Pozycja ustrojowa Policji w systemie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego.

master
dc.abstract.en...pl
dc.abstract.plW roku 1989 w Polsce, a następnie w innych krajach Europy Środkowowschodniej nastąpiły gruntowne i na wskroś zasadnicze zmiany polityczno-ustrojowe i gospodarcze. W nowej sytuacji społeczeństwo polskie oczekiwało policji opiekuńczej i humanitarnej, dlatego też w ustawie o Policji z 1990 r. został wyeksponowany obowiązek respektowania przez policjantów godności obywateli oraz przestrzegania i ochrony praw człowieka. W związku z niechlubnymi doświadczeniami z przeszłości, autorzy ustawy spowodowali poważne ograniczenie uprawnień policjanta. Szczególnie wyakcentowano funkcję policji jako instytucji użyteczności publicznej, spolegliwego opiekuna. Oczekiwania idące w tym kierunku wiązały się z podkreślaniem konieczności mocnego osadzenia i związania policji ze środowiskiem na najniższym poziomie – z rejonem zamieszkania. W związku z tym zdecydowano się na powołanie do życia policji lokalnej. Należy sądzić, że pewna brutalność okazywana przez wiele lat w kontaktach milicjant – obywatel brała się nie tylko z wyobcowania społecznego, lecz także z poczucia słabości funkcjonariusza służb porządkowych w obliczu powszednich zagrożeń.Założeniem zmian było uregulowanie spraw Policji i policjantów w sposób kompleksowy. Nadało to ustawie o Policji charakter aktu prawnego dość złożonego, składającego się z dwóch części. Pierwsza – to zespół unormowań dotyczących organizacji i funkcjonowania Policji jako organu administracji państwowej, realizującego zadania państwa w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. W tym zakresie ustawa była aktem normatywnym o charakterze ustrojowym. Druga część to zbiór przepisów regulujących status służbowy policjanta. W tej części ustawa jest tzw. pragmatyką służbową, czyli aktem określającym prawa i obowiązki funkcjonariuszy Policji.W niniejszej pracy skupiono się na pierwszej z przywołanych części. Autorka pracy, ze względu na swoje zainteresowania związane z problematyką bezpieczeństwa narodowego, postanowiła prześledzić, jak obecnie wygląda legislacyjna pozycja Policji, jako organu administracji państwowej oraz trzonu podsystemu bezpieczeństwa wewnętrznego w systemie bezpieczeństwa narodowego. Analizy w tym zakresie dokonała na kartach trzech rozdziałów.Pierwszy z nich, zatytułowany „Bezpieczeństwo wewnętrzne w Polsce”, stara się rozwiązać pewne, spotykane w literaturze, zawiłości terminologiczne, związane z pojęciami5„bezpieczeństwa wewnętrznego” oraz „systemu bezpieczeństwa wewnętrznego”. Autorka gruntownie zbadała wypowiedzi doktryny prawa administracyjnego oraz bezpieczeństwa narodowego w przedmiotowych kwestiach, po czym pokusiła się o umiejscowienie formacji Policji w ramach systemu bezpieczeństwa wewnętrznego Rzeczypospolitej Polski.Rozdział drugi, pt. „Formacja Policji w Polsce” jest rozdziałem syntetycznym, w którym autorka starała się zebrać, a następnie opisać, jak najwięcej faktów związanych z usytuowaniem Policji w ramach organu bezpieczeństwa wewnętrznego. W pierwszym podrozdziale zostały opisane różnice między doktrynalnym pojęciem policji występującym w nauce administracji, a Policją rozumianą jako formacja. W dalszej części rozdziału przedstawiony został rys historyczny omawianej formacji w Polsce w XX wieku. Kolejne fragmenty rozdziału dotyczą już sensu stricte zagadnień związanych z aktualną pozycją ustrojową Policji. Opisano tutaj, kolejno, ustrój i organizację Policji, jej zadania oraz zakres uprawnień, jak również proces współdziałania tej formacji z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo.Ostatni, trzeci rozdział pracy stanowi próbę ukazania formacji Policji w strukturach międzynarodowych. Opisano tutaj dwie, najbardziej znane, międzynarodowe platformy współpracy policyjnej – Interpol oraz Europol.Podczas redakcji pracy, niebagatelną pomocą dla autorki okazały się być pozycje bibliograficzne literatury przedmiotu wybitnych znawców i teoretyków zagadnień związanych z bezpieczeństwem narodowym (M. Brzeziński, J. Zubek czy W. Fehler), szeroko rozumianympl
dc.affiliationWydział Prawa i Administracjipl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorGrzybowski, Marian - 128227 pl
dc.contributor.authorBasiaga, Mariapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WPA3pl
dc.contributor.reviewerKarp, Janusz - 128678 pl
dc.contributor.reviewerGrzybowski, Marian - 128227 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T16:57:41Z
dc.date.available2020-07-24T16:57:41Z
dc.date.submitted2013-07-05pl
dc.fieldofstudyadministracjapl
dc.identifier.apddiploma-75597-100569pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/188368
dc.languagepolpl
dc.subject.en...pl
dc.subject.plPolicja ,bezpieczeństwo, porządek publicznypl
dc.titlePozycja ustrojowa Policji w systemie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
...
dc.abstract.plpl
W roku 1989 w Polsce, a następnie w innych krajach Europy Środkowowschodniej nastąpiły gruntowne i na wskroś zasadnicze zmiany polityczno-ustrojowe i gospodarcze. W nowej sytuacji społeczeństwo polskie oczekiwało policji opiekuńczej i humanitarnej, dlatego też w ustawie o Policji z 1990 r. został wyeksponowany obowiązek respektowania przez policjantów godności obywateli oraz przestrzegania i ochrony praw człowieka. W związku z niechlubnymi doświadczeniami z przeszłości, autorzy ustawy spowodowali poważne ograniczenie uprawnień policjanta. Szczególnie wyakcentowano funkcję policji jako instytucji użyteczności publicznej, spolegliwego opiekuna. Oczekiwania idące w tym kierunku wiązały się z podkreślaniem konieczności mocnego osadzenia i związania policji ze środowiskiem na najniższym poziomie – z rejonem zamieszkania. W związku z tym zdecydowano się na powołanie do życia policji lokalnej. Należy sądzić, że pewna brutalność okazywana przez wiele lat w kontaktach milicjant – obywatel brała się nie tylko z wyobcowania społecznego, lecz także z poczucia słabości funkcjonariusza służb porządkowych w obliczu powszednich zagrożeń.Założeniem zmian było uregulowanie spraw Policji i policjantów w sposób kompleksowy. Nadało to ustawie o Policji charakter aktu prawnego dość złożonego, składającego się z dwóch części. Pierwsza – to zespół unormowań dotyczących organizacji i funkcjonowania Policji jako organu administracji państwowej, realizującego zadania państwa w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. W tym zakresie ustawa była aktem normatywnym o charakterze ustrojowym. Druga część to zbiór przepisów regulujących status służbowy policjanta. W tej części ustawa jest tzw. pragmatyką służbową, czyli aktem określającym prawa i obowiązki funkcjonariuszy Policji.W niniejszej pracy skupiono się na pierwszej z przywołanych części. Autorka pracy, ze względu na swoje zainteresowania związane z problematyką bezpieczeństwa narodowego, postanowiła prześledzić, jak obecnie wygląda legislacyjna pozycja Policji, jako organu administracji państwowej oraz trzonu podsystemu bezpieczeństwa wewnętrznego w systemie bezpieczeństwa narodowego. Analizy w tym zakresie dokonała na kartach trzech rozdziałów.Pierwszy z nich, zatytułowany „Bezpieczeństwo wewnętrzne w Polsce”, stara się rozwiązać pewne, spotykane w literaturze, zawiłości terminologiczne, związane z pojęciami5„bezpieczeństwa wewnętrznego” oraz „systemu bezpieczeństwa wewnętrznego”. Autorka gruntownie zbadała wypowiedzi doktryny prawa administracyjnego oraz bezpieczeństwa narodowego w przedmiotowych kwestiach, po czym pokusiła się o umiejscowienie formacji Policji w ramach systemu bezpieczeństwa wewnętrznego Rzeczypospolitej Polski.Rozdział drugi, pt. „Formacja Policji w Polsce” jest rozdziałem syntetycznym, w którym autorka starała się zebrać, a następnie opisać, jak najwięcej faktów związanych z usytuowaniem Policji w ramach organu bezpieczeństwa wewnętrznego. W pierwszym podrozdziale zostały opisane różnice między doktrynalnym pojęciem policji występującym w nauce administracji, a Policją rozumianą jako formacja. W dalszej części rozdziału przedstawiony został rys historyczny omawianej formacji w Polsce w XX wieku. Kolejne fragmenty rozdziału dotyczą już sensu stricte zagadnień związanych z aktualną pozycją ustrojową Policji. Opisano tutaj, kolejno, ustrój i organizację Policji, jej zadania oraz zakres uprawnień, jak również proces współdziałania tej formacji z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo.Ostatni, trzeci rozdział pracy stanowi próbę ukazania formacji Policji w strukturach międzynarodowych. Opisano tutaj dwie, najbardziej znane, międzynarodowe platformy współpracy policyjnej – Interpol oraz Europol.Podczas redakcji pracy, niebagatelną pomocą dla autorki okazały się być pozycje bibliograficzne literatury przedmiotu wybitnych znawców i teoretyków zagadnień związanych z bezpieczeństwem narodowym (M. Brzeziński, J. Zubek czy W. Fehler), szeroko rozumianym
dc.affiliationpl
Wydział Prawa i Administracji
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Grzybowski, Marian - 128227
dc.contributor.authorpl
Basiaga, Maria
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WPA3
dc.contributor.reviewerpl
Karp, Janusz - 128678
dc.contributor.reviewerpl
Grzybowski, Marian - 128227
dc.date.accessioned
2020-07-24T16:57:41Z
dc.date.available
2020-07-24T16:57:41Z
dc.date.submittedpl
2013-07-05
dc.fieldofstudypl
administracja
dc.identifier.apdpl
diploma-75597-100569
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/188368
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
...
dc.subject.plpl
Policja ,bezpieczeństwo, porządek publiczny
dc.titlepl
Pozycja ustrojowa Policji w systemie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available