Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Oferta i działalność zakładów pogrzebowych, a współcznystosunek do śmierci
Offer and activities of funeral parols as a reflection of the modern approach to the death
zwyczaje pogrzebowe, zakład pogrzebowy, śmierć
funeral customs, funeral parol, death
Przyjęto założenie, że analizując ofertę zakładów pogrzebowych i jej realizację w formie ich działalności, uzyskamy obraz współczesnego podejścia do śmierci. Śmierć człowieka jest jedednym z krytycznych momentów w życiu zarówno człowieka, jak i grupy społecznej. Pozostawia po sobie zwłoki, z którym wiążą się dwa przeciwstawne dążenia - z jednej strony chęć zatrzymania bliskiej osoby przy sobie, z drugiej zaś - silna potrzeba uwolnienia się od rozkładającego ciała. Celem obrzędowości pogrzebowej jest przezwyciężenie owej dwoistości - wyłączenie zmarłego ze świata żywych i nadanie mu nowego statusu. Z kolei bliskim zmarłego ma przynieść pociechę, ulgę, ułatwić pogodzenie się z jego śmiercią. Od połowy XX w. śmierć ze strefy domowej zostaje przeniesiona do szpitali, następuje tzw. "medykalizacja" śmierci. Zostaje w ten sposób poddana pod znak zapytania cała wcześniejsza obrzędowość przedpogrzebowa, związana z wyłączaniem zmarłego z przestrzeni domowej, z myciem i ubieraniem go, z dokonywaniem szeregu zabiegów ochronnych o charakterze magicznym - chroniących pozostałych przy życiu przed trupem, a zmarłego przed potencjalnymi negatywnymi zabiegami o charakterze magicznym. Odchodzić w zapomnienie zaczął powszechny dawniej zwyczaj czuwania podczas "Pustej nocy", a jeśli nawet był praktykowany, zacierał się jego pierwotny sens. Od końca lat 80. XX wieku gwałtownie rozwija się branża usług pogrzebowych, oferująca rodzinom zmarłego kompleks usług, wyręczając je na każdym polu przygotowań związanych z pogrzebem. Specjalistyczna załoga odbiera zmarłego z miejsca zgonu, myje go i ubiera. Ciało przechowywane jest do momentu pogrzebu w należącej do domu pogrzebowego lub cmentarza chłodni. Również sam pogrzeb, po dokładnym uzgodnieniu szczegółów, jest organizowany przez zakład, który dostarcza trumnę, dba o odpowiednią oprawę muzyczną i wizualną. Współczesny pogrzeb ma być eleganckim i godnym pożegnaniem zmarłego. Do estetyzacji śmierci zmierzają również coraz bardziej popularne w Polsce zabiegi nastawione na upiększanie zmarłego, takie jak tanatopraksja, tanatokosmetyka, czy tanatoplastyka. W pewnym sensie oddalają one od bliskich zmarłego fizyczny aspekt rozkładu jego ciała. Niedopuszczeniem do tego rozkładu jest z kolei coraz powszechniejsza praktyka kremacji. Branża usług pogrzebowych jest środowiskiem zamkniętym. Nauka zawodu polega raczej na terminowaniu, niż ukończeniu kursu, natomiast rozpoczęcie działalności przez kogoś wcześniej z branżą niezwiązanego często spotyka się z silnym oporem konkurencji. Nieustanne obcowanie z fizyczną stroną śmierci zaowocowało wytworzeniem się w obrębie pracowników „pogrzebówki” specyficznego języka - czy też frazeologii - który jest w użyciu tylko i wyłącznie w ich środowisku. Charakteryzuje się znacznym uprzedmiotowieniem zwłok. Mając świadomość jego niestosowności, pracownicy zakładów nie używają go w kontaktach z rodziną zmarłego. Specyfika sprzedawanych usług, jak również silna konkurencja sprawiły, że marketing pogrzebowy usiłuje sprostać dwóm sprzecznym potrzebom. Z jednej strony – nawiązując do nastroju powagi, smutku, zadumy, w delikatnych, stonowanych barwach – stara się niejako szeptem zachęcać do skorzystania ze swoich usług. Z drugiej zaś – istnieje potrzeba intensyfikacji działań promocyjnych, zmierzająca do zakorzenienia nazwy firmy w pamięci potencjalnego klienta, który w obliczu śmierci bliskiej osoby nie porównuje cenników usług, tylko korzysta z usług firmy, która jako pierwsza nasunie mu się na myśl.Odsunięcie zmarłego ze strefy domowej i zlecenie zakładom pogrzebowym obsługi jego ciała ,a niekiedy również wykonywania na nim zabiegów upiększających jest przejawem dążenia do usunięcia fizycznej strony śmierci z pola widzenia. Świadczy to o zmianie stosunku do śmierci - nie neguje się jej, tylko akceptuje, jednak dopiero, gdy jest już oczyszczona ze swych odrażających oznak.
It is assumed that considering the offer of funeral parlors and its implementation in the form of activity of these companies, we can get a picture of the modern approach to death. Death leaves a corpse, which associate with two contradictory aspirations - on the one hand the desire to stop a loved one with you, on the other hand - is a strong need to get rid of a decomposing body. Funeral rites are designed to overcome this duality - the exclusion the dead from the world of the living and give him a new status. Ritual also brings comfort and relief to survivors helps them coming to terms with his death. Since the mid-twentieth century, death is transferred from home to hospital as a consequence of the so-called "medicalization" of death. It puts into question all previous mortuary rituals, associated with the disabling the dead from the space of home, with washing and dressing him, and performing a series of magical protective treatments - that protect both the survivors before the corpse and the dead from the negative (magical) treatments of environment. Formerly widespread custom called "Empty Night" began to fade, and even if it was practiced, its original meaning faded. Since the late 80th of the twentieth century industry of funeral services is growing rapidly, is offering complex services to families of the deceased, and respiting them in every field of preparations with the funeral. Specialist staff receives a deceased from the place of death, wash and dress him. Until the funeral, body is kept in cold storage. Also the funeral, after exact discussion of its details, is organized by the funeral home that provides the coffin, takes care of the appropriate musical and visual setting. The contemporary funeral is to be elegant and dignified. To the aesthetisation of death tend also becoming more popular in Poland treatments focused on beautifying the deceased, such as thanatopraxy, tanatocosmetics or posthumous reconstruction of the body. These treatments in a way move away relatives from the physical aspect of the decomposition of the dead body. The prevention of this decomposition is in turn the practice of cremation, which is more and more popular in Poland. Funeral services industry is a closed environment. Learning a trade is more concerned with apprenticeship rather than the completion of the course, and setting up a new business by someone from the outside usually met with strong resistance from the competition. The constant contact with the physical side of the death resulted in the creation of specific language - or phraseology - which is in use only when funeral parlor workers are among themselves. It is characterized by a large objectification of corpses. Funeral parlor employees have the awareness where that language is inappropriate, so do not use it in contact with the family, but smoothly go into the official language. The specificity of services they sell, as well as a large competition led to the marketing of funeral tries to cope with two conflicting needs. On the one hand, it concerns their advertisements to the mood of seriousness, reflection, sadness, or trying to give hope of life after death - while trying to make it in soft, subdued colors, in a low voice to encourage to take advantage of their services. On the other hand there is a need to step up promotional activities aimed at rooting name of the company in memory of a potential customer, who faced the death of a loved one does not compare the pricing of services, just use the services of a company that is the first perceiving in his mind.Ejection the dead from home zone and hire a team of professionals for handling his corpse, as well as performing beauty treatments is a manifestation of desire to remove the physical side of the death out of sight. This shows change in relation to the death - does not negate it but accepts it, but only when it is free from its hideous signs.
dc.abstract.en | It is assumed that considering the offer of funeral parlors and its implementation in the form of activity of these companies, we can get a picture of the modern approach to death. Death leaves a corpse, which associate with two contradictory aspirations - on the one hand the desire to stop a loved one with you, on the other hand - is a strong need to get rid of a decomposing body. Funeral rites are designed to overcome this duality - the exclusion the dead from the world of the living and give him a new status. Ritual also brings comfort and relief to survivors helps them coming to terms with his death. Since the mid-twentieth century, death is transferred from home to hospital as a consequence of the so-called "medicalization" of death. It puts into question all previous mortuary rituals, associated with the disabling the dead from the space of home, with washing and dressing him, and performing a series of magical protective treatments - that protect both the survivors before the corpse and the dead from the negative (magical) treatments of environment. Formerly widespread custom called "Empty Night" began to fade, and even if it was practiced, its original meaning faded. Since the late 80th of the twentieth century industry of funeral services is growing rapidly, is offering complex services to families of the deceased, and respiting them in every field of preparations with the funeral. Specialist staff receives a deceased from the place of death, wash and dress him. Until the funeral, body is kept in cold storage. Also the funeral, after exact discussion of its details, is organized by the funeral home that provides the coffin, takes care of the appropriate musical and visual setting. The contemporary funeral is to be elegant and dignified. To the aesthetisation of death tend also becoming more popular in Poland treatments focused on beautifying the deceased, such as thanatopraxy, tanatocosmetics or posthumous reconstruction of the body. These treatments in a way move away relatives from the physical aspect of the decomposition of the dead body. The prevention of this decomposition is in turn the practice of cremation, which is more and more popular in Poland. Funeral services industry is a closed environment. Learning a trade is more concerned with apprenticeship rather than the completion of the course, and setting up a new business by someone from the outside usually met with strong resistance from the competition. The constant contact with the physical side of the death resulted in the creation of specific language - or phraseology - which is in use only when funeral parlor workers are among themselves. It is characterized by a large objectification of corpses. Funeral parlor employees have the awareness where that language is inappropriate, so do not use it in contact with the family, but smoothly go into the official language. The specificity of services they sell, as well as a large competition led to the marketing of funeral tries to cope with two conflicting needs. On the one hand, it concerns their advertisements to the mood of seriousness, reflection, sadness, or trying to give hope of life after death - while trying to make it in soft, subdued colors, in a low voice to encourage to take advantage of their services. On the other hand there is a need to step up promotional activities aimed at rooting name of the company in memory of a potential customer, who faced the death of a loved one does not compare the pricing of services, just use the services of a company that is the first perceiving in his mind.Ejection the dead from home zone and hire a team of professionals for handling his corpse, as well as performing beauty treatments is a manifestation of desire to remove the physical side of the death out of sight. This shows change in relation to the death - does not negate it but accepts it, but only when it is free from its hideous signs. | pl |
dc.abstract.pl | Przyjęto założenie, że analizując ofertę zakładów pogrzebowych i jej realizację w formie ich działalności, uzyskamy obraz współczesnego podejścia do śmierci. Śmierć człowieka jest jedednym z krytycznych momentów w życiu zarówno człowieka, jak i grupy społecznej. Pozostawia po sobie zwłoki, z którym wiążą się dwa przeciwstawne dążenia - z jednej strony chęć zatrzymania bliskiej osoby przy sobie, z drugiej zaś - silna potrzeba uwolnienia się od rozkładającego ciała. Celem obrzędowości pogrzebowej jest przezwyciężenie owej dwoistości - wyłączenie zmarłego ze świata żywych i nadanie mu nowego statusu. Z kolei bliskim zmarłego ma przynieść pociechę, ulgę, ułatwić pogodzenie się z jego śmiercią. Od połowy XX w. śmierć ze strefy domowej zostaje przeniesiona do szpitali, następuje tzw. "medykalizacja" śmierci. Zostaje w ten sposób poddana pod znak zapytania cała wcześniejsza obrzędowość przedpogrzebowa, związana z wyłączaniem zmarłego z przestrzeni domowej, z myciem i ubieraniem go, z dokonywaniem szeregu zabiegów ochronnych o charakterze magicznym - chroniących pozostałych przy życiu przed trupem, a zmarłego przed potencjalnymi negatywnymi zabiegami o charakterze magicznym. Odchodzić w zapomnienie zaczął powszechny dawniej zwyczaj czuwania podczas "Pustej nocy", a jeśli nawet był praktykowany, zacierał się jego pierwotny sens. Od końca lat 80. XX wieku gwałtownie rozwija się branża usług pogrzebowych, oferująca rodzinom zmarłego kompleks usług, wyręczając je na każdym polu przygotowań związanych z pogrzebem. Specjalistyczna załoga odbiera zmarłego z miejsca zgonu, myje go i ubiera. Ciało przechowywane jest do momentu pogrzebu w należącej do domu pogrzebowego lub cmentarza chłodni. Również sam pogrzeb, po dokładnym uzgodnieniu szczegółów, jest organizowany przez zakład, który dostarcza trumnę, dba o odpowiednią oprawę muzyczną i wizualną. Współczesny pogrzeb ma być eleganckim i godnym pożegnaniem zmarłego. Do estetyzacji śmierci zmierzają również coraz bardziej popularne w Polsce zabiegi nastawione na upiększanie zmarłego, takie jak tanatopraksja, tanatokosmetyka, czy tanatoplastyka. W pewnym sensie oddalają one od bliskich zmarłego fizyczny aspekt rozkładu jego ciała. Niedopuszczeniem do tego rozkładu jest z kolei coraz powszechniejsza praktyka kremacji. Branża usług pogrzebowych jest środowiskiem zamkniętym. Nauka zawodu polega raczej na terminowaniu, niż ukończeniu kursu, natomiast rozpoczęcie działalności przez kogoś wcześniej z branżą niezwiązanego często spotyka się z silnym oporem konkurencji. Nieustanne obcowanie z fizyczną stroną śmierci zaowocowało wytworzeniem się w obrębie pracowników „pogrzebówki” specyficznego języka - czy też frazeologii - który jest w użyciu tylko i wyłącznie w ich środowisku. Charakteryzuje się znacznym uprzedmiotowieniem zwłok. Mając świadomość jego niestosowności, pracownicy zakładów nie używają go w kontaktach z rodziną zmarłego. Specyfika sprzedawanych usług, jak również silna konkurencja sprawiły, że marketing pogrzebowy usiłuje sprostać dwóm sprzecznym potrzebom. Z jednej strony – nawiązując do nastroju powagi, smutku, zadumy, w delikatnych, stonowanych barwach – stara się niejako szeptem zachęcać do skorzystania ze swoich usług. Z drugiej zaś – istnieje potrzeba intensyfikacji działań promocyjnych, zmierzająca do zakorzenienia nazwy firmy w pamięci potencjalnego klienta, który w obliczu śmierci bliskiej osoby nie porównuje cenników usług, tylko korzysta z usług firmy, która jako pierwsza nasunie mu się na myśl.Odsunięcie zmarłego ze strefy domowej i zlecenie zakładom pogrzebowym obsługi jego ciała ,a niekiedy również wykonywania na nim zabiegów upiększających jest przejawem dążenia do usunięcia fizycznej strony śmierci z pola widzenia. Świadczy to o zmianie stosunku do śmierci - nie neguje się jej, tylko akceptuje, jednak dopiero, gdy jest już oczyszczona ze swych odrażających oznak. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.contributor.advisor | Brocki, Marcin - 174578 | pl |
dc.contributor.author | Zięba, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Libera, Zbigniew - 129949 | pl |
dc.contributor.reviewer | Brocki, Marcin - 174578 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T21:56:02Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T21:56:02Z | |
dc.date.submitted | 2013-10-22 | pl |
dc.fieldofstudy | etnologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-83570-66319 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/193014 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | funeral customs, funeral parol, death | pl |
dc.subject.pl | zwyczaje pogrzebowe, zakład pogrzebowy, śmierć | pl |
dc.title | Oferta i działalność zakładów pogrzebowych, a współcznystosunek do śmierci | pl |
dc.title.alternative | Offer and activities of funeral parols as a reflection of the modern approach to the death | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |