Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży jako czyn nieuczciwej konkurencji
Collecting charges other than commercial margins for the reception of goods purposed for sale as an act of unfair competition
opłaty półkowe, nieuczciwa konkurencja, prawo konkurencji, dostęp do rynku, swoboda umów, ekwiwalentność świadczeń, dostawcy i odbiorcy, marża handlowa, rabaty retroaktywne, usługi marketingowo-promocyjne
slotting allowances, unfair competition, competition law, access to the market, freedom of contract, equivalency of benefits, retailers and suppliers, commercial margin, retroactive rebates, marketing and promotional services
Celem niniejszej pracy jest kompleksowe omówienie problematyki czynu nieuczciwej konkurencji określonego w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w postaci utrudniania innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży. Praca ta jest próbą odpowiedzi na pytanie czy konieczne jest uchylenie art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zmiana jego treści czy też wystarczająca jest racjonalizacja wykładni tegoż przepisu. Odpowiedź na to pytanie wymaga analizy niezwykle bogatego orzecznictwa, które powstało na gruncie omawianego przepisu, a także rozważenia propozycji zgłoszonych w doktrynie prawniczej, które zazwyczaj nie korespondują z dominującą linią orzeczniczą. Przedstawiona została analiza problematyki utrudniania dostępu do rynku, ekwiwalentności świadczeń, marży handlowej oraz prokonkurencyjnych i antykonkurencyjnych skutków pobierania innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży, a także konsekwencje jakie niesie za sobą przyjęcie danej interpretacji.
The aim of this master’s thesis is an in-depth discussion of issues related to an act of unfair competition, as defined in the article 15 (1)(4) of the Combating Unfair Competition Act, namely the impediment of other entrepreneurs’ access to the market through collecting charges other than commercial margins for the reception of goods purposed for sale. The thesis is an attempt to answer the question whether it is indispensable to remove or modify the article 15(1)(4) of the Combating Unfair Competition Act, or whether it is sufficient to rationalise its interpretation. The answer to this question requires an analysis of a multitude of cases related to the aforesaid regulation, as well as the consideration of proposals presented in the jurisprudence of civil courts and legal writings, which usually do not correspond to those presented by courts. It presents the issue of impeding access to the market, equivalency of benefits, commercial margin and pro-competitive and anti-competitive effects of collecting charges other than commercial margins for the reception of goods purposed for sale and the consequences that accepting of a particular interpretation entails.
dc.abstract.en | The aim of this master’s thesis is an in-depth discussion of issues related to an act of unfair competition, as defined in the article 15 (1)(4) of the Combating Unfair Competition Act, namely the impediment of other entrepreneurs’ access to the market through collecting charges other than commercial margins for the reception of goods purposed for sale. The thesis is an attempt to answer the question whether it is indispensable to remove or modify the article 15(1)(4) of the Combating Unfair Competition Act, or whether it is sufficient to rationalise its interpretation. The answer to this question requires an analysis of a multitude of cases related to the aforesaid regulation, as well as the consideration of proposals presented in the jurisprudence of civil courts and legal writings, which usually do not correspond to those presented by courts. It presents the issue of impeding access to the market, equivalency of benefits, commercial margin and pro-competitive and anti-competitive effects of collecting charges other than commercial margins for the reception of goods purposed for sale and the consequences that accepting of a particular interpretation entails. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest kompleksowe omówienie problematyki czynu nieuczciwej konkurencji określonego w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w postaci utrudniania innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży. Praca ta jest próbą odpowiedzi na pytanie czy konieczne jest uchylenie art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zmiana jego treści czy też wystarczająca jest racjonalizacja wykładni tegoż przepisu. Odpowiedź na to pytanie wymaga analizy niezwykle bogatego orzecznictwa, które powstało na gruncie omawianego przepisu, a także rozważenia propozycji zgłoszonych w doktrynie prawniczej, które zazwyczaj nie korespondują z dominującą linią orzeczniczą. Przedstawiona została analiza problematyki utrudniania dostępu do rynku, ekwiwalentności świadczeń, marży handlowej oraz prokonkurencyjnych i antykonkurencyjnych skutków pobierania innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży, a także konsekwencje jakie niesie za sobą przyjęcie danej interpretacji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Walaszek-Pyzioł, Anna - 132513 | pl |
dc.contributor.author | Konkowska, Adrianna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Walaszek-Pyzioł, Anna - 132513 | pl |
dc.contributor.reviewer | Żurawik, Artur - 200616 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T12:17:25Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T12:17:25Z | |
dc.date.submitted | 2015-06-25 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-95320-127876 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/202831 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | slotting allowances, unfair competition, competition law, access to the market, freedom of contract, equivalency of benefits, retailers and suppliers, commercial margin, retroactive rebates, marketing and promotional services | pl |
dc.subject.pl | opłaty półkowe, nieuczciwa konkurencja, prawo konkurencji, dostęp do rynku, swoboda umów, ekwiwalentność świadczeń, dostawcy i odbiorcy, marża handlowa, rabaty retroaktywne, usługi marketingowo-promocyjne | pl |
dc.title | Pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży jako czyn nieuczciwej konkurencji | pl |
dc.title.alternative | Collecting charges other than commercial margins for the reception of goods purposed for sale as an act of unfair competition | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |