Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wybrane uwarunkowania agresji drogowej
Selected determinants of road rage
agresja drogowa, agresja, kierowcy, uwarunkowania, badania, zachowania
road rage, aggression, drivers, conditions, tests, behavior
Przewodnim tematem poniższej pracy jest zjawisko agresji drogowej oraz jej wybranych uwarunkowań. Praca miała na celu wykrycie i zasygnalizowanie problematyki związanej z agresywnymi zachowaniami kierowców mającymi miejsce w sytuacjach drogowych, związanych z prowadzeniem pojazdu. Podstawą dla przeprowadzenia badań było przyjęcie założenia o istnieniu specyficznych determinantów agresji drogowej zarówno w postaci indywidualnych predyspozycji jak i sytuacyjnych czynników wpierających, a nawet potęgujących opisywane zjawisko. Badanie przeprowadzone zostało w grupie kierowców niezawodowych posiadających jednak pewne doświadczenie w prowadzeniu samochodu. Jako narzędzia zastosowane zostały standaryzowane, posiadające polską adaptację, kwestionariusze psychologiczne: Kwestionariusz Nastroje i Humory, Kwestionariusz Typ-A Framingham i Formalna Charakterystyka Zachowania Kwestionariusz Temperamentu, a także metoda powstała na użytek tejże pracy Ankieta Polscy Kierowcy. Uzyskane wyniki nie tylko ujawniają związki pomiędzy niektórymi spośród badanych zmiennych i agresją drogową, ale także wskazują na pewną powtarzalność w zakresie form agresywnych zachowań na drodze, poniekąd szkicując tym samym behawioralną sylwetkę polskiego kierowcy. Wyprowadzone na podstawie badań wnioski prowadzić mogą do konkluzji na temat specyficznych czynników warunkujących występowanie agresywnych zachowań wśród kierowców. Tym samym mogą być bazą teoretyczną do ewentualnych rozważań na temat planowania, tworzenia oraz wdrażania programów profilaktyczno- prewencyjnych ukierunkowanych na zmniejszenie skali problemu oraz jego konsekwencji.
The main theme of this master’s thesis is the phenomenon of road rage and certain of its conditions. The main goal of this master's thesis is detecting and flagging the problems associated with aggressive behavior of drivers taking place in driving situations related to driving . The basis for the study is assumption of the existence of specific determinants of road rage - personality, temperamental predisposition and situational factors supporting and even intensifying described phenomenon. The research was conducted in a group of unprofessional drivers, but who have some driving experience . As standardized tools were used , having Polish adaptation , psychological questionnaires: Questionnaire sentiment and humor , questionnaire type -A Framingham and Formal Characteristics of Behaviour Temperament Questionnaire , and the method was established for the purposes of that operation Poll Polish drivers . The results not only reveal the relationships between some of the variables tested and aggression of the road, but also show some reproducibility in terms of forms of aggressive behavior on the road , in a sense drawing the same behavioral draft of Polish driver. Derived from based on the research findings may lead the conclusions on the specific factors determining the occurrence of aggressive behavior among drivers. Thus, they may be a theoretical basis for any discussion on the planning, creating and implementating of potential programs possible preventive measures aimed at reducing the scale of the problem and minimize its effect on the resulting consequences.
dc.abstract.en | The main theme of this master’s thesis is the phenomenon of road rage and certain of its conditions. The main goal of this master's thesis is detecting and flagging the problems associated with aggressive behavior of drivers taking place in driving situations related to driving . The basis for the study is assumption of the existence of specific determinants of road rage - personality, temperamental predisposition and situational factors supporting and even intensifying described phenomenon. The research was conducted in a group of unprofessional drivers, but who have some driving experience . As standardized tools were used , having Polish adaptation , psychological questionnaires: Questionnaire sentiment and humor , questionnaire type -A Framingham and Formal Characteristics of Behaviour Temperament Questionnaire , and the method was established for the purposes of that operation Poll Polish drivers . The results not only reveal the relationships between some of the variables tested and aggression of the road, but also show some reproducibility in terms of forms of aggressive behavior on the road , in a sense drawing the same behavioral draft of Polish driver. Derived from based on the research findings may lead the conclusions on the specific factors determining the occurrence of aggressive behavior among drivers. Thus, they may be a theoretical basis for any discussion on the planning, creating and implementating of potential programs possible preventive measures aimed at reducing the scale of the problem and minimize its effect on the resulting consequences. | pl |
dc.abstract.pl | Przewodnim tematem poniższej pracy jest zjawisko agresji drogowej oraz jej wybranych uwarunkowań. Praca miała na celu wykrycie i zasygnalizowanie problematyki związanej z agresywnymi zachowaniami kierowców mającymi miejsce w sytuacjach drogowych, związanych z prowadzeniem pojazdu. Podstawą dla przeprowadzenia badań było przyjęcie założenia o istnieniu specyficznych determinantów agresji drogowej zarówno w postaci indywidualnych predyspozycji jak i sytuacyjnych czynników wpierających, a nawet potęgujących opisywane zjawisko. Badanie przeprowadzone zostało w grupie kierowców niezawodowych posiadających jednak pewne doświadczenie w prowadzeniu samochodu. Jako narzędzia zastosowane zostały standaryzowane, posiadające polską adaptację, kwestionariusze psychologiczne: Kwestionariusz Nastroje i Humory, Kwestionariusz Typ-A Framingham i Formalna Charakterystyka Zachowania Kwestionariusz Temperamentu, a także metoda powstała na użytek tejże pracy Ankieta Polscy Kierowcy. Uzyskane wyniki nie tylko ujawniają związki pomiędzy niektórymi spośród badanych zmiennych i agresją drogową, ale także wskazują na pewną powtarzalność w zakresie form agresywnych zachowań na drodze, poniekąd szkicując tym samym behawioralną sylwetkę polskiego kierowcy. Wyprowadzone na podstawie badań wnioski prowadzić mogą do konkluzji na temat specyficznych czynników warunkujących występowanie agresywnych zachowań wśród kierowców. Tym samym mogą być bazą teoretyczną do ewentualnych rozważań na temat planowania, tworzenia oraz wdrażania programów profilaktyczno- prewencyjnych ukierunkowanych na zmniejszenie skali problemu oraz jego konsekwencji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.contributor.advisor | Gulla, Bożena - 128238 | pl |
dc.contributor.author | Myśliwiec, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Gulla, Bożena - 128238 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wontorczyk, Antoni - 132734 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T03:18:34Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T03:18:34Z | |
dc.date.submitted | 2014-09-24 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-89558-111675 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/197940 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | road rage, aggression, drivers, conditions, tests, behavior | pl |
dc.subject.pl | agresja drogowa, agresja, kierowcy, uwarunkowania, badania, zachowania | pl |
dc.title | Wybrane uwarunkowania agresji drogowej | pl |
dc.title.alternative | Selected determinants of road rage | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |