Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kompetencje przywódcze jako istotny element kwalifikacji zawodowych kadr sektora zdrowia.
Leadership competence as an important element of professional qualifications of health professionals.
ocena kompetencji przywódczych, przywództwo, kwestionariusz oceny kompetencji przywódczych, sektor zdrowia, menedżer
assessment of leadership competencies, leadership, leadership competency questionnaire, public health sector, manager
Celem pracy było określenie poziomu obecnych i pożądanych kompetencji przywódczych kadr menadżerskich, pracujących na stanowiskach zarządczych w placówkach działających w sektorze zdrowia w województwie małopolskim na wybranej ich próbie, przy użyciu narzędzia w postaci kwestionariusza oceny kompetencji przywódczych oraz sformułowanie wskazań jakie mogą wynikać z tego badania.Badanie zostało przeprowadzone w okresie kwiecień-czerwiec 2016 roku na grupie 53 pracowników sektora zdrowia pracujących na stanowiskach kierowniczych wysokiego, średniego i niskiego szczebla w placówkach w województwie małopolskim. W przeprowadzonym badaniu wzięło udział łącznie 53 badanych (39 kobiet, 14 mężczyzn). Średni wiek osób badanych wyniósł około 47 lat. Najmłodszy badany respondent miał 27 lat, najstarszy 65 lat. Ustrukturyzowany, międzynarodowy kwestionariusz zawierał 52 pytania pogrupowane w 8 podskali. Kwestionariusz został przekazany wytypowanym osobom, w celu dokonania samooceny obecnego poziomu kompetencji przywódczych oraz pożądanego poziomu kompetencji przywódczych. Kwestionariusz oceny kompetencji przywódczych okazał się narzędziem rzetelnym wg metodologii Cronbacha. Rozbieżność między wynikami dla kompetencji pożądanych i obecnych była bardzo niewielka. Ogólnie, średnie wyniki w poszczególnych badanych podskalach i wyniki sumaryczne dla obu kategorii – obecnie i kategorii - pożądane były stosunkowo wysokie (zakres średnich od 3,47 do 4,16). We wszystkich istotnych statystycznie podskalach kobiety osiągnęły lepsze wyniki od mężczyzn. Inne zmienne demograficzne nie wykazały związku z kompetencjami przywódczymi.Na szczególną uwagę w kontekście poprawy i kształcenia zasługują kompetencje przywódcze: Przywództwo Polityczne oraz Myślenie systemowe. Skuteczne przywództwo jest niezbędne do długofalowego rozwoju sektora zdrowia. Przeprowadzone badanie może być pomocne dla instytucji zajmujących się kształceniem kadr menedżerskich w sektorze zdrowia w Polsce, szczególnie podczas układania programów nauczania pod kątem kształtowania i podnoszenia kompetencji przywódczych.
The purpose of this thesis is to define the level of current and desired leadership competencies of health professionals at managerial positions in public health institutions operating in the area of Lesser Poland by employing a survey, which was carried out on a sample group with the use of a leadership competency questionnaire as a survey instrument and to formulate directions resulting from the outcomes.The study was conducted between April and June 2016 on a group of 53 health professionals at high, medium and low managerial positions in public health institutions operating in the area of Lesser Poland. A group of 53 people took part in the study (39 men and 14 women). The average age was ca. 47 years. The youngest respondent was 27, the oldest 65. The international, structured questionnaire consisted of 52 questions grouped into 8 domains/subscales. The tool was sent to the selected sample group for self-assessment of their current and desired leadership competencies. The leadership competency questionnaire proved to be a reliable instrument according to Cronbach methodology. The gap between the current and desired competency level was slight. Overall, each of the subscales’ scores as well as overall summary scores for the current and desired leadership competency level were relatively high (ranged from 3.47 to 4.16). In all statistically relevant subscales, women achieved better results than men. Other demographic variables did not show any correlation with leadership competencies.The following competencies should be considered for improvement and education: Political leadership and system thinking. Effective leadership is necessary for long-term development of public health sector. This study may prove to be helpful for public health teaching and education institutions in Poland, which educate managers, especially to develop a leadership curriculum shaping and raising leadership competency.
dc.abstract.en | The purpose of this thesis is to define the level of current and desired leadership competencies of health professionals at managerial positions in public health institutions operating in the area of Lesser Poland by employing a survey, which was carried out on a sample group with the use of a leadership competency questionnaire as a survey instrument and to formulate directions resulting from the outcomes.The study was conducted between April and June 2016 on a group of 53 health professionals at high, medium and low managerial positions in public health institutions operating in the area of Lesser Poland. A group of 53 people took part in the study (39 men and 14 women). The average age was ca. 47 years. The youngest respondent was 27, the oldest 65. The international, structured questionnaire consisted of 52 questions grouped into 8 domains/subscales. The tool was sent to the selected sample group for self-assessment of their current and desired leadership competencies. The leadership competency questionnaire proved to be a reliable instrument according to Cronbach methodology. The gap between the current and desired competency level was slight. Overall, each of the subscales’ scores as well as overall summary scores for the current and desired leadership competency level were relatively high (ranged from 3.47 to 4.16). In all statistically relevant subscales, women achieved better results than men. Other demographic variables did not show any correlation with leadership competencies.The following competencies should be considered for improvement and education: Political leadership and system thinking. Effective leadership is necessary for long-term development of public health sector. This study may prove to be helpful for public health teaching and education institutions in Poland, which educate managers, especially to develop a leadership curriculum shaping and raising leadership competency. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy było określenie poziomu obecnych i pożądanych kompetencji przywódczych kadr menadżerskich, pracujących na stanowiskach zarządczych w placówkach działających w sektorze zdrowia w województwie małopolskim na wybranej ich próbie, przy użyciu narzędzia w postaci kwestionariusza oceny kompetencji przywódczych oraz sformułowanie wskazań jakie mogą wynikać z tego badania.Badanie zostało przeprowadzone w okresie kwiecień-czerwiec 2016 roku na grupie 53 pracowników sektora zdrowia pracujących na stanowiskach kierowniczych wysokiego, średniego i niskiego szczebla w placówkach w województwie małopolskim. W przeprowadzonym badaniu wzięło udział łącznie 53 badanych (39 kobiet, 14 mężczyzn). Średni wiek osób badanych wyniósł około 47 lat. Najmłodszy badany respondent miał 27 lat, najstarszy 65 lat. Ustrukturyzowany, międzynarodowy kwestionariusz zawierał 52 pytania pogrupowane w 8 podskali. Kwestionariusz został przekazany wytypowanym osobom, w celu dokonania samooceny obecnego poziomu kompetencji przywódczych oraz pożądanego poziomu kompetencji przywódczych. Kwestionariusz oceny kompetencji przywódczych okazał się narzędziem rzetelnym wg metodologii Cronbacha. Rozbieżność między wynikami dla kompetencji pożądanych i obecnych była bardzo niewielka. Ogólnie, średnie wyniki w poszczególnych badanych podskalach i wyniki sumaryczne dla obu kategorii – obecnie i kategorii - pożądane były stosunkowo wysokie (zakres średnich od 3,47 do 4,16). We wszystkich istotnych statystycznie podskalach kobiety osiągnęły lepsze wyniki od mężczyzn. Inne zmienne demograficzne nie wykazały związku z kompetencjami przywódczymi.Na szczególną uwagę w kontekście poprawy i kształcenia zasługują kompetencje przywódcze: Przywództwo Polityczne oraz Myślenie systemowe. Skuteczne przywództwo jest niezbędne do długofalowego rozwoju sektora zdrowia. Przeprowadzone badanie może być pomocne dla instytucji zajmujących się kształceniem kadr menedżerskich w sektorze zdrowia w Polsce, szczególnie podczas układania programów nauczania pod kątem kształtowania i podnoszenia kompetencji przywódczych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Nauk o Zdrowiu | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Sitko, Stojgniew - 133396 | pl |
dc.contributor.author | Mrzygłód, Marta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WNOZ | pl |
dc.contributor.reviewer | Sitko, Stojgniew - 133396 | pl |
dc.contributor.reviewer | Trąbka, Wojciech - 133681 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T02:31:45Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T02:31:45Z | |
dc.date.submitted | 2017-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | zdrowie publiczne | pl |
dc.identifier.apd | diploma-109830-156980 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215868 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | assessment of leadership competencies, leadership, leadership competency questionnaire, public health sector, manager | pl |
dc.subject.pl | ocena kompetencji przywódczych, przywództwo, kwestionariusz oceny kompetencji przywódczych, sektor zdrowia, menedżer | pl |
dc.title | Kompetencje przywódcze jako istotny element kwalifikacji zawodowych kadr sektora zdrowia. | pl |
dc.title.alternative | Leadership competence as an important element of professional qualifications of health professionals. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |