Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Pojęcie zła w twórczości Michaiła Lermontowa
The concept of evil in the works of Mikhail Lermontov.
Michaił Lermontow, demonizm, zło, człowieczeństwo, Maskarada, Mój demon, Demon, bunt, bajronizm, czarny romantyzm, dramat, interpretacja, XIX wiek, Imperium Rosyjskie
Mikhail Lermontov, demonism, evil, humanism, Masquerade, My Demon, Demon, rebellion, Byronism, black romanticism, drama, interpretation, nineteenth century, Russian Empire
Niniejsza praca przybliża oraz poddaje analizie twórczość Michaiła Jurjewicza Lermontowa (1814-1841) pod kątem zła oraz przedstawienia przez poetę demonicznych postaci. Zostają przybliżone wątki utworów: "Mój demon", "Demon" oraz "Maskarada", oraz ich interpretacje przez innych artystów. Tematyka zła i okrutnej natury człowieka dominowały w literaturze dziewiętnastowiecznej Rosji imperialnej. Niejednoznaczność oraz wielowarstwowość przewijają się na kartach różnych utworów Lermontowa. Tak jak zło przybiera różną twarz oraz formę w utworach Lermontowa, tak również pozostaje w poecie umiejętność wywołania współczucia oraz chęci zrozumienia wobec swoich „demonów” u czytelnika. Wątki zła i dobra, ich ciągłego starcia, łączą się z opisami przyrody oraz natury, symbolizując nierozłączność tych dwóch stron nie tylko w otaczającej rzeczywistości, ale i w samym człowieku. Bunt przedstawiony jest jako siła, której nie można nie ulec, wręcz należy, pomimo niewygodnych konsekwencji, stawać naprzeciw normom lub strukturom, które przynoszą jedynie zepsucie.
This work introduces and analyses the artistic work of Mikhail Yurievich Lermontov (1814-1841) in terms of evil and the poet's depiction of demonic figures. The plots of the works: "My Demon", "The Demon" and "The Masquerade" are presented, as well as their interpretations by other artists. The subject of evil and the cruel nature of men dominated the literature of nineteenth-century imperial Russia. Ambiguity and multi-layered characters appear on the pages of various works by Lermontov. Just as evil takes on different faces and forms in Lermontov's works, so the poet also can evoke sympathy and a desire to understand his "demons" in the reader. The motifs of evil and good, their constant clash, are combined with descriptions of nature and nature, symbolising the inseparability of these two sides not only in the surrounding reality but also in man himself. Rebellion is presented as a force that cannot be resisted, certainly, despite uncomfortable consequences, it is necessary to confront norms or structures that only bring corruption.
dc.abstract.en | This work introduces and analyses the artistic work of Mikhail Yurievich Lermontov (1814-1841) in terms of evil and the poet's depiction of demonic figures. The plots of the works: "My Demon", "The Demon" and "The Masquerade" are presented, as well as their interpretations by other artists. The subject of evil and the cruel nature of men dominated the literature of nineteenth-century imperial Russia. Ambiguity and multi-layered characters appear on the pages of various works by Lermontov. Just as evil takes on different faces and forms in Lermontov's works, so the poet also can evoke sympathy and a desire to understand his "demons" in the reader. The motifs of evil and good, their constant clash, are combined with descriptions of nature and nature, symbolising the inseparability of these two sides not only in the surrounding reality but also in man himself. Rebellion is presented as a force that cannot be resisted, certainly, despite uncomfortable consequences, it is necessary to confront norms or structures that only bring corruption. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca przybliża oraz poddaje analizie twórczość Michaiła Jurjewicza Lermontowa (1814-1841) pod kątem zła oraz przedstawienia przez poetę demonicznych postaci. Zostają przybliżone wątki utworów: "Mój demon", "Demon" oraz "Maskarada", oraz ich interpretacje przez innych artystów. Tematyka zła i okrutnej natury człowieka dominowały w literaturze dziewiętnastowiecznej Rosji imperialnej. Niejednoznaczność oraz wielowarstwowość przewijają się na kartach różnych utworów Lermontowa. Tak jak zło przybiera różną twarz oraz formę w utworach Lermontowa, tak również pozostaje w poecie umiejętność wywołania współczucia oraz chęci zrozumienia wobec swoich „demonów” u czytelnika. Wątki zła i dobra, ich ciągłego starcia, łączą się z opisami przyrody oraz natury, symbolizując nierozłączność tych dwóch stron nie tylko w otaczającej rzeczywistości, ale i w samym człowieku. Bunt przedstawiony jest jako siła, której nie można nie ulec, wręcz należy, pomimo niewygodnych konsekwencji, stawać naprzeciw normom lub strukturom, które przynoszą jedynie zepsucie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Brążkiewicz, Bartłomiej - 159735 | pl |
dc.contributor.author | Idziaszczyk, Anna - USOS310164 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WSMP | pl |
dc.contributor.reviewer | Brążkiewicz, Bartłomiej - 159735 | pl |
dc.contributor.reviewer | Lechowska, Marta - 161698 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-15T23:31:00Z | |
dc.date.available | 2024-07-15T23:31:00Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-09 | pl |
dc.fieldofstudy | rosjoznawstwo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-177197-310164 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/381072 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Mikhail Lermontov, demonism, evil, humanism, Masquerade, My Demon, Demon, rebellion, Byronism, black romanticism, drama, interpretation, nineteenth century, Russian Empire | pl |
dc.subject.pl | Michaił Lermontow, demonizm, zło, człowieczeństwo, Maskarada, Mój demon, Demon, bunt, bajronizm, czarny romantyzm, dramat, interpretacja, XIX wiek, Imperium Rosyjskie | pl |
dc.title | Pojęcie zła w twórczości Michaiła Lermontowa | pl |
dc.title.alternative | The concept of evil in the works of Mikhail Lermontov. | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |