Pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży jako czyn nieuczciwej konkurencji

master
dc.abstract.enThe aim of this master’s thesis is an in-depth discussion of issues related to an act of unfair competition, as defined in the article 15 (1)(4) of the Combating Unfair Competition Act, namely the impediment of other entrepreneurs’ access to the market through collecting charges other than commercial margins for the reception of goods purposed for sale. The thesis is an attempt to answer the question whether it is indispensable to remove or modify the article 15(1)(4) of the Combating Unfair Competition Act, or whether it is sufficient to rationalise its interpretation. The answer to this question requires an analysis of a multitude of cases related to the aforesaid regulation, as well as the consideration of proposals presented in the jurisprudence of civil courts and legal writings, which usually do not correspond to those presented by courts. It presents the issue of impeding access to the market, equivalency of benefits, commercial margin and pro-competitive and anti-competitive effects of collecting charges other than commercial margins for the reception of goods purposed for sale and the consequences that accepting of a particular interpretation entails.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest kompleksowe omówienie problematyki czynu nieuczciwej konkurencji określonego w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w postaci utrudniania innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży. Praca ta jest próbą odpowiedzi na pytanie czy konieczne jest uchylenie art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zmiana jego treści czy też wystarczająca jest racjonalizacja wykładni tegoż przepisu. Odpowiedź na to pytanie wymaga analizy niezwykle bogatego orzecznictwa, które powstało na gruncie omawianego przepisu, a także rozważenia propozycji zgłoszonych w doktrynie prawniczej, które zazwyczaj nie korespondują z dominującą linią orzeczniczą. Przedstawiona została analiza problematyki utrudniania dostępu do rynku, ekwiwalentności świadczeń, marży handlowej oraz prokonkurencyjnych i antykonkurencyjnych skutków pobierania innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży, a także konsekwencje jakie niesie za sobą przyjęcie danej interpretacji.pl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorWalaszek-Pyzioł, Anna - 132513 pl
dc.contributor.authorKonkowska, Adriannapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerWalaszek-Pyzioł, Anna - 132513 pl
dc.contributor.reviewerŻurawik, Artur - 200616 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T12:17:25Z
dc.date.available2020-07-26T12:17:25Z
dc.date.submitted2015-06-25pl
dc.fieldofstudyprawopl
dc.identifier.apddiploma-95320-127876pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/202831
dc.languagepolpl
dc.subject.enslotting allowances, unfair competition, competition law, access to the market, freedom of contract, equivalency of benefits, retailers and suppliers, commercial margin, retroactive rebates, marketing and promotional servicespl
dc.subject.plopłaty półkowe, nieuczciwa konkurencja, prawo konkurencji, dostęp do rynku, swoboda umów, ekwiwalentność świadczeń, dostawcy i odbiorcy, marża handlowa, rabaty retroaktywne, usługi marketingowo-promocyjnepl
dc.titlePobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży jako czyn nieuczciwej konkurencjipl
dc.title.alternativeCollecting charges other than commercial margins for the reception of goods purposed for sale as an act of unfair competitionpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this master’s thesis is an in-depth discussion of issues related to an act of unfair competition, as defined in the article 15 (1)(4) of the Combating Unfair Competition Act, namely the impediment of other entrepreneurs’ access to the market through collecting charges other than commercial margins for the reception of goods purposed for sale. The thesis is an attempt to answer the question whether it is indispensable to remove or modify the article 15(1)(4) of the Combating Unfair Competition Act, or whether it is sufficient to rationalise its interpretation. The answer to this question requires an analysis of a multitude of cases related to the aforesaid regulation, as well as the consideration of proposals presented in the jurisprudence of civil courts and legal writings, which usually do not correspond to those presented by courts. It presents the issue of impeding access to the market, equivalency of benefits, commercial margin and pro-competitive and anti-competitive effects of collecting charges other than commercial margins for the reception of goods purposed for sale and the consequences that accepting of a particular interpretation entails.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy jest kompleksowe omówienie problematyki czynu nieuczciwej konkurencji określonego w art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w postaci utrudniania innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży. Praca ta jest próbą odpowiedzi na pytanie czy konieczne jest uchylenie art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, zmiana jego treści czy też wystarczająca jest racjonalizacja wykładni tegoż przepisu. Odpowiedź na to pytanie wymaga analizy niezwykle bogatego orzecznictwa, które powstało na gruncie omawianego przepisu, a także rozważenia propozycji zgłoszonych w doktrynie prawniczej, które zazwyczaj nie korespondują z dominującą linią orzeczniczą. Przedstawiona została analiza problematyki utrudniania dostępu do rynku, ekwiwalentności świadczeń, marży handlowej oraz prokonkurencyjnych i antykonkurencyjnych skutków pobierania innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży, a także konsekwencje jakie niesie za sobą przyjęcie danej interpretacji.
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Walaszek-Pyzioł, Anna - 132513
dc.contributor.authorpl
Konkowska, Adrianna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Walaszek-Pyzioł, Anna - 132513
dc.contributor.reviewerpl
Żurawik, Artur - 200616
dc.date.accessioned
2020-07-26T12:17:25Z
dc.date.available
2020-07-26T12:17:25Z
dc.date.submittedpl
2015-06-25
dc.fieldofstudypl
prawo
dc.identifier.apdpl
diploma-95320-127876
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/202831
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
slotting allowances, unfair competition, competition law, access to the market, freedom of contract, equivalency of benefits, retailers and suppliers, commercial margin, retroactive rebates, marketing and promotional services
dc.subject.plpl
opłaty półkowe, nieuczciwa konkurencja, prawo konkurencji, dostęp do rynku, swoboda umów, ekwiwalentność świadczeń, dostawcy i odbiorcy, marża handlowa, rabaty retroaktywne, usługi marketingowo-promocyjne
dc.titlepl
Pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży jako czyn nieuczciwej konkurencji
dc.title.alternativepl
Collecting charges other than commercial margins for the reception of goods purposed for sale as an act of unfair competition
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available