Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Tradycja ikony w twórczości sakralnej Jerzego Nowosielskiego (na przykładzie wybranych dzieł)
ikona; Jerzy Nowosielski; sztuka bizantyjska; teologia ikony; Kraków; sztuka współczesna
Orthodox icon; Jerzy Nowosielski; byzantine art; theology of icon; Cracow; modern art
Twórczość Jerzego Nowosielskiego, malarza, teologa i teoretyka sztuki jest zjawiskiem wyjątkowym. Teoretyczną podstawą wypracowanej przez niego estetyki stała się teologia ikony. Niniejsza praca ma na celu przedstawienie, w jaki sposób sztuka współczesna pozwoliła Nowosielskiemu na nowo odkryć kanon ikonograficzny i połączyć go z osiągnięciami sztuki współczesnej. Opiera się również na analizie wybranych prac z dorobku malarza pod kątem zapożyczenia tradycyjnych motywów, sposobu ich przyswojenia i przekształcenia. W części pierwszej zdefiniowano pojęcie ikony oraz różnicę pomiędzy ikoną a obrazem religijnym. Przedstawiono również zarys historii ikony, kształtowania się kanonu ikonograficznego i zaprezentowano czynniki wpływające na jego ugruntowanie. Następnie przedstawiono sylwetkę i życiorys Jerzego Nowosielskiego, kładąc nacisk na wydarzenia, które stały się dla niego źródłem inspiracji. Zaprezentowano również poglądy twórcy na tematy wiary, piękna, rolę sztuki i miejsce ikony we współczesnym świecie. Do analizy zostały wybrane dzieła, w których artysta podejmuje tematy kanoniczne. Jest to szerokie spekturum, obejmujące ikonostas, sceny Narodzenia Pańskiego i Zstąpienia do Otchłani.
The art of Jerzy Nowosielski, a painter, theologian and theoretician of art is an exceptional phenomenon. The theoretical basis of his aesthetics is formed by the theology of the icon. The present thesis aims to show how modern art helped Nowosielski to rediscover the iconographic canon and combine it with the achievements of contemporary art. It is also based on the analysis of selected works, how the traditional motifs are used, the way they are adopted and transformed. The first part defines the concept of an icon and the difference between an icon and a religious image. It also presents an outline of the history of the icon, the formation of the iconographic canon and the factors that caused its hardening. Then the figure and biography of Jerzy Nowosielski was presented, emphasizing events that became a source of inspiration for him. The author's views on the topics of faith, beauty, the role of art and the place of the icon in the modern world were also presented. For the analysis, were selected works in which the artist undertakes canonical themes. It is a broad spectrum, including iconostasis, Nativity Scene and Harrowing of Hell.
dc.abstract.en | The art of Jerzy Nowosielski, a painter, theologian and theoretician of art is an exceptional phenomenon. The theoretical basis of his aesthetics is formed by the theology of the icon. The present thesis aims to show how modern art helped Nowosielski to rediscover the iconographic canon and combine it with the achievements of contemporary art. It is also based on the analysis of selected works, how the traditional motifs are used, the way they are adopted and transformed. The first part defines the concept of an icon and the difference between an icon and a religious image. It also presents an outline of the history of the icon, the formation of the iconographic canon and the factors that caused its hardening. Then the figure and biography of Jerzy Nowosielski was presented, emphasizing events that became a source of inspiration for him. The author's views on the topics of faith, beauty, the role of art and the place of the icon in the modern world were also presented. For the analysis, were selected works in which the artist undertakes canonical themes. It is a broad spectrum, including iconostasis, Nativity Scene and Harrowing of Hell. | pl |
dc.abstract.pl | Twórczość Jerzego Nowosielskiego, malarza, teologa i teoretyka sztuki jest zjawiskiem wyjątkowym. Teoretyczną podstawą wypracowanej przez niego estetyki stała się teologia ikony. Niniejsza praca ma na celu przedstawienie, w jaki sposób sztuka współczesna pozwoliła Nowosielskiemu na nowo odkryć kanon ikonograficzny i połączyć go z osiągnięciami sztuki współczesnej. Opiera się również na analizie wybranych prac z dorobku malarza pod kątem zapożyczenia tradycyjnych motywów, sposobu ich przyswojenia i przekształcenia. W części pierwszej zdefiniowano pojęcie ikony oraz różnicę pomiędzy ikoną a obrazem religijnym. Przedstawiono również zarys historii ikony, kształtowania się kanonu ikonograficznego i zaprezentowano czynniki wpływające na jego ugruntowanie. Następnie przedstawiono sylwetkę i życiorys Jerzego Nowosielskiego, kładąc nacisk na wydarzenia, które stały się dla niego źródłem inspiracji. Zaprezentowano również poglądy twórcy na tematy wiary, piękna, rolę sztuki i miejsce ikony we współczesnym świecie. Do analizy zostały wybrane dzieła, w których artysta podejmuje tematy kanoniczne. Jest to szerokie spekturum, obejmujące ikonostas, sceny Narodzenia Pańskiego i Zstąpienia do Otchłani. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filologiczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kliabanau, Dzmitry - 128837 | pl |
dc.contributor.author | Bryja, Katarzyna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF6 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kliabanau, Dzmitry - 128837 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wawrzyńczak, Aleksander - 132563 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T19:41:29Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T19:41:29Z | |
dc.date.submitted | 2018-09-13 | pl |
dc.fieldofstudy | kultura Rosji i narodów sąsiednich | pl |
dc.identifier.apd | diploma-127251-209389 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/231148 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Orthodox icon; Jerzy Nowosielski; byzantine art; theology of icon; Cracow; modern art | pl |
dc.subject.pl | ikona; Jerzy Nowosielski; sztuka bizantyjska; teologia ikony; Kraków; sztuka współczesna | pl |
dc.title | Tradycja ikony w twórczości sakralnej Jerzego Nowosielskiego (na przykładzie wybranych dzieł) | pl |
dc.title.alternative | The Tradition of Orthodox Icon Painting in Jerzy Nowosielski's Sacred Works | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |