwa do dzisiaj. W przestrzeni społecznej ta debata materializuje się, między innymi, jako polemiczny dialog "południowców" (rum. sudişti) z mieszkańcami dawnego habsburskiego Siedmiogrodu i Banatu, którym bliżej jest geograficznie i duchowo do Wiednia niż do Bukaresztu. Potwierdzałoby to, pozornie, słuszność koncepcji Huntingtona o zdeterminowanej konfesyjnie granicy cywilizacyjnej przebiegającej wzdłuż linii Karpat. W rzeczywistości, obydwa obszary kulturowe wzajemnie się przenikają, przynajmniej od początku dramatycznego w skutkach eksperymentu komunistycznego. Innymi słowy, Siedmiogród stał się kulturowo bardziej "orientalny/bałkański", a dawna Wołoszczyzna i Mołdawia – bardziej „zachodnie”. Zjawisku interferencji sprzyja współczesna kultura masowa; dowodzi tego kariera muzycznego nurtu „manele” o fakturze orientalnej, który jednak w równej mierze można traktować jako "zemstę peryferii" - protest przeciwko elitaryzmowi kultury wysokiej. Rumuńska kultura wysoka w istocie jest ostentacyjnie elitarna, tworząc enklawę niedostępną nawet dla przedstawicieli klasy średniej. Paternalistyczny charakter relacji elity z resztą społeczeństwa, rozwarstwienie społeczno-kulturalne idące w parze z ekonomicznym są, zdaniem Autora, najważniejszymi z przeszkód na drodze dokończenia procesu modernizacji Rumunii. Akcesja tego kraju do UE nie zmieniła radykalnie jego statusu międzynarodowego ani nie przyniosła spektakularnego awansu społeczno-ekonomicznego. Może to zmienić, twierdzi Autor, dopiero zmiana kulturowa, w tym "oswojenie" orientalnego charakteru kultury rumuńskiej i redefiniowanie jej pogranicznego charakteru. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny : Instytut Filologii Romańskiej | pl |
dc.contributor.author | Jurczak, Kazimierz - 128553 | pl |
dc.contributor.editor | Malicki, Jan | pl |
dc.date.accessioned | 2022-11-04T17:37:46Z | |
dc.date.available | 2022-11-04T17:37:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | pl |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.physical | 151-167 | pl |
dc.description.points | 20 | pl |
dc.description.publication | 0,9 | pl |
dc.description.series | Bibliotheca Europae Orientalis | |
dc.description.seriesnumber | 76 | |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.bookweblink | https://katalogi.uj.edu.pl/discovery/fulldisplay?docid=alma991016804620205067&context=L&vid=48OMNIS_UJA:uja&lang=pl&search_scope=MyInstitution&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=LibraryCatalog&query=any,contains,9788367208093&offset=0 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-67208-09-3 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/303270 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.participation | Jurczak, Kazimierz: 100%; | pl |
dc.pbn.affiliation | Dziedzina nauk humanistycznych : literaturoznawstwo | pl |
dc.pubinfo | Warszawa : Studium Europy Wschodniej UW | pl |
dc.publisher.ministerial | Uniwersytet Warszawski | pl |
dc.rights | Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 3.0 Polska | * |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode | * |
dc.share.type | otwarte repozytorium | |
dc.sourceinfo | liczba autorów 30; liczba stron 564; liczba arkuszy wydawniczych 34; | pl |
dc.subject.en | borderland | pl |
dc.subject.en | Est | pl |
dc.subject.en | West | pl |
dc.subject.en | high culture | pl |
dc.subject.en | cultural mass | pl |
dc.subject.en | culture interferences | pl |
dc.subject.en | paternalistic | pl |
dc.subject.pl | pograniczność | pl |
dc.subject.pl | interferencje kulturowe | pl |
dc.subject.pl | Wschód | pl |
dc.subject.pl | Zachód | pl |
dc.subject.pl | kultura masowa | pl |
dc.subject.pl | paternalizm | pl |
dc.subject.pl | kultura wysoka | pl |
dc.subtype | ReviewArticle | pl |
dc.title | Pogranicze kulturowe jako wyzwanie cywilizacyjne : Rumunia w zjednoczonej Europie | pl |
dc.title.alternative | Cultural frontier as a civilization challenge : Romania in united Europe | pl |
dc.title.container | Idee, narody, państwa, pogranicza : tom wykładowców na jubileusz 30-lecia Studium Europy Wschodniej UW : monografia zbiorowa | pl |
dc.type | BookSection | pl |
dspace.entity.type | Publication |