Badanie zależności pomiędzy typem temperamentalnym a poziomem inteligencji emocjonalnej

master
dc.abstract.enABSTRAKTThis study through theses raised is in line with the area of many psychological paradigms. Major area is the psychology of individual differences and psychology of temperament, psychology of personality and social psychology (due to the complexity of the phenomenon of emotional intelligence). Study covers also areas such as evolutionary psychology, developmental psychology, educational psychology, behavioral psychology and psychology of emotions. The main purpose of this study is to investigate the relationship between temperament (the temperament type) and the level of emotional intelligence. Both of these variables are described in the theoretical part of the work, which contains the most important concepts, definitions and key information, forming substantive framework for the study, which were presented in the second (the empirical) part of the workHypotheses about the relationship between temperament and emotional intelligence were stated. The purpose of the study is to verify whether there are statistically significant correlations between the temperament type and the presented by the respondents level of emotional intelligence. For this purpose a group of 65 professionals from the advertising and so called “exhibition systems”, employed in the company Extend Vision in Krakow were examined. Three methods have been applied: Kwestionariusz Temperamentu EAS-D Arnold Buss and Robert Plomin, and two methods for measuring the emotional intelligence – Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE N.S. Schutte, J.M. Malouffa, L.E. Hall, D.J. Haggerty, J.T. Cooper, C.J. Golden, L. Dornheim, and Skala Inteligencji Emocjonaknej - Twarze SIE-T Anna Matczak, Joanna Piekarska and Elżbieta Studniarek. Research results prevent from decision on the nature of relationship between studied variables in case of hypothesis of the influence of temperament on emotional intelligence. However, they confirm the existence of statistically significant correlation where we sought a relationship without specifying the direction of impact. Existence of negative correlation between anger (as a feature of temperament) and emotional intelligence has been observed, while in the case of sociability and emotional intelligence – positive correlation has been shown. Hypotheses of corellation between education and emoional intelligence and fear of IE were not confirmed. Nature of relationship between variables not covered in original hypotheses were also discussed. Negative correlation between happiness level and emotional intelligence level has been confirmed. Positive correlation between the activity and emotional intelligence measured by INTE has been confirmed and the lack of corellation in the measurement performed by Test Twarzy?The empirical material obtained in the study was finally subjected to discussion in the section on conclusions and remarks.pl
dc.abstract.plSTRESZCZENIENiniejsza praca, za sprawą poruszanych weń kwestii, wpisuje się w obszar wielu paradygmatów. Rzecz jasna, dominującym jest psychologia różnic indywidualnych i psychologia temperamentu oraz osobowości, a także psychologia społeczna (z uwagi na złożoność zjawiska, jakim jest inteligencja emocjonalna). Nie mniej, dotyka ona również zagadnień z takich obszarów jak: psychologia ewolucyjna, rozwojowa, wychowawcza, behawioralna oraz psychologia emocji.Głównym celem tej pracy jest poszukiwanie zależności pomiędzy temperamentem (typem temperamentalnym) a poziomem inteligencji emocjonalnej. Obie te zmienne zostały opisane w teoretycznej części pracy, gdzie pomieszczone są najważniejsze koncepcje, definicje oraz kluczowe informacje tworzące merytoryczne ramy dla przeprowadzonych badań, które zostały zaprezentowane w drugiej (empirycznej) części pracy.Postawione hipotezy dotyczą relacji między temperamentem a inteligencją emocjonalną, dlatego też celem badań było zweryfikowanie, czy istnieją istotne statystycznie korelacje pomiędzy typem temperamentalnym a prezentowanym przez badanych poziomem inteligencji emocjonalnej. W tym celu przebadano grupę 65 osób zawodowo związanych z reklamą i tzw. systemami wystawienniczymi, zatrudnionych w krakowskiej firmie Extend Vision. W badaniach posłużono się trzema narzędziami: Kwestionariuszem Temperamentu EAS-D Arnolda Bussa i Roberta Plomina oraz dwiema metodami służącymi do pomiaru inteligencji emocjonalnej - Kwestionariuszem Inteligencji Emocjonalnej INTE N. S. Schutte, J. M. Malouffa, L. E. Hall, D. J. Haggerty’ego, J. T. Cooper, C. J. Goldena, L. Dornheim, a także Skalą Inteligencji Emocjonalnej – Twarze SIE-T Anny Matczak, Joanny Piekarskiej i Elżbiety Studniarek.Uzyskane wyniki uniemożliwiają orzekanie o naturze relacji między badanymi zmiennymi w przypadku hipotezy dotyczącej wpływu temperamentu na inteligencję emocjonalną, jednakże potwierdzają istnienie istotnych statystycznie korelacji tam, gdzie poszukiwany był sam związek bez określania kierunku wpływu. Wykazano bowiem, że pomiędzy złością (jako cechą temperamentalną) a inteligencją emocjonalną występuje korelacja ujemna, natomiast w przypadku towarzyskości i inteligencji emocjonalnej – dodatnia. Odrzucone zostały natomiast hipotezy poszukujące związku wykształcenia z temperamentem lub inteligencją emocjonalną oraz strachu z IE.Pochylono się także nad naturą relacji zachodzących między zmiennymi nie uwzględnionymi w pierwotnie stawianych hipotezach, co potwierdziło (oczywiste) istnienie ujemnej korelacji pomiędzy poziomem niezadowolenia a poziomem inteligencji emocjonalnej, oraz dodatniej korelacji pomiędzy aktywnością a inteligencją emocjonalną mierzoną INTE oraz brakiem tejże w przypadku pomiaru dokonywanego Testem Twarzy.Materiał empiryczny uzyskany w badaniu został finalnie poddany dyskusji oraz krytyce w części poświęconej wnioskom i uwagom.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.advisorStach, Ryszard - 132037 pl
dc.contributor.authorSielicka, Dominikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerTrąbka, Agnieszkapl
dc.contributor.reviewerStach, Ryszard - 132037 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T02:33:06Z
dc.date.available2020-07-27T02:33:06Z
dc.date.submitted2016-10-18pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-109852-79617pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215889
dc.languagepolpl
dc.subject.enTemperament, intelligence, social intelligence, interpersonal intelligence, emotional intelligence, emotional competence.pl
dc.subject.plTemperament, typ temperamentalny, inteligencja, inteligencja społeczna, inteligencja interpersonalna, inteligencji emocjonalna, kompetencja emocjonalna.pl
dc.titleBadanie zależności pomiędzy typem temperamentalnym a poziomem inteligencji emocjonalnejpl
dc.title.alternativeAn Investigation of the Relationship between the Temperament Types and the Level of the Emotional Intelligencepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
ABSTRAKTThis study through theses raised is in line with the area of many psychological paradigms. Major area is the psychology of individual differences and psychology of temperament, psychology of personality and social psychology (due to the complexity of the phenomenon of emotional intelligence). Study covers also areas such as evolutionary psychology, developmental psychology, educational psychology, behavioral psychology and psychology of emotions. The main purpose of this study is to investigate the relationship between temperament (the temperament type) and the level of emotional intelligence. Both of these variables are described in the theoretical part of the work, which contains the most important concepts, definitions and key information, forming substantive framework for the study, which were presented in the second (the empirical) part of the workHypotheses about the relationship between temperament and emotional intelligence were stated. The purpose of the study is to verify whether there are statistically significant correlations between the temperament type and the presented by the respondents level of emotional intelligence. For this purpose a group of 65 professionals from the advertising and so called “exhibition systems”, employed in the company Extend Vision in Krakow were examined. Three methods have been applied: Kwestionariusz Temperamentu EAS-D Arnold Buss and Robert Plomin, and two methods for measuring the emotional intelligence – Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE N.S. Schutte, J.M. Malouffa, L.E. Hall, D.J. Haggerty, J.T. Cooper, C.J. Golden, L. Dornheim, and Skala Inteligencji Emocjonaknej - Twarze SIE-T Anna Matczak, Joanna Piekarska and Elżbieta Studniarek. Research results prevent from decision on the nature of relationship between studied variables in case of hypothesis of the influence of temperament on emotional intelligence. However, they confirm the existence of statistically significant correlation where we sought a relationship without specifying the direction of impact. Existence of negative correlation between anger (as a feature of temperament) and emotional intelligence has been observed, while in the case of sociability and emotional intelligence – positive correlation has been shown. Hypotheses of corellation between education and emoional intelligence and fear of IE were not confirmed. Nature of relationship between variables not covered in original hypotheses were also discussed. Negative correlation between happiness level and emotional intelligence level has been confirmed. Positive correlation between the activity and emotional intelligence measured by INTE has been confirmed and the lack of corellation in the measurement performed by Test Twarzy?The empirical material obtained in the study was finally subjected to discussion in the section on conclusions and remarks.
dc.abstract.plpl
STRESZCZENIENiniejsza praca, za sprawą poruszanych weń kwestii, wpisuje się w obszar wielu paradygmatów. Rzecz jasna, dominującym jest psychologia różnic indywidualnych i psychologia temperamentu oraz osobowości, a także psychologia społeczna (z uwagi na złożoność zjawiska, jakim jest inteligencja emocjonalna). Nie mniej, dotyka ona również zagadnień z takich obszarów jak: psychologia ewolucyjna, rozwojowa, wychowawcza, behawioralna oraz psychologia emocji.Głównym celem tej pracy jest poszukiwanie zależności pomiędzy temperamentem (typem temperamentalnym) a poziomem inteligencji emocjonalnej. Obie te zmienne zostały opisane w teoretycznej części pracy, gdzie pomieszczone są najważniejsze koncepcje, definicje oraz kluczowe informacje tworzące merytoryczne ramy dla przeprowadzonych badań, które zostały zaprezentowane w drugiej (empirycznej) części pracy.Postawione hipotezy dotyczą relacji między temperamentem a inteligencją emocjonalną, dlatego też celem badań było zweryfikowanie, czy istnieją istotne statystycznie korelacje pomiędzy typem temperamentalnym a prezentowanym przez badanych poziomem inteligencji emocjonalnej. W tym celu przebadano grupę 65 osób zawodowo związanych z reklamą i tzw. systemami wystawienniczymi, zatrudnionych w krakowskiej firmie Extend Vision. W badaniach posłużono się trzema narzędziami: Kwestionariuszem Temperamentu EAS-D Arnolda Bussa i Roberta Plomina oraz dwiema metodami służącymi do pomiaru inteligencji emocjonalnej - Kwestionariuszem Inteligencji Emocjonalnej INTE N. S. Schutte, J. M. Malouffa, L. E. Hall, D. J. Haggerty’ego, J. T. Cooper, C. J. Goldena, L. Dornheim, a także Skalą Inteligencji Emocjonalnej – Twarze SIE-T Anny Matczak, Joanny Piekarskiej i Elżbiety Studniarek.Uzyskane wyniki uniemożliwiają orzekanie o naturze relacji między badanymi zmiennymi w przypadku hipotezy dotyczącej wpływu temperamentu na inteligencję emocjonalną, jednakże potwierdzają istnienie istotnych statystycznie korelacji tam, gdzie poszukiwany był sam związek bez określania kierunku wpływu. Wykazano bowiem, że pomiędzy złością (jako cechą temperamentalną) a inteligencją emocjonalną występuje korelacja ujemna, natomiast w przypadku towarzyskości i inteligencji emocjonalnej – dodatnia. Odrzucone zostały natomiast hipotezy poszukujące związku wykształcenia z temperamentem lub inteligencją emocjonalną oraz strachu z IE.Pochylono się także nad naturą relacji zachodzących między zmiennymi nie uwzględnionymi w pierwotnie stawianych hipotezach, co potwierdziło (oczywiste) istnienie ujemnej korelacji pomiędzy poziomem niezadowolenia a poziomem inteligencji emocjonalnej, oraz dodatniej korelacji pomiędzy aktywnością a inteligencją emocjonalną mierzoną INTE oraz brakiem tejże w przypadku pomiaru dokonywanego Testem Twarzy.Materiał empiryczny uzyskany w badaniu został finalnie poddany dyskusji oraz krytyce w części poświęconej wnioskom i uwagom.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.advisorpl
Stach, Ryszard - 132037
dc.contributor.authorpl
Sielicka, Dominika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Trąbka, Agnieszka
dc.contributor.reviewerpl
Stach, Ryszard - 132037
dc.date.accessioned
2020-07-27T02:33:06Z
dc.date.available
2020-07-27T02:33:06Z
dc.date.submittedpl
2016-10-18
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-109852-79617
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215889
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Temperament, intelligence, social intelligence, interpersonal intelligence, emotional intelligence, emotional competence.
dc.subject.plpl
Temperament, typ temperamentalny, inteligencja, inteligencja społeczna, inteligencja interpersonalna, inteligencji emocjonalna, kompetencja emocjonalna.
dc.titlepl
Badanie zależności pomiędzy typem temperamentalnym a poziomem inteligencji emocjonalnej
dc.title.alternativepl
An Investigation of the Relationship between the Temperament Types and the Level of the Emotional Intelligence
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available